Weet niet me er geen raad neer bij,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

play_coy

Weet niet me er geen raad neer bij,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:24

haai bokkers,

sinds een tijdje woon ik in het buitenland, en rijd een 4 jarig volbloedje,
de eerste keer dat ze werd gereden liet ze zich niet sturen ging galloperen, sprong de rijder eraf en is ze over de reling van de renbaan gesprongen. sinsdien is ze haar vertrouwen compleet kwijt.
nadat dit is gebeurd is ze daar nog een tijd gebleven nu staat ze op de stal waar ik rijd, is een tijd door een man gereden die haar strafte en liet galloperen om problemen te voorkomen. nu mag die man haar niet meer rijden omdat het steeds erger werd. ze doet namelijk dit:
opstappen--> draaien bijna omhoog willen komen en achteruit schieten, nu stapik via een stoel erop en gaat het wat beter.

rijden--> omdraaien omhoog komen, weinig evenwicht niet terugdraaien via rechts wel via links. op heen weg zenuwachtig, omdraaien telkens weer ineens uithet niets.
zodra ik omdraai om terug te gaan slaan de knopjes om, en gaat ze op een hele APARTE manier galloperen et haar hoofd naar mijn benen gebogen, weinig te vertellen uitbreken en galloperen, niet hard maar op een manier dat we ons evenwicht bijna verliezen. Ik kan het niet goed beschrijven want dit maak je niet vaak mee.
hier word er gezegd dat ik haar moet straffen maar iedereen die haar een klap geeft word door mij persoonlijk uitgescholden in het gebrekkige arabisch! daarbij neem ik geen zweep mee, ben rustig geef haar vertrouwen maar op een gegeven moment verslechterd de situatie nadat het een paar keer wat beter ging. nu gaat het steeds minder, ze begint te steigeren. Niet omdat ze gemeen wil doen ofzo. maar uit protest. niemand wil haar rijden, omdat ze de neiging heeft om over dereling te springen dus ik heb niemand die me kan adviseren.

normaal gesproken vraag ik dit soort dingen nietop bokt, maar misschien is er iemand die net een tip geeft dat kan helpen, proberen waar in ieder geval!

dus laat reacties maar komen,

VeerenAshley

Re: Weet niet me er geen raad neer bij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:28

Zit er in haar lijf niet iets verkeerd en heeft ze niet gewoon pijn? Ik kan me zo voorstellen dat er iets verkeerd is geschoten toen ze uitbrak op de renbaan. Hoe oud was ze toen dit gebeurde? Ligt haar zadel goed?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:28

Ik zou grondwerk gaan doen voorlopig, heel veel rustig grondwerk, zoadt het vertrouwen terug kan komen, en even helemaal niet meer aan rijden denken.
Neem anders eens kontant op met http://www.montyroberts.nl. wellicht kan Annemarie van der Toorn helpen !!

sava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:32

ik ben het met bovenstaande eens eerst het vertrouwen terug winnen

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:35

@veeren ashley: dit zou inderdaad zo kunnen zijn er ik sta erop dat ze moet worden onderzocht maar, pff.. dat kost meveel moeite om het die mensen aan hun verstand te brengen

@midgie, ik ben inderdaad al bezig met veel rustig grondwerk, maar wel int rijden, omdat ik het niet voor het zeggen heb, dit paard staat bij een trainer en moetworden gereden wat ik ook zeg, dus dat vind ik heel jammer, over een paar maanden krijg ik mijn eigen renpaard.. ik wil haar hebben ondanks dat het pas mijn eerste eigen paard word,
daarbij ook alsik de kans krijg buiten het rijden ook veel aandacht etc dat is al stukken verbeterd in het begin kwam ze niet eens naar dr boxdeur, nu staat ze sochtends al vrolijk op me te wachten..

met het vertrouwen ben ik al lang bezig gaat ook steeds wat beter

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:36

denk niet dat av toorn ff naar het midden oosten (staat me iets bij over dubai dacht ik) reist ..
denk wel dat even terug eerst vertrouwen winnen daarna weer de training hervatten (aan de hand over de baan) miss wel eens baat zou kunnen hebben
doet ze het ook met een ander paard erbij>?

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:37

Veel grondwerk, voorlopig niet rijden, waarschijnlijk is het het beste om het dier opnieuw in te rijden, en dus gewoon helemaal van voren af aan te beginnen, en inderdaad zorgen dat ze dus eerst weer het vertrouwen op de grond terugkrijgt. Als het mogelijk is zou ik ook maar 1 persoon met haar bezig laten zijn, niet steeds verschillende personen die allemaal wat anders proberen.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:38

