Actief stappen. Iemand een idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Actief stappen. Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 14:32

Hoi.

Ik heb een probleem met mijn paard.

Als we aan het stappen zijn gaat dat vaak van actief doorstappen naar slome niet actieve stap.

We zijn nu al behoorlijk veel aan het oefenen met schijn-overgangen en actief stappen, maar ik heb zelf het idee dat ik teveel en te snel naar de zweep wil pakken om net dat beetje extra te geven wat met de kuit niet lukt.

We rijden zonder sporen en zijn sinds een half jaar omgeschoold naar de klassieke dressuur.
We rijden vooral op de zit met de benen aangesloten aan het paardenlichaam en subtiele drukjes met de kuit.

We moeten nu gaan oefenen op krachtige stap-passen dus niet geforceerd en overhaast.
Buiten is hij te angstig om daarop te trainen(hij is bijna blind) en in de bak valt hij vaak in de slome stap, hoe hard ik mijn best ook doe.

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt of tips en/ of ideeën?
Alvast bedankt.
Karin.

Judje

Re: Actief stappen. Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:15

De beste methode om een paard voorwaarts te laten stappen is steeds aansporen wanneer deze tempo verliest.
Je begint wanneer hij langzamer gaat stappen met de subtiele kuitdruk, luistert hij? Dan ook met stem belonen naast het stoppen van kuitdruk.
Luistert hij niet? Dan een minder subtiele kuitdruk geven, luistert hij? Weer belonen, anders een nog minder subtiele kuitdruk ondersteunt met de zweep.

Wanneer je de hulpen steeds opbouwt en steeds weer bij de zachtste hulp begint zal het paard op den duur (de ene snel, de ander wat minder snel) doorhebben dat hij beter naar de 1e en subtielste kuitdruk kan luisteren. Wanneer je maar consequent genoeg hiermee bent zal het paard leren dat het geen nut heeft om langzamer te gaan lopen wanneer jij dit niet wilt.
Succes ermee!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:41

Mijn paard is er 1 die zelf een grove kuithulp 'wel best' vind en ook, voornamelijk in stap, niet actief wil blijven lopen. Een tijd volgde ik ook het systeem: eerst subtiele hulp, dan grovere kuitdruk (en dan evt. een tik wanner ze nog niet luisterde). Maar ze bleef vertikken om op de subtiele hulp al te reageren (in stap althans, in draf en galop is ze zelf al veel actiever). Toen kreeg ze consequent een subtiele kuithulp, en bij niet reageren een tik. Ook wil ik mijn 'standaardtempo' vlotter hebben in stap, dus ook met losstappen en buitenrijden accepteer ik het 'terugvallen' in tempo niet meer.
Het is in elk geval sterk verbeterd, maar je moet wel echt consequent blijven, en daar zit hem het probleem. Als het een tijdje goed gaat ben ik geneigd om toch langer te blijven zeuren met kuithulpen voordat ik de tik daadwerkelijk geef, terwijl ik eigenlijk gewoon in 1x reactie moet krijgen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:26

Ik lees het in jullie beiden berichtjes.
Consequent blijven is mijn conclusie. Ja
Ik ga mijn best doen.
Deden jullie ook veel oefeningen?
Zoals cavelatti's, figuren of zo?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:51

Ik denk dat ook afwisselen in oefeningen heel belangrijk is. Ga jij heel afwisselend
oefeningen/tempowisseling etc rijden, dan zal jouw paard meer op jou moeten letten.
Hij moet constant alert zijn op een nieuwe oefening en mijn ervaring is dat er ook
alerter op hulpen (been) gereageerd wordt Lachen

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:55

Inderdaad moet je consequent blijven in je rijden. Daarbij is ook veel overgangen rijden goed, van normale stap naar middenstap of naar halthouden en weer vlot wegstappen, maar ook stap-draf oefeningen e.d. Zorg ook dat je paard niet echt de kans krijgt om terug te vallen naar een langzaam tempo door goed met um aan het werk te blijven. Succes er iig mee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:59

Niet te lange stukken stappen, hou hem scherp en actief. Wissel van tempo in de stap, halthouden, draven, stappen, schakelen. Dat werk bij garinka iig erg goed, die kakt ook altijd in van 1 lange zijde gewoon stappen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:30

Dank jullie wel. Haha!

