Alleen maar hard in de galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Alleen maar hard in de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:24

Ik krijg het niet voor mekaar om me paardje ontpannen te laten galoperen.
Ik begin van uit een heel rustig draf in de hoop dat ze dan ook rustig over springt.
Maar ze doet meteen dur kop omhoog en begint te race!

Ik probeer het ook van uit de kleine volte of grote volte maar in viguuren gaat ze nog harder!

Het is trouwens niet alleen met rijden zo ook met longeren en met losgooie!
Ik had haar gelongeert met elasiek en ze liep heel lekker tot de galop! kop om hoog en race weer!
Ook al heeft ze al een paar uur gereden ze blijft het doen!

KimH

Re: Alleen maar hard in de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:34

Als het niets medisch is of niets met het zadel te maken heeft( ik neem aan als dit probleem zich al langer voordoet dat je haar en het zadel al hebt laten nakijken), dan heb ik het idee dat ze de galop erg moeilijk vind, hoe is ze in de draf met figuren? Buigt ze ontspannen in? Wat zegt je instrucie er van? Heeft ze moeite met de linker of rechtergalop of allebei? Wat doe jij als je aan wil springen in de galop? Ja veel vragen maar misschien zit het probleem daar ergens in.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:32

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:34

jong paardje toevallig? ik heb een jong ponytje ingereden, die raced ook nog maar alleen maar dat komt wel weer goed, gewoon veel oefenen en figuren rijden is een oplossing denk iik

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:21

Ik dacht net als Lise81 aan een balans probleem..
Succes ermee iig! Lachen

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:35

als 'ie jong is, dan moet 'ie wrs nog spieren opbouwen in zn achterhand. steeds korte stukjes galopperen, bv op de volte, en na een paar galopsprongen weer terug naar draf en stap. als je dat een paar keer op dezelfde plaats doet, dan gaat ie snappen dat het geen zin heeft om te racen.
en wat bij mijn paard heel goed heeft geholpen: steeds vanuit stap aangalopperen.

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:08

Ik ben het ook eens met ggit, Voor hij gaat lopen al terug naar stap.
Wat ook kan helpen als je in een afgesloten piste rijd is in elke hoek stoppen dit al doen vanuit draf, dus echt diep in de hoek rijden en dan stoppen aan muur of omheining elke keer je in de hoek komt.
Dan blijf je dit doen tot je paard weet van ah ik moet stoppen in de hoek, dan ga je gewoon verzamelen in de hoek, maar je moet dan voelen dat je paard niet meer goed weet moet ik nu stoppen of niet?? Ook in galop uiteraard als dat allemaal goed gaat gaat je paard vanzelf in de hoeken terugkomen en doordat je paard zo diep door de hoek gaat gaat hij meer balans krijgen, doordat hij leert om in de hoek (wat moeilijk is) op zijn eigen benen te gaan lopen!!
Hopenlijk kan je er aan uit wat ik wil zeggen zodat je het ook eens kan doen!!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:49

Mijn arabiertje is 10 jaar oud dus geen jonkie meer Knipoog

Ik heb haar nog niet zo heel erg lang dus ik ken haar natuurlijk nog niet heel erg goed. en we moeten nog veel leren. Ze heeft ook een poosje stil gestaan dus heel soepel enz. was ze niet

Ze heeft een helesnelle draf en heeft vaak dat als ze dan rustig moet galoperen dat ze liever gaat draven omdat ze dat toch een makelijker gang vind (denk ik hoor Knipoog ) als ik haar dan been geef om door te galoperen schiet ze voor uit. ook al doe ik dit heel rustig

Aan het zadel kan het bijna niet liggen. Maar ik zal er naar gaan kijken (of laten kijken) maar met longeren doet ze het ook en dan heeft ze geen zadel op.

Met figuren rijden heeft ze op zich geen moeite mee maar ze heet wel snel de neiging om harder in haar figuren te gaan of te snel af te wenden. bij de volte bijv. ik moet behoorlijk mijn best doen om er voor te zorgen dat ze niet afsnijd en goed haar kont erin draaid.

Nou is het ook zo dat ze pas echt lekker gaat lopen na een uurtje of zo.

