Het van achter actiever maken lukt niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Het van achter actiever maken lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:36

Ik ben al een tijd bezig m'n paard beter op de achterhand te laten komen.
Ik heb veel oefeningen gedaan om z'n achterhand sterk te krijgen, en dat is die volgens mij ook behoorlijk. Daarnaast zijn wij vooral spring- en samengesteld gericht aan het trainen
Nu heb ik altijd geleerd dat je 't paard van voor op moet vangen.
Dus ik laat 'm actiever lopen, en vang 'm vervolgens van voor op.
Maar als z'n achterhand er goed onderschuift gaat én z'n kop omhoog, en hij gaat ontiegelijk hard lopen.
't Is een arabiertje en is altijd al vlot van zichzelf geweest, maar dit is alweer opgelost.

Kort samengevat, paard loopt met actief achterbeen, maar met z'n hoofd in de lucht en megahard.
Wie kan mij hierbij helpen?

nanett35

Re: Het van achter actiever maken lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:40

Hoi,
Ik herken dit probleem, mijn pony heeft het ook.
Ik rij veel (schijn)overgangen.
Ik werk van achter naar voor, dat haar achterhand lekker actief wordt.
Ik til haar op vanvoor en rijdt vanachter weg.
Het is echt heel erg verbeterd!!
Ik heb ook een tijd je gelongeerd met de pasoa (hoe je dat schrijft)
Dat heeft ook gewerkt!
Veel succes nog! Haha!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:27

Ik heb ook een arabiertje die moeilijk op het achterbeen te krijgen is....alleen gaat hij niet versnellen maar vertragen en probeert op de voorhand te blijven....ook ik ben bezig continue het tempo te bepalen. Veel schakelen en dan ook echt schakelen...zo snel mogelijk zonder dat het contact aan de voorkant veranderd. In het begin gaat het schakelen dus nog niet vlekkeloos. Probeer eerst minder grote nuances aan te brengen (dus niet ineens een hele lange zijde weg te rijden) maar gewoon 2 passen. Vervolgens bouw je het schakelen op door het aantal passen vooruit of terug te vermeerderen. Wel is het belangrijk dat de aanleuning fijn blijft. Altijd weer terug naar rechtgericht en gelijke druk. Vandaar uit weer verder schakelen. Vaak is het probleem dat de ruiter te traag reageert. Moet je maar eens op letten hoeveel passen je paard eigenlijk zelf het tempo bepaald tussen de schakelingen in....

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:17

nanett35 schreef:
Hoi,
Ik herken dit probleem, mijn pony heeft het ook.
Ik rij veel (schijn)overgangen.
Ik werk van achter naar voor, dat haar achterhand lekker actief wordt.
Ik til haar op vanvoor en rijdt vanachter weg.
Het is echt heel erg verbeterd!!
Ik heb ook een tijd je gelongeerd met de pasoa (hoe je dat schrijft)
Dat heeft ook gewerkt!
Veel succes nog! Haha!

(schijn)overgangen ben ik al veel mee aan de slag gegaan. Werkt ook niet zo goed.
Raakt ze alleen maar opgefokt van.. Longeren snapt 't beestje niet Bloos. Ze is 12 en komt nog steeds iedere keer terug Tong uitsteken.

shavira, Ik zal 't even uitproberen en kijken hoe ze erop reageert Lachen

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:28

Onder haar tempo laten lopen, vooral heel rustig aan doen dus. Als ze netjes wacht ga je slechts een heel klein beetje naar voren, gelijk weer opvangen. Reactie krijgen is genoeg. Geen enkele mogelijkheid geven het aan de voorkant over te laten nemen.

Je moet het zo zien: Je moet doen wat je pony niet wil. Wil ze hard, ga jij rustig aan en onder haar tempo. Is ze juist erg traag dan rij je veel en vaak naar voren

Flupjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:04

Zo een paardje is er ook bij ons op de manege, maar dat doet ie meer omdat ie al niet meer zo jong is en nooit echt aan de teugel heeft gelopen. Als je hem dan aan de teugel wil hebben moet je hem heel erg opsluiten enzo maar ik denk niet dat het bij jou zo moet. Bij dat paardje moet je je handen ook heel erg stil en op 1 plek houden. Dan gaat hij afentoe al zelf naar benenden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:00