Ga er morgen meteen mee aan de slag.
Het is al beter geworden, maar ik streef na een directe reactie op mijn kuitdruk. Ja
Veel afwisselingen dus. Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:28

Een goed streven! Je zult merken dat het redelijk snel kan gaan wanneer je er zelf maar consequent mee bent! Succes!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:11

Dank je wel.
Kan niet wachten tot vanavond.
Hij heeft wel een probleem om direct vierkant stil te staan.
Iemand daar nog een tip voor?
Als ik ga halthouden ga ik diep zitten, benen eraan en een kleine ophouding maken met de teugels, maar soms loopt hij daar gewoon doorheen.
Ik drijf van achter naar voren, 5 van de 10 x lukt het wel, maar die andere 5 keer mislukt het.
Ik doe dit niet achter elkaar. We wisselen heel veel af met rijden, vooral om het actief aan het been te houden, maar ik heb zelf het idee dat ik met halthouden aan de teugels moet hangen voordat ik een reactie krijg.

Heel af en toe laat ik hem halthouden vlak voor de omheining, dan gaat het helemaal perfect, maar ik wil dat ook op de x voor elkaar krijgen. Bloos

Met mijn andere paarden nooit geen probleem gehad.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:21

Ik heb pas het boek gekocht rijden met gevoel deel 2 en daar staan twee dingen in waar je misschien iets aan hebt.
Mijn eigen paard is ook blind en loopt langzamer omdat hij niet weet waar we heen gaan. belangrijk is daarbij dat je vooral zelf kijkt waar je heen gaat, dus niet naar zijn hoofd kijken. (mag sowieso niet natuurlijk) als je dat doet neem je de leiding en geef je je paard meer vertrouwen. Voor de rest staat het net als hierboven beschreven.

Bij het tweede probleem staat vooral niet aan de teugel zitten,
maar eerst heel diep inademen daardoor voelt het paard dat je niet meer meedoet en de meeste paarden staan dan al stil.

Meestal is een paard niet actief genoeg als hij niet vierkant stilstaat. Dus je eerste probleem veroorzaakt tevens het tweede.

Wel leuk om dit topic te lezen want ik heb hetzelfde met mijn paard en ben dit dus ook aan het oefenen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 13:12

Clyde dank je wel.
Je geeft de juiste tip.
Uitademen, daar ga ik vanavond op letten. Haha!
Dank je, hier heb ik iets aan.

En naar voren kijken, Ik ga het mezelf inprenten. Haha!

Rijd je ook wedstrijden en clublessen met je paard?

Vaak wil ik natuurlijk te perfect rijden en dan doe ik gauw teveel met de teugels.
De laatste paar maand rijden we alleen maar op de zit en dat gaat mij eigenlijk veel beter af.
Teugels zijn een makkelijk hulpmiddel. Bloos

optopic: rijdt je ook clublessen en wedstrijden met je paard?
De mijne wil in het donker nog wel een keer opzij springen omdat hij denkt dat er een hindernis staat.
Zijn oriëntatie is op dat moment even weg.
Hij is nachtblind en ziet dan echt helemaal niets.
Puur op gevoel en vertrouwen doet hij alles wat ik hem vraag. Bloos

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:16

Hoi Kaatje

Ik bedoelde inademen hoor daar reageren ze op. Ik rij wel clublessen en wil volgend jaar starten met wedstrijden.
Ik rij wel in het donker met hem het maakt hem wel iets schrikkeriger maar hij ziet natuurlijk overdag ook weinig.
Toch viel het mij nog 100 procent mee hoe goed hij overal de weg vindt. ook heb ik hem laatst los gelongeerd en dat ging ook goed. (vind ik erg knap van hem)
Ik herken dat wel hoor te perfect willen rijden, maar ja vaak zit dat je in de weg. Succes hoor!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:19

Tijdens het halthouden ook niet je been afsteken maar contact houden en zo min mogelijk remmen op je hand.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 00:05

Ja, dat weet ik ook.
Halthouden is idd je been eraan houden. Ja

Rijden ging vanavond trouwens goed.

Hij was in het begin erg heet, maar later veel overgangen gereden en begon hij erg goed zijn best te doen. Haha!

Frankaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:32

gelijk been als het iets langzamer gaat
mijn haflinger had er ook beetje last van.
maar nu gaat 't toppie

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:43

Ja, dat klopt. alleen als ik been geef reageert hij daar niet direct op en ben ik geneigd om hem iets extra aan te sporen met het zweepje.
Het gaat btw al een stuk beter dan eerst.

Ik heb ook continue mijn been eraan en werk met subtiele kuitdruk voor actievere passen of verruimen.
Hij begint het aardig te leren. Ja
Dit kan natuurlijk niet van de een op de andere dag voor elkaar zijn, dat weet ik. Bloos

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:28

Nee tuurlijk niet, maar je weet waar je aan moet werken, dan ben je
al op de goede weg Ja Nu consequent volhouden en t komt helemaal goed Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:30

Dank je wel.
Gaan gewoon door.Ja