zelf naar binnenhangen op volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

zelf naar binnenhangen op volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 13:36

Hoi,

Gister is mijn instructeur erachter gekomen dat ik naar binnen hang op de volte.
Dit is waarschijnlijk doe ik dat erger sinds mijn doofheid aan 1 kant.

Heeft iemand tips waardoor ik zelf het kan ontdekken en het tegen kan gaan?

Dank jullie.

Lianne1990

Re: zelf naar binnenhangen op volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:47

Stipje, hier heb ik ook regelmatig last van.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:47

Ik lees ook even mee! Zeer slechte eigenschap van mij ook Ja

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:19

Komt ie: Bewuster rijden. Check of je schouders waterpass zijn en probeer te zitten op 2 zitbeenknobbels (die botten in je ass). Er zijn verder geen trucjes voor, bij mijn weten..

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:22

Bij mij scheelt het wel als ik eraan denk dat ik genoeg gewicht op m'n buitenbeen moet hebben. Maar 't blijft lastig!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:23

Tuurlijk! Maar het helpt wel als je af en toe denkt aan je schouders (oja ff recht)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:26

Hier nog iemand met dat probleem...... Bloos
Bij mij helpt het door goed op te letten dat ik met beide zitknobbels in het zadel blijf zitten, niet mijn hoofd te ver naar binnen draai en over/tussen de oren van mijn paard blijf kijken.
Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:27

Iets naar binnen zitten op de volte is niet erg, inknikken in de heup wel!

Het verschil is dat bij je gewicht naar binnen verplaatsen volgens de juiste manier, de binnen zitbeenknobbel iets meer belast wordt. Bij het verkeerde 'inknikken' in de heup, verplaatst het gewicht meer op de buitenzitbeenknobbel. Dit brengt het paard uit balans.

Een trukje om in knikken te voorkomen is je erop concentreren dat je buitenoor naar je buitenschouder blijft 'trekken'. Ook je schouders moeten horizontaal blijven en er moet geen zichtbare knik in de heup zitten.

Ik heb hier een filmpje van en zal het zo even posten, zodat je kunt zien wat het verschil is.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=BTgE7r1iPd8

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:07

Ik blijf het raar vinden dat als je inknikt in je heup, dat je dan meer gewicht krijgt op je buiten zitbeenknobbel. Als ik probeer logisch na te denken, lijkt het nl. andersom Clown

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:16

wat ik (volgens mij) doe, is mijn been achter de singel leggen en er dan nog druk op probeer uit te oefenen.
Zou dat niet het kunnen zijn???

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:24

Maroush schreef:
Ik blijf het raar vinden dat als je inknikt in je heup, dat je dan meer gewicht krijgt op je buiten zitbeenknobbel. Als ik probeer logisch na te denken, lijkt het nl. andersom Clown

Nee, dat is niet waar en dat kun je makkelijk zelf testen: ga op de grond zitten en til je benen van de grond zodat je op je balancepoint (net als je op je zadel zit) zit en breng je gewicht dan naar binnen zonder in te knikken. Hou je schouders horizontaal en 'trek' je buitenoor iets naar je buitenschouder.
Probeer dan het inknikken; laat je binnenschouder dus naar beneden 'vallen' en houd je hoofd scheef naar binnen. Dan voel je dat er meer gewicht op de buitenkant zit.
In het zadel kun je het beter voelen dan op een stoel. Het beste merk je het op een zgn Balimo krukje.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:53

Zelf heb ik dat ook wel eens, maar gelukkig gaat het beter. Ondanks dat je eigenlijk moet kijken waar je heen rijdt heeft mijn instructrice mijn aangeraden bij voltes naar het buitenste oor van mijn paard te kijken en het werkte bij mij wel Haha!

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:04

Inderdaad, hou je hoofd recht en je schouders waterpas, binnenhand iets hoger en van de hals af en maak je binnenbeen lang. Ik had ook vaak de neiging om naar binnen te leunen op de volte, dat kwam doordat ik mijn binnenbeen een beetje optrok en daardoor was ik eigenlijk uit balans.
Probeer maar eens, als je je binnenbeen lang maakt en je handen in de juiste positie zijn, is het haast nog onmogelijk om naar binnen te vallen Lachen succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:37

Blijf in voltes en wendingen naar het buitenoog van je paard kijken. Zo val je niet naar binnen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:23

Urielle schreef:
Blijf in voltes en wendingen naar het buitenoog van je paard kijken. Zo val je niet naar binnen.

Dan moet je paard wel al voldoende stelling hebben, anders leun je alsnog naar binnen.......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:59

Tja, als je paard nog als een plank door de bocht gaat met zijn kop naar buiten gedraaid, heb je een groter probleem dan alleen wat naar binnen gaan zitten Haha! Maar je hebt gelijk Saida Knipoog Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je paard een enigszins fatsoenlijke volte draait.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 08:33

mijn paardje loopt keurig gebogen voltes.
Gister mijn beugels 1 gaatje langer gemaakt, zodat ik mijn benen niet kon optrekken en mijn instructeur zei dat het er al beter uitzag.
Ga komend weekend weer proberen, maar dan op normale lengte beugels.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:17

Bij veel ruiters resulteerd het langer maken van beugels overigens juist in het optrekken van hak en het op de tenen gaan leunen.. Hopelijk bij jou juist niet! Succes ermee nog, hopelijk heb je wat aan de tips gehad

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:21

ik heb erg veel aan de tips gehad.

(door de beugels langer te maken, moest ik mijn been langer maken. Door een auto-ongeluk, zijn mijn enkels in de vorm van hakken gezet (dus een lijn omhoog van 5cm, moet altijd op hakken lopen, daarom heb ik hakken in mijn leren laarzen:)), dus bij mij zullen mijn hakken nooit erg ver naar boven komen, of mijn ijzer moet breken:))

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:33

Haha, nou dat is dan geluk bij een ongeluk! Gelukkig kun je er zelf om lachen!
Iig heel veel succes met het rijden en laat maar weten waar je het meeste aan gehad hebt, kunnen wij ook aan onze tips werken...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:36

het over het buitenoor kijken (hielp gister) en goed op je heupen letten.
(andere tips zou ik even moeten opzoeken, maar geloof dat als je alles door elkaar heen mixt, je eruit komt:)) mij is het gelukt;)