Paard steigert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UpToDance

Paard steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:23

Er loopt hier ook al een ander topic over, maar mijn paard heeft toch nog een ander probleempje:

Ik wou gister eventjes een stukje stappen naar me huis toe met up, is 10 minuutjes stappen. Ik had het zondag ook gedaan en toen ging het super(net zoals meestal). Het begon gister al na 5 minuten; hij wou niet meer en vond alles opeens eng, terwijl hij in de groep meestal de held is. Hij draaide alleen nog maar om en wou terug rennen wat ik natuurlijk niet accepteer. Ik heb hem telkens terug gedraaid en de richting die hij juist niet wou, toen ging hij alleen nog meer steigeren, achteruit lopen, omdraaien etc. Na 15 minuten heel rustig en lief van alles geprobeerd(ik moet hem niet nóg boos maken, dan wordt hij gewoon te gevaarlijk) maar echt niks lukte. Dus ik ben afgestapt en toen liep hij heel voorzichtig met me mee. Ik uitbundig beloond en steeds tegen hem gepraat en aaitjes gegeven. Na 15 meter had hij het weer gehad en bleef hij stilstaan, wou geen stap meer verzetten. Met véél moeite toch nog naar me huis toe gekregen, was daar pas na een half uur/drie kwartier!! Eventjes bij me huis gestaan en wou toen weer de richting op die ik al op ging, was inmiddels alweer opgestapt maar kwam niet verder dan het pad van me huis. Hij dus weer de hele tijd steigeren en rare sprongen maken, terwijl me moeder erbij stond te kijken. Ik dus weer afgestapt en in de richting gestapt waar IK heen wou. Daarna ik weer opgestapt want kon hem gewoon niet meer houden, hij was te sterk. Ik was er nog niet op of hij draafte keihard de andere kant op, naar de stal.. Ik dus bijna in volle galop langs me huis en zwaaide nog naar me moeder net alsof er niks aan de hand was want zag haar hoofd al. Huilen van het lachen
Aan het einde van de weg had ik hem eindelijk in stap gekregen, toen wou ik hem weer de andere kant op draaien(me paard mag het niet van me winnen! Clown ), hij weer steigeren, gemeen bokken etc. Uiteindelijk is het me wel gelukt, wel maar een klein stukje maar vond dat genoeg en toen gingen we maar richting stal.

Op stal aangekomen wou ik hem de bak in sturen waar hij dus geen zin in had en weer ging steigeren, rennen, bokken etc. Heb hem uiteindelijk ook de bak in gekregen met veel moeite.

Ben erg benieuwd wat ik hier tegen kan doen.. heb al zoveel geprobeerd!
Boos worden is zeker bij hem geen optie.

Alicia2u

Re: Paard steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:05

Als boos worden geen optie is, waarom doe je het dan wel?

Uit je verhaal blijkt duidelijk dat je paard bang was voor iets. Dan is doordrammen, wat je hierboven beschrijft, echt niet de manier!
Ga eerst wat grondwerk met je paard doen, zodat hij je wat meer gaat vertrouwen en hij wat zelfverzekerder wordt. In het pakket van level 2 van parelli geven ze hier goede uitleg over, misschien dat je het van iemand kunt lenen?
Verder is het zaak om approach en retreat to te passen: stap erop af en bij de geringste aarzeling (Dus niet als hij al stil staat en niet verder meer wil!) omdraaien en weglopen, tot jullie op een plek komen waar hij wel kan ontspannen. Blijf daar even en stap er dan opnieuw af, loop weer weg enz.
Dit neemt tijd en verwacht dan ook niet dat je de eerste keer al een volledig rondje kunt maken! 'Take the time it takes so it takes less time'. Elk stapje is er een. Zaak is dat JIJ je paard vertrouwen geeft.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 08:36

Alicia2u schreef:
Als boos worden geen optie is, waarom doe je het dan wel?