Ik ben het ook met de andere reacties hier eens. Eerst medisch checken, daarna aan het vertrouwen gaan werken. Grondwerk, longeren, veel mee doen behalve rijden. Misschien met iemand anders erbij die dezelfde instelling heeft als jij. Zo kun je elkaar helpen. Als je er dan uiteindelijk weer opstapt, kun je diegene bijvoorbeeld de longeerlijk laten vasthouden. (en is je paard niet bang voor die persoon) Aan de longe verlies je niet alle controle en voorkom je de gevaarlijste situaties misschien.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:44

ze doet het altijd! ik ben onwijs boos op de mensen die dit op hun geweten hebben, ditpaard is lichamelijkk en psychisch beschadigd. als ik haar kan kopen ben ik van plan om haar een tijdje weg te zetten het land in ofzo, nu ben ik ook bezig met alles opnieuw leren, zodra zij gallopeerd, stop ik haar, draai weer terug en probeer weer te draven dit begint ze een beetje op te pakken, k woon in egypte nu sinds 3 maanden ik ga av van der toorn een mail sturen, voor advies,
@ shadow, ik ben de enige die met haar bezig is

toevallig zat ik r net aan te denken om het weer op te bouwen aan de longe of misschien in een bak, in ieder geval weg van de trainings baan.. of anders op de grasmat ofzo.. naast de trainingsbaan gewoon relaxen met dr.

daarbij zeg ik nog eens ik heb het niet voor het zeggen qua rijden of niet. als ik haar nietrijd zoeken ze een gek die er op gaat zitten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:44

Wat ik er uit begrijp is het de bedoeling dat dit paard nog weer gaat koersen? (omdat ze bij een trainer staat) Hoe oud is ze?

Lijkt me wel een machtig interesant paard trouwens.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 11:08

ze is 4 jaar, ze heeft nog nooit gekoerst, moet wel gebeuren maar dat zit er in ieder geval de komende 2 jaar niet in! Dat laat ik niet gebeuren. Ze is niet machtig, maar ook nietiel, ik vind het een mooi paardje, maar zeker interessant!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:17

Op wat voor manier wordt ze eigenlijk gehouden? Komt ze ook buiten, of staat ze veel op stal? En hoe wordt ze gevoerd? Want dit kan natuurlijk allemaal meespelen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:06

komt wel buiten paar keer per dag maar naar mijn gevoel veel te weinig, ik heb te weinig tijd omdat ik ook school heb, heb het met mijn vader over gehad 80 % zeker dat we haar gaan kopen over 2 mnd. ze krijgt aardig wat voer

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:52

play_coy schreef:
komt wel buiten paar keer per dag maar naar mijn gevoel veel te weinig, ik heb te weinig tijd omdat ik ook school heb, heb het met mijn vader over gehad 80 % zeker dat we haar gaan kopen over 2 mnd. ze krijgt aardig wat voer

Nou, dan kun je natuurlijk op je vingers natellen dat het paard gewoon stijf stat van de energie, en dat is natuurlijk ook niet bevordelijk voor de rust en ontspanning. (Ik neem tenminste aan dat je met voer krachtvoer bedoelt, of niet?)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:36

midgie schreef:
Ik zou grondwerk gaan doen voorlopig, heel veel rustig grondwerk, zoadt het vertrouwen terug kan komen, en even helemaal niet meer aan rijden denken.
Neem anders eens kontant op met http://www.montyroberts.nl. wellicht kan Annemarie van der Toorn helpen !!

Wat je ook zou kunnen doen naast het grondwerk is vragen of iemand je helpt met rijden. De 2e persoon houd het paard aan de longe vast terwijl jij er op stapt en rijd. Ga eerst alleen stappen en de 2e persoon houd vast en blijft vast houden, in welk geval dan ook. Paard moet eerst vertrouwen krijgen, dus gebruik geen geweld, laat zien dat dingen niet eng zijn en beloon heel veel!
Succes

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:32

dankje! ik heb ook contact opgenomen met annemarie van der toorn, en heeft me geadviseerd om helemaal opnieuw te beginnen, het enige wat ik nog moet besluiten.. kopen of niet? wat denken jullie?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:50

al eens geprobeerd iemand ernaast te laten lopen met longeerlijn? Er is iets heel goed mis met het vertrouwen van dat paard! Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld is er nodig. Heb je geen foto's of filmpje, dan kan ik het me beter inbeelden...

Over kopen of niet kopen??? Ben je verliefd op het paard, is het paard gezond? op beide vragen ja??? en je hebt heel veel geduld??? Als je het vertrouwen wint, heb je er vast een heel goed paard aan. Er zijn een aantal topruiters die juist in dit soort paard een winner vinden. Ik ken het paard niet, maar als je er zelf vertrouwen in hebt.... waarom niet?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:10

Play_coy ik hoop van ganse harte dat jij haar kan kopen, want aan al je antwoorden te zien weet je precies waar het probleem zit en heb je ook de juiste manier al om dit hopelijk weer goed te krijgen! Lekker een jaartje of zo weg zetten en weer helemaal van voor af aan beginnen. Ik ga voor je duimen!!!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 21:27

dankje! ik hoop dat het allemaal gaat lukken!