actief aan het been en de hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

actief aan het been en de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 21:20

Ik heb een kwpn-er, die M2 gelopen heeft en zelfs Z klaar was. Kortom, hij kent genoeg en weet allemaal prima hoe het hoort. Ik daar in tegen heb nog een hoop te leren.

Nou hebben we laatst onze eerste wedstrijd gereden en daar werd mij verteld dat de impuls ver te zoeken was. Klopt ook wel. Hij word thuis steeds slomer en slechter voor de hulpen..

Hij heeft erg veel ontzag voor zweep dus ik was van plan die eerst een mee te gaan nemen. (aleen al erbij hebben heeft grote overtuigings kracht m.b.t gaan luisteren) Maar wat kan ik er verder aan gaan doen dat meneer eens gaat luisteren zonder dat ik super grof hoef te gaan worden in mijn hulpen. Want dat is waar ik nu beland ben, wil ik hem echt laten luisteren. Op les heb ik dit probleem niet dus daar kan mijn instr. er ook niet mee helpen. Maar thuis en op wedstrijd is meneer liever lui dan moe.

Hoe zorg ik ervoor dat hij weer naar simpele hulpen gaat luisteren en voor het been komt?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: actief aan het been en de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:25

Allereerst moet je uitzoeken wat je anders doet op les, want daar gaat het wel goed.

Verder zou je eens moeten kijken wat jij doet als hij trager word. Ben je in de loop van de tijd steeds meer gaan drijven??? Zo ja, stoppen met die handel. Been is voorwaarts. Zo niet, niet drie uur door gaan drijven tot er misschien eens een reactie komt, maar dan maar eens een schop geven. Schiet hij dan naar voren, belonen. Het klinkt namelijk een beetje als een paard wat het allemaal wel kent, maar door de ruiter niet consequent genoeg gereden word en er dus maar een gooi naar doet. En als hij netjes loopt: been stil.

Mijn eerste keus zou even niet zijn om er een zweep bij te pakken, je hebt namelijk best kans dat als je gewoon met je been heel duidelijk bent (een keer een schreeuw geven wil ook weleens wonderen doen Knipoog ) en hem beloont als hij het goed doet, hij gewoon weer netjes gaat lopen.

En anders je instructie eens vragen of ze thuis wil komen kijken, of thuis laten filmen en dat meenemen naar les!

succes er mee!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 10:04

op les is hij actiefer vanwege de andere paarden. Het is wel een beetj een heertje dat zichzelf moet laten zien.

En dat met een flinke schop en een scheeuw op zijn tijd heb ik al geprobeert en werkte eerder ook maar nu kent hij het wel dus het boeit um niet veel meer..

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:03

Misschien is het een idee om eens privé les te nemen, naast de groeples. Het is misschien duur, maar met 2 á 3 lessen ben je misschien wel al een heel stuk op weg geholpen!

Mijn tip:
Je paard bezighouden! Tempowisselingen rijden, overgangen enz.
En dan wel reactie willen hebben! Lichte kuithulp=reactie! Geen reactie? flinkere kuithulp! Nog geen reactie? meteen een tik met de zweep, ondersteund door een kuithulp.

En als hij dan eenmaal lekker in zijn tempo blijft lopen moet je hem niet bij iedere pas aandrijven, dat stompt af..

Succes Lachen

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:04

Tempowiselingen zorgen vaak voor een wat actiever paard. En dan niet 2x per rondje, maar echt vaak. Verder ook consequent zijn, als hij terugvalt gelijk weer actiever laten lopen. En privéles kan al heel veel helpen. Je kan er ook voor kiezen om 1x per maand les te nemen, dan vallen de kosten wel mee, maar je leert er wel heel veel van, en kan je ook goed leren wat je fout doet.

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:13

Veel overgangen rijden en tempowisselingen, misschien verveeld je paard zich wel???