Uit je verhaal blijkt duidelijk dat je paard bang was voor iets. Dan is doordrammen, wat je hierboven beschrijft, echt niet de manier!
Ga eerst wat grondwerk met je paard doen, zodat hij je wat meer gaat vertrouwen en hij wat zelfverzekerder wordt. In het pakket van level 2 van parelli geven ze hier goede uitleg over, misschien dat je het van iemand kunt lenen?
Verder is het zaak om approach en retreat to te passen: stap erop af en bij de geringste aarzeling (Dus niet als hij al stil staat en niet verder meer wil!) omdraaien en weglopen, tot jullie op een plek komen waar hij wel kan ontspannen. Blijf daar even en stap er dan opnieuw af, loop weer weg enz.
Dit neemt tijd en verwacht dan ook niet dat je de eerste keer al een volledig rondje kunt maken! 'Take the time it takes so it takes less time'. Elk stapje is er een. Zaak is dat JIJ je paard vertrouwen geeft.

Ik denk dat je me verhaal niet snapt, boos worden doe ik namelijk absoluut niet!! Verder vond hij alleen in het begin iets 'eng', waar hij vervolgens langliep en na een paar meter niet verder wou.. en echt niet omdat hij iets in de verte eng vond.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:39

Is idd vertrouwen,
Zeker niet gaan proberen om te winnen want dat lukt je nooit en dat geeft ook geen vertrouwen, een paard denkt niet in winnen .
Gewoon afstappen en loop samen verder .als je merkt dat jepaard weer ontspannen is stap je weer op.
Steigeren is een manier voor een paard om aan te geven dat er iets is en dan ben je eigenlijk al te ver gegaan, hij heeft daarvoor waarschijnlijk al een teken gegeven dat er iets was en dat heb jij niet gemerkt of genegeerd , luister eerder en beter naar je paard dan zal dat steigeren echt niet meer gebeuren,

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:46

Nee zoals ik het lees in je verhaal werd je idd niet boos Knipoog

Ik ben heel erg benieuwd naar zijn huisvesting, staat hij op stal?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:52

Mijn ervaring is doorzetten. Toen ik eraf ging stappen, werd het steeds erger. Daarna dus goed en soms en hapering, maar kon snel corrigeren. Anders kun je nog denken aan begeleiding te voet/fiets/paard en dat proberen.

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:59

Dit heb ik ook bij het andere topic geschreven over steigeren en misschien dat dit bij jou paard werkt als hij het niet uit angst doet. Ik heb ook een paar jaar terug een verzorgpaard gehad die dit deed. Deze was helemaal nergens bang voor, tenminste er waren geen koeien ofzo, liepen naar de les langs de weg. Steevast na het oversteken begon ze op de ventweg te steigeren. Hierna begon ze dit ook te doen als ik gewoon het bos in wilde of ergens anders langs de weg. Mijn instructrice had toen de tip (let wel: alleen doen als je dat durft en op een goede open, veilige plek) om een zweepje andersom te pakken en het handvat tussen de oren te leggen (niet tikken!) wanneer hij omhoog komt. Zo heeft hij het idee dat hij het hoofd stoot. Bij mij heeft dit enorm geholpen. Ik heb dit gedaan op een groot open veld, teugels in 1 hand, zweepje in andere. Mijn paard kwam juist door voorwaarts drijven omhoog, dus dit gebeurde ook snel. Ik bleef ook in het begin goed rustig en geprobeerd vertrouwen te geven. Je moet hiervoor wel een stevige zit hebben en het durven, ik heb echt rodeo moeten rijden. Hierna was het probleem wel helemaal opgelost en heeft ie nooit meer gesteigerd.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:03

