laat niemand op zijn rug behalve mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandybertus

laat niemand op zijn rug behalve mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:00

hallo allemaal ik heb een probleem ik heb een friessehengst ingereden opzich harstikke leuk.
maar nu zit ik het met het probleem hij wordt verkocht er zijn al mensen geweest en er opgereden zonder
succes hij gooit ze er af en als het niet lukt dan zorg hij daar wel voor zoals zich eigen te late vallen en
noem maar op maar zodra ik er op gaat is hij zo mak als een lammetje dus ik had het idee ervan dat hij
alleen mij vertrouw of dat hij het niet fijn vind dat er iemand anders op zijn rug zit
zelf zou ik hem willen hebben maar me ouders willen het niet mijn vraag is wat moet ik doen mijn
vriendinnen hebben er ook op gezeten dat ging ook niet ik zit hier echt mee straks wordt hij onhandelbaar
verklaard wat moet ik doen of wat moet ik hier van denken wat kan ik er aan doen

alvast bedankt
groetjes mandy
elk commentaar is welkom

Marigold

Re: laat niemand op zijn rug behalve mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:03

misschien kan je iemand regelen die meekomt als je rijd, en die hem om te beginnen eens uitstapt terwijl jij hem vasthoud.
als dat een tijdje lukt, diegene ook laten losstappen,
en dat gaandeweg uitbreiden.
als hij diegene accepteerd, die gene laten rijden en weer iemand anders laten uitstappen..
het zal voor hem wel een vreemde overgang zijn misschien ineens, omdat hij alleen jou manier van rijden gewend is?

mandybertus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:08

jaa ik snap wat je bedoeld maar dat heb ik al geprobeerd en nog steeds mee bezig maar er op zitten dat gaat maar zodra er wordt gestapt gaat hij etteren en als ik hem kalmeer dat gaat 2 seconde goed en dan is het foute boel dan gaat hij rennen steigeren noem alles maar op ik heb der ook al 2 keer bijna ondergelegen maar poetsen en aan de hand stappen moen maar op dat gaat allemaal goed maar als ze er op gaan is het een probleem ben der nu al een half jaar mee bezig en ik kom nog steeds nergens

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:12

Als je het idee hebt dat het een kwestie van vertrouwen is zul je hem meer met andere mensen moeten laten omgaan. Het is voor zijn eigen bestwil, want hij zal er denk ik toch aan moeten wennen door andere mensen verzorgd en gereden te worden.

Laat hem stukje bij beetje wat vaker poetsen/longeren/wandelen met een vriendin of ander persoon. Laat die er daarna ook op rijden (pak het allemaal rustig aan). Ik schat de kans dat het dan wel goed komt heel hoog in!

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:20

Laat hem eerst aan di eandere wennen zoals eerst laten poetsen enzo daarn aeerst uitstappen en kleine stukjes rijden..

mandybertus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:25

ik ga elke dag der na toe en neem altijd een vriendin mee en haar laat ik dan poesten opzadelen naar de bak lopen mij helpen met opsteigen aasingelen en naast lopen bij uitstappen en als ik dan afsteig en ik help haar er op en laat haar dan gewoon staan wordt hij heel zenuwachtig en met mij stem accepteerd hij het niet maar wordt wel rustig en dan opeens begint hij zelf wel te stappen en dan naa een paar passen gaat er een knop op laat maar zeggen en is het foutte boel ma na 8 passen haal ik haar er dan weer af en beloon ik hem geen goed en doe dan geen enthousaist ( weet niet hoe je het schrijf sorry Bloos ) wat het longeren gaat ook goed ook als ik er niet bij ben want die man doe hem ook regelmatig longeren en dat gaat super en dan gaat hij er aan de hand mee naar buitte gaat allemaal super alleen als hij iemand anders op zijn rug krijg gaat het gewoon helemaal mis

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:19

Ik denk echt niet dat het iets van vertrouwen is. Zou het gewoon niet kunnen dat het een beetje een moeilijk paard is, en dat jij hem kent en goed kunt rijden en hem direct aanpakt wanneer nodig. En wanneer er iemand anders met hem rijdt het misschien iemand is die al bang is voor ze erop zit, en misschien ook niet zo goed rijd paarden voelen dit snel, zeker jonge paarden. Op zulke paarden zet je heus niet op wie je wilt hoor!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:19

Een tip: werk even aan je schrijftaal!! Breezah...