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:01

He wat leuk, ik heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe paard. En die is ook op hetzelfde niveau als de jouwe. Ik volg dit even.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 10:04

piewie schreef:
He wat leuk, ik heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe paard. En die is ook op hetzelfde niveau als de jouwe. Ik volg dit even.

ah, nog zo eentje die liever lui is als moe? Tong uitsteken

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:17

hee!
om mijn pony op mn been te laten reageren moest ik m een tijdje been en dan tegelijkertijd een tikje geven, waardoor hij beter gaat reageren. en hem dan niet aan de voorkant inhouden want dan help het niet. succes

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:18

en idd je paard bezig houden;)

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:29

Wat bij mij ook vaak helpt (rij lang niet op jou niveau) is op volte en dan steeds paar passen middendraf en weer terug en dit vaak herhalen en inderdaad veel overgangen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:56

Lalidan schreef:
Allereerst moet je uitzoeken wat je anders doet op les, want daar gaat het wel goed.

Verder zou je eens moeten kijken wat jij doet als hij trager word. Ben je in de loop van de tijd steeds meer gaan drijven??? Zo ja, stoppen met die handel. Been is voorwaarts. Zo niet, niet drie uur door gaan drijven tot er misschien eens een reactie komt, maar dan maar eens een schop geven. Schiet hij dan naar voren, belonen. Het klinkt namelijk een beetje als een paard wat het allemaal wel kent, maar door de ruiter niet consequent genoeg gereden word en er dus maar een gooi naar doet. En als hij netjes loopt: been stil.

Mijn eerste keus zou even niet zijn om er een zweep bij te pakken, je hebt namelijk best kans dat als je gewoon met je been heel duidelijk bent (een keer een schreeuw geven wil ook weleens wonderen doen Knipoog ) en hem beloont als hij het goed doet, hij gewoon weer netjes gaat lopen.

En anders je instructie eens vragen of ze thuis wil komen kijken, of thuis laten filmen en dat meenemen naar les!

succes er mee!

ben mee eens vaak zie je het zo gebeuren ook kan je eigen houding het paard wel belemmeren en omdat je het op les niet hebt waarschijnlijk sluipt daar een verkeerde houding er niet in omdat je er dan op gewezen word succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:55

Wat doet hij als je buiten rijd??
Of als je longeert of grondwerk doet??

Probeer het in elk geval met geduld op te lossen en kijk wat jij doet als hij zo is , vaak ligt het probleem toch bij de ruiter , een paard denkt niet in liever lui dan moe!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:04

Even een kopie uit mijn profiel:

Allereerst zorg ik voor voldoende afwisseling in het werk. ik kan het een paard niet kwalijk nemen dat hij geen zin heeft om 7 dagen per week in de bak rondjes te rijden. Hoe en hoe vaak je die afwisseling geeft is per paard verschillend.

Dan is de eerste regel consequent zijn. Laat je er niet toe verleiden om dezelfde hulp te vaak te geven zonder reactie. Je vraagt het 1 keer. Als je dan geen reactie krijgt bereid je het beter voor (bijvoorbeeld eerst een halve ophouding geven of zelf actiever gaan zitten) en vraagt nog een keer. Als je nog steeds geen reactie krijgt geef je hem een tik met de zweep of een hulp met je spoortje.

Ook hier is weer ieder paard verschillend. Het ene paard reageerd beter op een lel met de zweep waarbij je hem vooruit laat schieten de ander reageert beter als je hem irriteert door zeer kort op elkaar kleine tikjes geeft. Daarna altijd de overgang herhalen. Ook hier geld laat je niet verleiden om dan meteen door te rijden omdat hij nu eindelijk voorwaarts loopt. Neem hem terug en herhaal de overgang. Hij moet per slot van rekening reageren op de eerste hulp die je gaf en niet op die laatste grovere.

Dan nog een paar algemene opmerkingen

Ga niet steeds harder knijpen of duwen, daar wordt je houding niet beter van en daardoor maak je je paard het weer moeilijker om voorwaarts te gaan.

Niet vijf keer hetzelde vragen zonder reactie en dan pas je zweep/ spoor gebruiken. Dan snapt je paard nog steeds niet wat je wilde met die eerste hulp en heb je kans dat hij alleen nog maar voorwaarts gaat op je spoor/ zweep omdat jij hem dat hiermee leert.

Blijf niet te lang in hetzelde tempo rijden.

Als je paard eenmaal loopt ga jij zo stil/ licht mogelijk zitten. Dit is een beloning voor je paard en maakt het hem makkelijker om voorwaarts en in balans te blijven.