Klinkt erg als uitproberen. Hij is naar mijn mening gewoon aan t kijken waar de grenzen ook alweer liggen. Dus vooral doorzetten, vind het super dat je er rustig onder blijft en hou dit ook vol. Wees consequent en veel oefenen. met een hoop geduld kom je er wel.
Ik heb zelf ook eens paardje ingereden. En als ik dan naar de clubles moest (was ook 10min alleen een fietspad afrijden) ging die meestal met 4 benen de lucht in zodra ik van het erf wou. Ik ben gewoon heel conseqeunt geweest. Ik had er soms wel iemand bijlopen voor het geval "dat" zodat diegene in kon grijpen als het nodig was. Eventueel paard aan de longeerlijn met iemand ernaast.
Let er wel op dat t niet te gevaarlijk wordt want je eigen veiligheid is ook erg belangrijk. Maar ben van mening dat je het goed aanpakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:09

miramare schreef:
Dit heb ik ook bij het andere topic geschreven over steigeren en misschien dat dit bij jou paard werkt als hij het niet uit angst doet. Ik heb ook een paar jaar terug een verzorgpaard gehad die dit deed. Deze was helemaal nergens bang voor, tenminste er waren geen koeien ofzo, liepen naar de les langs de weg. Steevast na het oversteken begon ze op de ventweg te steigeren. Hierna begon ze dit ook te doen als ik gewoon het bos in wilde of ergens anders langs de weg. Mijn instructrice had toen de tip (let wel: alleen doen als je dat durft en op een goede open, veilige plek) om een zweepje andersom te pakken en het handvat tussen de oren te leggen (niet tikken!) wanneer hij omhoog komt.

Ik gaf die van mij toen gewoon een draai om 'n oren Nagelbijten / Gniffelen
Kon er makkelijk bij wanneer die omhoog kwam, want hij ging steeds hoger. Daarna soms een klein stukje en draaide gelijk opzij om de klap te ontwijken Ach gut
Tis harstikke gevaarlijk om te stijgeren, dus moet ie maar snel afleren Haha!
Niet zo vriendelijk, maar werkte wel Vork
Ik ben vriendelijk als zij vriendelijk zijn, maar ook andersom Extreme duivel
Moet natuurlijk geen angst zijn! Daar mag je nooit bij straffen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:10

Ik ben nu 5 jaar bezig om met mijn merrie "normaal" op buitenrit te kunnen. De problemen die ik gelezen hebt komen me erg bekend voor. Het verschil is dat mijn merrie het al doet vanaf dag 1 en ik dus nooit anders heb gekend.

oplossing: Blijven proberen, rust bewaren, vaak op en afstappen, in de groep mee naar buiten, etc..

Dit zijn wel de standaard dingen. Daarnaast ben ik gaan fietsen met mijn paard om zo wel te blijven werken aan het alleen naar buiten gaan. Je zou alles kunnen uitsluiten zoals lichamelijke klachten zodat je je kan richten op het vertrouwen.

Ga geen gevaarlijke situaties aan en ga er dan gewoon af. De stoere praat van doorzetten heb ik ook al zo vaak gehoord, maar niemand die op mijn merrie wilde. Uiteindelijk iemand gevonden die lag dus met paard en al in de sloot.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:21

nickynicole schreef:
Ga geen gevaarlijke situaties aan en ga er dan gewoon af. De stoere praat van doorzetten heb ik ook al zo vaak gehoord, maar niemand die op mijn merrie wilde. Uiteindelijk iemand gevonden die lag dus met paard en al in de sloot.

Dat vind ik ook niet gek, want het blijft risico-vol en niemand wil emn zeker niet voor een ander z'n nek breken.
Die van mij wou ook achteruit de sloot in. Dan moet je ff stoppen en 'm zo sturen dat dát gevaar weer geweken is, maar daarna weer doorzetten hoor. Dat was iig mijn ervaring, elk paard is anders Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:41

zoals ik ook al zei in het andere topic lijkt mij het gewoon dat je paard zijn zin is aan het doordrijven wat hem aardig lukt Bloos

ik wens je erg veel succes en ik hoop dat je stevig in je schoenen staat dit kan nog erger gaan worden
tenslotte wint hij al op het moment dat jij afstapt om hem ergens langs te leiden waar hij bang voor is of wat die zogenaamd eng vind.

