ik heb weer eens jullie advies nodig.....dus bijvoorbaat al hartelijk bedankt
!Ik heb een 8 jarige merrie, ik weet dat ze als 3 jarige bij de handelaar eens letterlijk over de hindernis gemept is, om te tonen hoe ze sprong.
Daarna heeft ze jaren niet "gesprongen" tot een jaar of 2 terug bij haar vorige eigenaar, daar hebben ze geprobeert wat ze deed met een cavalletje, en daar heeft ze 1 of 2 keer belachelijk hoog overheen gesprongen en daarna niet meer.
Nu ben ik een enorme angsthaas (zeker wat springen betreft) maar ik heb afgelopen zaterdag de stoute schoenen aangetrokken en samen met een vriendin gekeken wat ze deed met een kruisje.
balkjes lopen heb ik al eerder met haar gedaan daar vind ze na een paar keer geen hol meer aan.
toen is er een heel laag kruisje neer gezet waarbij ze gelijk blokkeerde (en ik een hartslag van 300 had), dus kruisje weer weg maar 2 balkjes naast elkaar en dan erover, deed ze heel goed dus zo weer opgebouwd naar een kruisje uit eindelijk heeft ze een paar keer over een kruisje van ongeveer 40 cm gesprongen en dezelfde hoogte een rechte balk.
ik moest haar steeds ontzettend aanmoedigen dan ging ze wel richting de hindernis maar net zovaak dat ze wel haar benen optilde liep de dwars door de hindernis alles ondersteboven...
hoe moet ik haar duidelijk maken dat ze haar benen op moet tillen, op het juiste moment maar gezien het bovenstaande weet ze dus wel dat ze moet jumpen.
ik had wel het idee dat ze het leuk vond (ik minder, ben echt dressuurmiepje
)of zou het wel lukken als de hinderis hoger gaat?
ik wil alleminst dat ze zichzelf bezeerd of dat ze een hekel krijgt aan springen.
en wat is makkelijker voor een paard, springen vanuit galop of draf?
ik heb nu vanuit draf gedaan omdat het zo laag was.
maar als galop makkelijk voor haar is probeer ik dat en als haar techniek (en de mijne!!) verbeterd kan ik toch weer oefenen vanuit draf.
En aangezien ik dus echt een angsthaas ben moet het voor mij ook niet te hoog gaan, ik vind het wel fijn om het samen met haar te doen, ik moet haar dusdanig overtuigen dan ik even geen tijd heb voor mijn eigen geneuzel...(ieder nadeel heb zn voordeel)
ik kan heel makkelijk iemand anders met haar laten springen maar ik wil het ook zelf leren en over mijn angst heen komen....
hebben jullie nog praktische tips om dit verder uit te bouwen?
nogmaals hartstikke bedankt!