Misschien erbij laten vermelden bij de verkoop dat hij NIET voor beginners is. Bovendien word een paard niet zomaar 'onhandelbaar verklaard' door wie dan?? Ik neig naar de conclusie dat het een vrij relatief verhaal betreft hier....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:37

wellicht heeft hij geen makkelijk karakter en misschien ook een keer een verkeerder ervaring opgedaan met iemand anders. Ik zou er geen onbekende of vriendinnen meer oplaten, zoek iemand uit de proffesionele sfeer en laat je hiermee helpen.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:51

Ik denk dat jou paard dominant is geworden en dit er uit moet.. Even flink aanpakken zou ik zeggen. Natuurlijk is het even wennen voor je paard als er iemand anders op zijn rug zit, maar als je laat merken dat hij wint door zo te doen, kom je er niet.. En zoals iemand net al zei, laat er anders iemand op rijden die paarden inrijd.. Die met zo'n dingen ervaring hebben.. Wat doen die anderen eigenlijk als ze er af vallen?

mandybertus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 23:36

EEEEE schreef:
Op zulke paarden zet je heus niet op wie je wilt hoor!

nee dat doe ik ook niet ik weet wie ik er op zet en dat is een meisje die zelf ook paarden heb ingereden en heb beleerd en noem maar op
en ze zegt tege mij dat ze niet bang is want toen ze er afgevallen was ga ze er ook gewoon weer op maar dat heeft ook natuurlijk niet te betekenen dat ze bang is maar ze zeg van niet

mandybertus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 23:40

garny95 schreef:
wellicht heeft hij geen makkelijk karakter en misschien ook een keer een verkeerder ervaring opgedaan met iemand anders. Ik zou er geen onbekende of vriendinnen meer oplaten, zoek iemand uit de proffesionele sfeer en laat je hiermee helpen.

een makkelijk karakter heeft hij zeker niet dat is een ding wat zeker is we zijn al bezig met iemand zoeken die proffesioneel is want ik vind dat zo niet langer kan

mandybertus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 23:44

D_cox schreef:
En zoals iemand net al zei, laat er anders iemand op rijden die paarden inrijd.. Die met zo'n dingen ervaring hebben.. Wat doen die anderen eigenlijk als ze er af vallen?

daar zijn we nu ook mee bezig want zo als ik net al zei dit kan zo niet langer
dat meisje stapt er gewoon weer op en doe dan nog een paar stappen en stopt er me zodat ze het wel goed heb afgerond laat maar zeggen

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:48

misschien kan je met een vriendin gaan en daarna van kleren etc wisselen zodat hij denkt dat jij het bent en zorgen dat ze niet praat als ze op zijn rug zit zodat hij het niet hoort.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 07:50

virgin_lady schreef:
misschien kan je met een vriendin gaan en daarna van kleren etc wisselen zodat hij denkt dat jij het bent en zorgen dat ze niet praat als ze op zijn rug zit zodat hij het niet hoort.

Ehm, dit is vast een grapje? Nagelbijten / Gniffelen. Denk niet dat dit echt gaat werken Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:02

je hebt hem ingereden? Dus stap draf galop, los gereden, rechtgericht, op eigen benen?
Of heb je erop gezeten, begin van zadelmak gemaakt?

Volgens mij is er namelijk niks ingereden, niks gehoorzaam gemaakt..... Tijd voor verkoop als on beleerd paard of een professionele zadelmak aanpak!

mandybertus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:46

ja heb hem zelf in gereden rechtgericht loop op zijn eigen benen noem maar op maar hij laat gewoon niemand anders toe op zijn rug

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:51

D_cox schreef:
Ik denk dat jou paard dominant is geworden en dit er uit moet.. Even flink aanpakken zou ik zeggen. Natuurlijk is het even wennen voor je paard als er iemand anders op zijn rug zit, maar als je laat merken dat hij wint door zo te doen, kom je er niet.. En zoals iemand net al zei, laat er anders iemand op rijden die paarden inrijd.. Die met zo'n dingen ervaring hebben.. Wat doen die anderen eigenlijk als ze er af vallen?