die van mij was ook zo en is me ook al 1 x de kletter op gegaan
omdat hij er niet mee eens was dat we rechtdoor gingen in plaats van linksaf wat ik dus de dag ervoor had gedaan

hij schoot me in 1 x in volle galop weg terwijl die van de DA nog niks mocht kwa draf of galop.
toch stil gekregen en terug gestuurd en precies op hetzelfde punt ging die me de lucht in kaarsrecht, zo hoog had die nog nooit gesteigerd

nou ik heb hem flink over zijn donder gegeven en ben door gereden.

een week later op dezelfde plek begon die al te eikelen zonder aanleiding en weer steigeren en weer flink doorgepakt dat ik daar niet van gediend ben.

de x erop was niks meer aan de hand en liep die gewoon mooi door alsof er nooit wat gebeurt was Knipoog

dus in mijn ogen is dat gewoon uittesten wie de baas
maar hij had zich vergist ik ben dat en niet hij Haha!

dus ik denk dat je even tanden komt te bijten want nu jij al gaat afstappen en zo heeft die in principe al gewonnen van je

neem vooral de tijd en straf hem op het moment dat hij iets doet wat jij niet goedkeurt is die braaf dan ook niet verder straffen maar belonen.
word eens flink boos en schreeuw het eens uit met een verheven stem dat je er niet van gediend bent

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 21:19

@ Bojangles
Hij staat op stal ja, in de winter de hele dag helaas.

@ pitbullgup
Bedankt, en met iemand ernaast is inderdaad een goed idee!! Lachen

@ onley
Zoals ik al zei; boos worden is echt geen optie bij hem, echt niet! Hij wordt veelste gevaarlijk.. de laatste keer dat ik boos werd op hem werd ik afgevoerd met de ambulance. Ben absoluut niet bang en sta heel stevig in mijn schoenen, gelukkig maar! Clown

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:11

Onley, lees ajb het andere topic eens over het steigeren... Even over slaan en schreeuwen gesproken en wat je er precies mee bereikt...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 07:49

Iedereen kan een paard ergens lang slaan, de kunst is om te zorgen dat je paard het ook WILT! En dat bereik je niet met 'gewoon blijven proberen', daar heb je een andere stategie voor nodig.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:48

@ Up to dance, ik denk toch dat je de mogelijkheid moet zoeken om hem in de winter zoveel mogelijk buiten te krijgen.
In je verhaal komt het op me over dat hij gewoon ontzettend fris is omdat hij onvoldoende beweging krijgt. Denk ook dat je het dan niet kwalijk kan nemen, de herfst met dit waaierige weer erbij...

En @ Onley: Een paard denkt niet in termen van 'winnen'. Als jij afstapt en omdraait en weer terug gaat, dan levert het hem iets op ja. Als jij afstapt en gewoon doorloopt waar jij langs wil, een paard ziet het verschil niet tussen zo'n situatie met een ruiter erop of een ruiter ernaast.
Je moet ook denken om je eigen veiligheid, je kan wel lef hebben en stoer erop blijven zitten maar niemand heeft er wat aan als jij eraf valt en je paard loopt los richting ik noem maar een drukke weg, of in het ergste geval je nek breekt!

Een relatie tussen paard en ruiter wat bestaat uit angst en/of dwang werkt niet, je komt je zelf op lange termijn toch weer tegen. Zoek naar de oorzaak en los het daar op.

Dus TS kijk eens naar de mogelijkheden om je paard zoveel mogelijk buiten te hebben, ik denk echt dat het grotendeels daaraan ligt.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:11

Bojangles schreef:
@ Up to dance, ik denk toch dat je de mogelijkheid moet zoeken om hem in de winter zoveel mogelijk buiten te krijgen.
In je verhaal komt het op me over dat hij gewoon ontzettend fris is omdat hij onvoldoende beweging krijgt. Denk ook dat je het dan niet kwalijk kan nemen, de herfst met dit waaierige weer erbij...