In stap aan galoperen is moelijk voor al omdat ze dan zoiezo dur kop omhoog gooit oren naar voren en hard gaat.
Nou is het wel zo dat al ik in het bos galopeer ik haar wel rustiger kan laten galoperen dat is dan niet ontspannen maar wel rustiger nog steeds niet rustiger. (nog steeds niet dat je zegt lekker rustig galopje hoor Knipoog )

En wat bedoelen jullie met balans probleem dat ik niet goed in balans zit of me paardje. en hoe gaa ik dit oplosse dan?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:52

Ik weet wat je bedoelt, dat heb ik ook.
En vooral in de rechtergalop.
Maar ik denk dat het bij ons het geval is, dat mijn paard gewoon van racen houdt Bloos

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:55

HAHA jaa dats wel waar me paardje is echt een snelheids lover!
(en t probleem is dat ik dat ook ben en daarom ook vaak niet door heb dat ze te hard gaat t is dat veel mensen het tegen mij zeggen en ik er nu heel erg op let)

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:34

Ow weetje trouwens wat ik ook wel vaak doe, ik denk er nu pas aan.
Ik ga altijd voor de galop op een hele kleine volte draven, en dan spring ik aan, dan kan hij niet gelijk heel hard gaan galoperen omdat ie anders om valt.
Als hij dan weer heel hard gaat galloperen, neem ik hem terug, en dan doe ik het weer overnieuw.
Steeds weer overnieuw, tot ie wat rustiger is Ja

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:39

Mischien doet hij het omdat hij het moeilijk vind, dan moet je het gewoon trainen en steeds een beetje meer doen !

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:48

Jaa het zou idd best kunne dat ze de galop moeilijk vind hoor Knipoog
Alleen hoe ga ik dit oeven op een goede manier.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:06

Je paard mag dan wel een snelheidsduivel zijn, mijn bijrijdpaard een engels volbloed is dit ook. In het begin vond zij het ook erg moeilijk. Dus haar oplossing was keihard gaan draven en galoperen. Je paard vind het moeilijk( en heeft zoals ik het altijd zeg een strijkplank ingeslikt) en lost het probleem op door onder je vandaan te gaan rennen.
Ze doet dit ook in draf las ik net. Dat deed Dix bij mij ook, probeer eens als je in draf ga, een heel tuttig en dus rustig drafje te gaan rijden, steeds meer een beetje terugnemen, zet haar eens op de volte, sluit die een keer en weer openen, rij figuren en overgangen, vraag stelling links en rechts en blijf daarin bezig dan zal je paard vanzelf wel de balans en soepelheid vinden. Wat zegt je instructrice/ instructeur er van? Zit je zelf scheef? Ik weet dat ik zelf de neiging heb dat ik mijn linkerheup een beetje inknik.
Nou veel succes!

Ik las dat je ook een arab heb, leuk ik heb er ook 1 van 2,5 !

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:07

als ze heel hard gaat houd er dan goed in en laat weten dat ze het niet mag doen je had een arab he die zijn meestal best wel snel hou hem goed in de hand en drijf hem vooral niet te veel aan

Noebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:37

Ik zou idd veel geduld hebben en veel oefeningen doen in de galop dat ze het vanzelf wat makkelijker gaat vinden.. als je alles al hebt nagekeken iig

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:50

CxX schreef:
Mijn arabiertje is 10 jaar oud dus geen jonkie meer Knipoog

Ik heb haar nog niet zo heel erg lang dus ik ken haar natuurlijk nog niet heel erg goed. en we moeten nog veel leren. Ze heeft ook een poosje stil gestaan dus heel soepel enz. was ze niet

Ze heeft een helesnelle draf en heeft vaak dat als ze dan rustig moet galoperen dat ze liever gaat draven omdat ze dat toch een makelijker gang vind (denk ik hoor Knipoog ) als ik haar dan been geef om door te galoperen schiet ze voor uit. ook al doe ik dit heel rustig

Aan het zadel kan het bijna niet liggen. Maar ik zal er naar gaan kijken (of laten kijken) maar met longeren doet ze het ook en dan heeft ze geen zadel op.

Met figuren rijden heeft ze op zich geen moeite mee maar ze heet wel snel de neiging om harder in haar figuren te gaan of te snel af te wenden. bij de volte bijv. ik moet behoorlijk mijn best doen om er voor te zorgen dat ze niet afsnijd en goed haar kont erin draaid.

Nou is het ook zo dat ze pas echt lekker gaat lopen na een uurtje of zo.