Wat je ook zou kunnen proberen, is dat je m aan de longeerlijn met de pessoa-teugel gaat trainen.
Daar leert hij zijn hoe hij zijn lichaam het voordeligst kan gebruiken, door de juiste houding aan te nemen.
Door middel van steeds te veranderen in tempo en m voorwaarts te houden, gaat hij zijn achterhand steeds meer onderbrengen.
Het doel van de pessoa, is dan ook om het paard langer te maken in zijn spieren (hals en rug), zodat hij ook de achterhand kán onderbrengen.
Want meestal als paarden moeite hebben met de achterhand er onder te brengen, zijn niet lang genoeg in de hals en rug.
Helaas moet je dan weer terug naar de basis van lang en laag, vandaar uit oprichten, zodat de 'motor' er onder kan komen!
Ook kan het zijn dat er iets lichamelijks aan de hand is, dan zou ik m na laten kijken door een osteopaat.
http://www.osteopathiepaard.nl/
Succes!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:22

Miska schreef:
Wat je ook zou kunnen proberen, is dat je m aan de longeerlijn met de pessoa-teugel gaat trainen.
Daar leert hij zijn hoe hij zijn lichaam het voordeligst kan gebruiken, door de juiste houding aan te nemen.
Door middel van steeds te veranderen in tempo en m voorwaarts te houden, gaat hij zijn achterhand steeds meer onderbrengen.
Het doel van de pessoa, is dan ook om het paard langer te maken in zijn spieren (hals en rug), zodat hij ook de achterhand kán onderbrengen.
Want meestal als paarden moeite hebben met de achterhand er onder te brengen, zijn niet lang genoeg in de hals en rug.
Helaas moet je dan weer terug naar de basis van lang en laag, vandaar uit oprichten, zodat de 'motor' er onder kan komen!
Ook kan het zijn dat er iets lichamelijks aan de hand is, dan zou ik m na laten kijken door een osteopaat.
http://www.osteopathiepaard.nl/
Succes!

Longeren snapt 't beestje niet Bloos. Ze is 12 en komt nog steeds iedere keer terug naar 't midden..
We zijn nog bezig met de basis, dus lang en laag proberen te houden..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:02

Elk paard kun je longeren leren hoor!
Vaak is het zo, als je paard steeds naar het midden komt, dat jijzelf niet op de goede plaats staat en de hulp om op de buitenring te blijven niet goed doorgeeft!
Ik kan het zo hier niet goed uitleggen wat ik bedoel, omdat het nogal een lang verhaal wordt dan, maar vraag het gewoon aan iemand die er ervaring mee heeft!
Maar wat jullie doen met de basis lang en laag, is al heel goed hoor!
Succes verder!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 22:59

Miska schreef:
Elk paard kun je longeren leren hoor!
Vaak is het zo, als je paard steeds naar het midden komt, dat jijzelf niet op de goede plaats staat en de hulp om op de buitenring te blijven niet goed doorgeeft!
Ik kan het zo hier niet goed uitleggen wat ik bedoel, omdat het nogal een lang verhaal wordt dan, maar vraag het gewoon aan iemand die er ervaring mee heeft!
Maar wat jullie doen met de basis lang en laag, is al heel goed hoor!
Succes verder!

Ik weet dat 't ieder paard te leren is, maar wij beschikken niet zelf over een longeerring en 't is al een beetje prijzig om bij ons in de buurt in de bak te rijden. Zomers kunnen wij wel longeren, maar we hebben een aantal keer geoefend en ze snapt 't gewoon niet (had toen ook niet de beschikking om iemand mee te vragen).
't Zal niet aan mij liggen, mijn andere paard gaat het wel gewoon goed... Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:12

Je hoeft ook niet persé een longeer-ring te hebben hoor!
Maar het zal niet aan jou liggen?! Verward Omdat je andere paard wel goed gaat? Elk paard is verschillend en reageert anders op onbewuste lichaams signalen. Misschien blokkeer jij dit paardje zonder dat je het weet door in de lijn van zijn voorhand te treden, waardoor hij denkt ik moet stoppen en mag naar binnen komen!
Als je zelf al zegt dat elk paard het te leren is, denk ik nu eigenlijk dat hij dom (?!) is, omdat hij het niet snapt, maar misschien geef JIJ niet duidelijk genoeg aan wat je van hem wilt!
Dan ligt het eigenlijk toch wel een beetje aan jou! Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:17

Sjee, ben ik het weeeer met Miska eens, ieder paard kan leren longeren! Het ligt er aan of de ruiter/longeur capabel genoeg is...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:30

Bonita_Bon schreef:
Sjee, ben ik het weeeer met Miska eens, ieder paard kan leren longeren! Het ligt er aan of de ruiter/longeur capabel genoeg is...

Hihihi....! Nagelbijten / Gniffelen
Zitten we toch duidelijk in dezelfde lijn van denken! Tong uitsteken
Leuk!

Dit geeft trouwens niet aan dat andere mensen geen goede visie op bepaalde zaken hebben hoor, mocht er iemand zich hierdoor aangevallen voelen! Het is gewoon leuk om mensen te ontmoeten op deze manier die je steeds weer tegen komt in bepaalde topics! Haha!