En @ Onley: Een paard denkt niet in termen van 'winnen'. Als jij afstapt en omdraait en weer terug gaat, dan levert het hem iets op ja. Als jij afstapt en gewoon doorloopt waar jij langs wil, een paard ziet het verschil niet tussen zo'n situatie met een ruiter erop of een ruiter ernaast.
Je moet ook denken om je eigen veiligheid, je kan wel lef hebben en stoer erop blijven zitten maar niemand heeft er wat aan als jij eraf valt en je paard loopt los richting ik noem maar een drukke weg, of in het ergste geval je nek breekt!

Een relatie tussen paard en ruiter wat bestaat uit angst en/of dwang werkt niet, je komt je zelf op lange termijn toch weer tegen. Zoek naar de oorzaak en los het daar op.

Dus TS kijk eens naar de mogelijkheden om je paard zoveel mogelijk buiten te hebben, ik denk echt dat het grotendeels daaraan ligt.

Ik ben het helemaal met je eens

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 03:09

Klinkt erg bekend. Lang geleden Haha! hadden wij een Merens merrie die precies hetzelfde deed. Ik zie mijn zusje er nog opzitten. Haha! We kwamen uit het bos, naar links was 'thuis', naar rechts was dus 'de verkeerde kant op'. Zodra mijn zusje naar rechts probeerde te gaan ging Gave (de pony) alle trucen proberen om maar niet die kant op te hoeven. Mijn zusje stapte boos af, schreeuwend: "Zal ik het even voordoen... DIE kant gaan we op" . Na een 10 tal meters stapte ze weer op, pony deed weer hetzelfde... Zusje er weer af Haha! Weer een stukje ernaast en er toen weer op.

Dit is een paar keer zo gegaan, toen had Gave door dat, wat ze ook deed, het niet hielp en heeft ze het niet meer gedaan.

Mijn advies zou dan ook zijn: nog even doorzetten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 03:39

Het kan uitproberen zijn of hij is echt ergens bang voor. Welke van de twee het is kun je het beste zelf bepalen, jij kent je paard.
In beide gevallen is de oplossing vrij simpel, is hij bang dan moet je hem meer vertrouwd maken met buiten rijden en dan voornamelijk buiten de groep omdat je zegt dat hij in een groep wel stoer doet. Rijd bijvoorbeeld met twee paarden maar laat jouw paard voorop gaan, hij heeft dan wel steun van een ervaren paard maar moet het toch 'zelf' doen.

Als het uitproberen is is hij al wat in het voordeel omdat je hem al zo lang door hebt laten gaan. Echt gewonnen heeft hij niet omdat hij zijn zin niet heeft gehad maar je hebt wel getolereerd dat hij je in de maling nam. Het ligt aan jou en aan het paard hoe je het oplost, persoonlijk ben ik in zo'n situatie heel kort door de bocht. Ik ben de baas en ik wil geen geetter, zeker niet als er gevaarlijke situatie's door (kunnen) ontstaan. Ik ga in zo'n geval naar huis om een zweepje te halen of pluk een takje en ga daarna weer terug naar dezelfde plek. Zodra het paard aanstalten maakt om weer dwars te doen krijgt ie 1 of 2 goeie klappen en vervolgens heb ik nooit meer ergens last van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:17

Ik denk dat bij de meeste paarden idd begint met wat/iets eng vinden.
Daarna wordt het een cirkel, paard wordt onzeker.
Uitproberen geloof ik niet in. Hij pakt de ruimte die hij krijgt en als hij een trukje door heeft die werkt zal hij dat zeker gebruiken. Om de onzekerheid te doorbreken kun je verschillende dingen doen en ik denk ook dat het per persoon en per paard verschillende dingen zullen werken.