In stap aan galoperen is moelijk voor al omdat ze dan zoiezo dur kop omhoog gooit oren naar voren en hard gaat.
Nou is het wel zo dat al ik in het bos galopeer ik haar wel rustiger kan laten galoperen dat is dan niet ontspannen maar wel rustiger nog steeds niet rustiger. (nog steeds niet dat je zegt lekker rustig galopje hoor Knipoog )

En wat bedoelen jullie met balans probleem dat ik niet goed in balans zit of me paardje. en hoe gaa ik dit oplosse dan?

ja een arabier dat kom je wel vaker tegen hoor heb ik ook met een manege pony maar die is wel is waar half arabier maar nog Knipoog

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:57

als ze zelfs vanuit het aangalloperen vanuit stap al wegracet, dan heeft het misschien met je eigen zit te maken. het kan zijn dat je, omdat je al 'klaar gaat zitten' voor het racen, je spieren teveel spant. dat voelt ze, en raakt zelf ook gespannen.
let erop om op het moment van aangalloperen uit te ademen, en je zo te ontspannen. dan is het makkelijker om diep te blijven zitten en je benen te blijven ontspannen.
een ander ding is dat je mssc teveel je teugels losgooit bij het aangalloperen, of je uit het zadel laat trekken. ook hier geldt: diep blijven zitten en niet voorover vallen. succes.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:52

Niet elke arabier is snel of heeft dat hoor, ik ken er zat die liever lui dan moe zijn Haha!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 19:53

Ik gaa het is proberen om uitte ademen. De teugels heb ik vaak behoorlijk strak want ze rent anders meteen onder me vandaan.

Ik ging vandaag even springen en het ging opzich wel goed. na de sprong netjes door galoperen en dat gaat vrij goed. opgeven moment heel rustig op de sprong af in de draf na de sprong heel rustig door galoperen ik dacht mooi dit gaat lekker we gaan rustg door. tot we een half rond je hadden gedaan en ze gooit de remmen los en begint te race! Ik was 5 rondje veder voor ze was gestopt.

Ik heb aan de ene kant het iedee dat het komt door dat ze het moeilijk vind en er voor weg wilt rennen. Aan de andere kant heb ik het iedee dat ze gewoon loopt te Kl**ten!

Ik word het nu echt een beetje zat en smacht echt naar les! alleen de genen die mij les gaat geven kan pas over een paar weken weer.

Ik heb ook geen iedee hoe ik haar kan laten weten dat dit niet de bedoeling is. en tik geven hept niet want dan zorg ik natuurlijk dat ze juist harder gaat. stil zetten heeft ook niet echt nu want ik moet bijna me hele gewicht er in gooie om haar stil te zetten. en eerst dacht ik als je zo hard gaat zet ik je wel stil in de hoek maar dat s is echt dood eng wamt ze rent dar keihard op af. Ik rij al met martigaal om iets meer controle over haar te hebben. Maar ik zit dus echt met een best wel groot probleem omdat ik geen iedee heb wat ik moet doen!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:03

Niet aan de teugels trekken.. Nu 'til' je als het ware haar hoofd en hoeft zij die niet zelf te dragen. Beter is om gewoon kilometers te maken en dat met zo min mogelijk druk op de teugels. Terugrijden op je zit en laat haar maar op haar eigen benen lopen... Maak jezelf zwaar en maak met je zit veel figuren. Probeer zo min mogelijk met je teugels te doen. Succes!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:16

Ik zal me best doen. maar ze rend door tot ze er bij neer valt letterlijk al ik figuren in de galop ga rijden en haar probeer rustig te laten galoperen met me zit en dat in een figuur gaat ze zich juist versnelle ze gaat echt schuin door de bocht.

En dit is dus ook wat ik heel erg eng vind omdat ik met mijn andere pony op die manier een keer ben omgevallen..

Maar ik zal het nog is proberen.

moet dus eerst

- uit ademen met aan galoperen
- minmogelijk druk op de teugels
- haar gewoon laten gaan en rustig proberen te krijgen met me zit (en als dit nou niet lukt ze heeft zat energie om een half uur door te gaan die energie heb ik denk ik niet Tong uitsteken )
- proberen figuren te rijden

Klinkt wel te doen hoopelijk kanik dit goed in praktijk brengen Lachen ga morgen proberen!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:17

vind het trouwens erg fijne ractie heb er echt wat aan!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:58

Wat je ook vaak hoort is , als je paard alleen hard wil in de galop, dat je dan kleine stukjes moet galopperen.. terugnemen naar de draf en steeds opnieuw aanspringen. Mijn ervaring met mijn oude Engelse volbloed is dat hij dan alleen maar heter wordt en dus ook steeds harder gaat gallopperen.