paard staakt op onverwachte momenten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

paard staakt op onverwachte momenten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:23

ik rijd momenteel een paard voor iemand anders die ik ook start op wedstrijden.dit paard heeft m1 gelopen maar was/is vrij stug in het lijf(ook stug gereden).
ik ben ongeveer 2,5 maand heel erg bezig geweest met rechtrichten,los maken in de hals en rug en reactie voor het been.dit pakte hij heel goed op en tot vorige week was hij echt fijn te rijden.tot hij vanuit het niets in mn 2de proef tot 2 keer toe staakte.
hij loopt(rent) achteruit waarbij hij bijna gaat zitten.
hij deed dit toen hij weg moest draven vanuit het halthouden en een keer tijdens achterwaarts.
nu reed ik hem vandaag weer en hij doet het op de vreemdste momenten,als ik mn teugels oppak na uitgestrekte stap,inzet schouderbinnenwaarts of op de letter aangaloperen.het is dus niet echt dat hij op 1 punt staakt.hij heeft vandaag wel op zn donder gehad dmv een paar tikken zodat hij stopte met achteruit rennen en weer naar voren ging.ik vind namelijk dat hij ten alle tijden voorwaarts moet reageren.
op het eind was hij weer hartstikke braaf en fijn te rijden.de vorige eigenaresse had wel gewaarschuwd dat hij afentoe zn plaats moest weten maar ik vond dit een beetje voorbarig.nu heeft ze blijkbaar toch gelijk maar ik vind het zo raar,de ene proef is hij hartstikke braaf en 5 minuten later gaat ie in de staak.
vandaag ging hij op het einde wel weer goed maar wat kan ik nog meer doen?als ik hem bij voorbaat(moment van teugels oppakken ofzo) al een keer been geef of een waarschuwend tikje dan raakt hij een beetje in paniek.maar hij heeft dit niveau gelopen en is veel fijner door het lijf gaan bewegen dus ik snap eigenlijk niet wat hem dwars zit.ik ga nu wel even een paar stappen terug doen,even geen oefeningen meer maar alleen rechtuit en voorwaarts.nog meer tips?

Casarell

Re: paard staakt op onverwachte momenten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:28

Idd wel vreemd dat een paard ineens in de staak zou gaan, geheel onverwachts.. van de hak op de tak..

Imo heeft het diertje toch nog ergens iets wat niet helemaal lekker zit. Kan zomaar een spiertje zijn tussen bv een rib iod..

Persoonlijk zou ik er een osteopaat bij laten komen, niet alleen voor dat probleem, maar ook om te laten controleren of alles nu los is.
Rijtechnisch kan je veel verbeteren, helaas net niet alles.. en misschien helpt die osteopaat wel dat laatste beetje..

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:34

ik zal kijken of ik de eigenaar over kan halen om er een ostheopaat bij te halen.ik had dat zelf ook wel in gedachten omdat het paard nu totaal anders gereden word etc is het toch fijn om een check up te laten doen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:37

ben het eens met femmefatale1, als er een zenuwuiteinde of spiertje dwars zit kan dat zo pijnlijk zijn als het stoten van je 'telefoonbotje'

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:29

Waarschijnlijk is het idd iets lichamelijks. Ik sluit me aan bij de tip om er een goeie osteopaat naar laten te kijken.
Heb ik bij mijn paard ook gedaan en die loopt nu weer als een tierelier!

http://www.osteopathiepaard.nl/

Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:51

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:12

Heeft ei nergens pijn of zo?..

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:29

als ik hem zo over de rug voel enzo reageert hij al veel minder dan toen ze hem net had gekocht(hij reageert nog wel,vandaar dat ik zo bezig ben met los werken) en als hij gewerkt heeft reageert hij niet meer.beenproblemen heeft hij niet,het zit denk ik meer in de rug maar ik vind het raar at hij nu pas zo staakt.heeft iemand een indicatie hoeveel zo'n ostheopaat ongeveer kost?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:30

Ik stuur je even een pm..

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:04

bedankt voor de pb.ik zal vanavond eens op de site gaan kijken.ik denk dat het bij dit paard ook een stukje karakter is want vandaag was ie een stuk braver(nog niet goed,maar niet zo keihard in zn achteruit) en kon ik mn proefje ook op safe rijden zonder staken...

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:03

Dat probleem heb ik ook met mijn pony gehad maar dan op een andere manier (gelukkig nu niet)
Ze ging als ze geen zin meer had tijdenz bosritten liggen...
En ja.. hoe kom je dan weg
en dan kwam de trailer maar weer.
Dat heeft ze 4 keer gedaan , toen ben ik maar weer gaan opbouwen van lkorte naar lange bosritten en dat hielp wel gelukkig. Mischien idd weer van voor af aan?!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 23:08

hij staat nu ook bij mij op stal,hier heb ik meer mogelijkheden om hem te trainen en conditie op te bouwen.ik ben van plan hem veel te gaan longeren aan de goque,veel in de stapmolen en vooral rechtuit over de hoefslag te rijden.hij moet gewoon leren voorwaarts-neerwaarts te lopen,waarbij voorwaarts het belangrijkste is.zn eigenaar heeft hem vandaag gereden en hij was behoorlijk braaf.hoop dat ik het probleem opgelost krijg,maar het is een eerlijk paard dus ik neem aan dat het wel gaat lukken.
@debbylover: dat is ook wat zeg...dan heb je idd ook niets meer te vertellen over je beestje.jij hebt een goede manier gevonden om het op te lossen,ik hoop dat mijn manier bij dit paard ook werkt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:13

Ik heb dit ook met een paard gehad en die bleek een tandenprobleem te hebben. Voor de rest zou ik ook zeggen osteopaat.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 23:18

tandarts is pas geweest,die zei wel dat hij toen flinke haken had en een moeilijk gebit.daarna ging het heel goed tot vorige week.hij is nu wel weer een stuk braver.ik zal de eigenaar even op de hoogte stellen over de informatie ivm ostheopatie/fysiotherapie.