Rij je paard rustig los. Geef hem de tijd om zijn spieren en gewrichten op te warmen voor je meer actie gaat vragen. Stap lang genoeg los en draaf en/ of galoppeer in een rustig tempo een paar rondjes. Dit kan aan een lange teugel met zijn hoofd laag of met zijn hoofd in de lucht of laag en rond 'aan de teugel'. Zoek uit wat het beste werkt voor je paard. Hij hoeft niet meteen erg voorwaarts te zijn als hij maar uit zichzelf blijft lopen.

Rij niet alleen maar vooruit maar ook eens terug. Anders drijf je je paard alleen maar van het achterbeen af waardoor correct voorwaarts gaan weer moeilijker wordt.

Gebruik de dingen die je paard leuk vind om hem sterker te maken en meer conditie te geven. Als hij buitenrijden leuk vind en dan vanzelf meer voorwaarts is gebruik je dit om ook eens buiten wat meer dressuur matig te rijden. Zet hem hier eens op het achterbeen of rij die oefening die je zo moeilijk vind. Vaak zijn ze dan uit zichzelf meer voorwaarts en gaat alles makkelijker. Hier kun je dan werken om het achterbeen gebruik te verbeteren waar je dan in de bak weer profijt van hebt.

Tot slot wil ik nog zeggen dat je de meest lompe paarden licht aan de hulpen kan zijn. Het proleem is alleen dat je zo ontzettend consequent moet zijn. Dit duurt ook even voor je het geleerd hebt.
succes

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:08

Waarschijnlijk ben je niet consequent genoeg met je hulpen. Belangrijk is dat je elke keer dat je been geeft 100% reactie krijgt. Geen genoegen nemen met bv 80%. Krijg je geen 100% direct aankloppen (schoppen) net zo lang tot je wel reactie krijgt. Dan je been weer stil. Oppassen dat je dan niet je handhouding verandert. Als je weer terug wilt, naar de basisgang je paard sluiten met 2 handen tegelijk en mét been.
Als je paard niet (voldoende) reageert moet je harder aankloppen totdat je wel voldoende reactie krijgt.
Vervolgens heel veel overgangen stap-draf rijden en elke keer consequent actief vanuit het achterbeen wegdraven. Kleine korte tempo-wisselingen werken ook. Als je dit lange stukken doet wordt je paard waarschijnlijk lang in zijn lichaam. deze tempowisselingen kun je tussendoor ook gebruiken om te testen of je paard nog steeds 100% reageert.
Denk eraan dat hulpen kort en elektrisch moeten zijn en niet langdurig. Ik zie heel veel mensen waarbij de hulp te lang duurt. Je krijgt dan nooit 100%.

Veel succes ermee

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:01

malloesje zegt wat ik dacht: je paard is niet liever lui dan moe, je maakt het jezelf waarschijnlijk in je training te makkelijk. Daarom gaat het tijdens je les waarschijnlijk beter.

Je moet streng op jezelf zijn en superconsequent. vraag betekent antwoord. Op die regel mag je geen uitzondering laten bestaan. je paard voelt echt wel dat je been geeft (die vlieg op zijn buik voelt hij toch ook zitten?) maar hij wacht gewoon even af of je het deze keer meent of niet. Hij moet leren dat je het áltijd meent.

Dat betekent dus ook dat je iedere keer moet zorgen dat je een duidelijke vraag aan je paard stelt en je dan iedere keer opnieuw afvragen: kreeg ik het antwoord dat ik wilde krijgen. Nee? dan stel je de vraag nog een keer, maar dan op een onaardige manier. Je paard heeft meer aan: lichte hulp - geen reactie - scherpe hulp (zodat hij de volgende keer liever op de lichte hulp reageert en jij geen scherpe hulp meer hoeft te geven) dan aan matige hulp - iets meer dan matige hulp - schop schop schop - hardere hulp, schop schop, pluk, zweep - scherpe hulp.

Dus: het ligt niet aan je paard, maar je moet jezelf strenger trainen en niet akkoord gaan met een antwoord dat het 'net niet' is. Als je je paard duidelijkheid geeft, is dat voor je paard ook fijner.

succes.