Voor mij was het idd "slaan" en doorzetten en niet af stappen. Dat ging redelijk snel. Ik heb niet uitbundig beloont, omdat ik er juist geen beladen gevoel aan wou geven.
Daarna deed ze het niet meer en waren de ritjes weer leuk.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:35

ik heb het ook gehad en nog steeds soms, gyps kiest altijd dezelfde plek om te weigeren, omdat het dan nog kort naar huis is, als we dan verder zijn, in het bos bijvoorbeeld is tie weer heel voorwaarts en heeft geen drang meer om naar huis te gaan, maar bij hem is het gewoon van als ik nou even probeer, gaan we misschien wel naar huis, bij hem werkt het om gewoon recht te houden, loopt hij achteruit en heb ik de ruimte laat ik hem lekker zn gang gaan als ie maar niet omkeert, dan is het na een paar passen over want de meeste paarden vinden achteruit lopen echt niet fijn. hij kwam eerst idd ook wel omhoog maar als je door blijft zetten door in ieder geval hem niet om te laten keren, er af stappen vind ik ook niet verkeerd maar heeft voor mij niet geholpen, dan wordt het op een gegeven moment wel beter. Maar niet zn zin geven anders kun je straks het erf niet meer af!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:27

'jij kent je paard het beste'. daar geloof ik dus zo heel erg NIET in. Kijk maar eens om je heen, hoeveel wanhopige paarden zie je wel niet lopen die denken; 'HELP?!?' en daarom zijn er ook forums zoals deze, gelukkig.
Ik blijf bij mijn eerdere commentaar.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:44

je paard is een echte uitdager denk ik. Als je al zegt dat boos worden is geeindigd in een ambulance.... hmmm. Je zult toch iemand moeten opzoeken die hem eens degelijk z'n plek wijst, en goed kijken hoe die dat doet zodat jijzelf dat daarna ook kunt. Ik heb eens onder een steigerend paard gelegen. Dit vergeet je nooit meer. Elk volgend paard daarna wat dreigde te gaan steigeren heb ik (lichtelijk ook onbewust als eigen bescherming) direct de 1e keer afgestraft met de zweep supersnel en keihard tussen z'n oren. Dat helpt totnutoe heel erg goed. Zoals superwoman ook zegt: "ik ben vriendelijk als zij het zijn, maar ook andersom"

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:48

Daar ligt alleen een groot probleem. Een paard probeerd vaak al veeeel eerder met zijn lichaamstaal dingen duidelijk te maken, dat wij dat niet oppakken is ONS mankement. En het is dus niet aan ons om het paard daarop af te rekenen. Daarom kijk ik graag verder.
Ik zeg niet dat ik mijn paard nooit een tik heb gegeven, ik ben ook maar een mens met mijn stomme fouten. Maar dan gebeurde dat vaak als reflex. Ik geef het ZEKER niemand als tip...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:03

Bonita_Bon schreef:
'jij kent je paard het beste'. daar geloof ik dus zo heel erg NIET in. Kijk maar eens om je heen, hoeveel wanhopige paarden zie je wel niet lopen die denken; 'HELP?!?' en daarom zijn er ook forums zoals deze, gelukkig.
Ik blijf bij mijn eerdere commentaar.

Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of het paard bang is of gewoon vervelend. De TS ziet hoe het paard reageert en weet hoe hij in andere situatie's reageert en kan dus beoordelen wat het is.
Die wanhopige paarden waar jij het over hebt hebben allemaal een eigenaar die niet WIL zien, iedereen die een paard heeft en zich minimaal met zijn gesteldheid bezighoud kan beoordelen of het bangigheid is of niet willen. Probleem is dat een mens anders denkt dan een paard en bijvoorbeeld ook een heel ander zicht heeft, daardoor kunnen mensen zich vaak moeilijk inleven in het paard.