Dat even flink aanpakken, doe dat lekker bij je eigen paard, wat een advies zeg..
Verstandigste lijkt mij eerst de oorzaak te zoeken van dit gedrag, je gaat er al hulp bijhalen uit de prof. sfeer begreep ik. Ik denk dat je hier heel goed aan doet.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:54

Ik ga met garny95 mee

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:09

Mijn paard accepteerd al jaren alleen mij, ze is eenkennig.. Ik heb er geen problemen mee, mijn instructeur kan er nu op, en ze doet inderdaad als af en toe iemand anders erop zit eerst heel zenuwachtig, maar als ik dat gewoon laat gaan gaat het goed...

Misschien moet je juist wel niet alleen iemand uit laten stappen, maar juist iemand anders eerst laten rijden.... Die moet hem dan gelijk aan t werk zetten, misschien krijgt hij dan de tijd wel niet voor het etteren, die hij wel krijgt tijdens het uitstappen!!!

Klinkt wel raar, maar misschien is t wel een oplossing

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:08

Ik heb wel is gehoord dat hengsten heel erg eenkennig zijn?!

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:23

Dat even flink aanpakken, doe dat lekker bij je eigen paard, wat een advies zeg..
Verstandigste lijkt mij eerst de oorzaak te zoeken van dit gedrag, je gaat er al hulp bijhalen uit de prof. sfeer begreep ik. Ik denk dat je hier heel goed aan doet.[/quote]

Uhm.. Verward Wil niet heel veel zeggen maar mijn paard heeft ook altijd iedereen er af gegooid, alle 3 de meisjes die er op gereden hebben zijn er een stuk of 5 keer af gevallen en durfde er daarna niet meer op te rijden.. Ik ben er op gegaan en de 4de keer smeet hij mij er ook af. Flink bokken, net zo lang tot ik er af was. Ben er weer op gegaan maar heb hem toen dus flink aangepakt ja. En het resultaat is een poeslief paard die nu na een half jaar geen been verkeerd meer heeft gezet. Maar goed, iedereen zijn eigen manier he. Paard moet weten wie de baas is. En wat denk jij eigenlijk met aanpakken? Ik heb niet gezegd afsmeren ofzo Verward

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:28

Beetje rare reacties op mijn berichtje. Vraag me echt af wat jullie onder het woord aanpakken verstaan :S Ik versta er iig onder gewoon erdoor heen rijden, als ie bokt, ja idd, een keer met die zweep meppen. Als dat al niet meer mag tegenwoordig??

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:25

Ik zou een hele week iemand anders hem laten verzorgen en na ongeveer drie dagen laten rijden , jij moet hem negeren. Zorg dat je paard achter je gaat lopen inplaats van naast je en werk meer met stem commando`s die worden sneller herkent door het paard.
Het gewicht en hulpen van verschillende ruiters is altijd een beetje anders en kan het paard angstig maken ,door commando`s krijgt hij een herkenning in aanpak en weet hij eerder wat van hem verwacht wordt. Mijn oude pony was laat geruind en had hetzelfde probleem. Ik denk dat je hem moet laten castreren . Heb je al een man erop gezet? probeer dat eens zonder dat jij erbij bent. succes

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:22

_Daniella_ schreef:
Beetje rare reacties op mijn berichtje. Vraag me echt af wat jullie onder het woord aanpakken verstaan :S Ik versta er iig onder gewoon erdoor heen rijden, als ie bokt, ja idd, een keer met die zweep meppen. Als dat al niet meer mag tegenwoordig??

Idd ja ben het met je eens...ik zou dus ook al meteen zodra ik opgestapt ben gaan rijden, naar voren, meteen draven, galloperen, die energie eruit rijden...

enne...ik hoop dat je tegenwoordig je paard nog wel een opvoedkundige tik mag geven!!

Grtz Valerie