Jong paard, moeilijk de overgang draf-stap en stap-halt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Jong paard, moeilijk de overgang draf-stap en stap-halt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 20:40

Heey!

Ik zit sinds een kleine 2 weken met een probleempje,

Eerst even wat over het paard
Ik rijd sinds een klein maandje een 3,5 jarige hengst, een tinker
Het is buitenom dat het een hengst is al een dominant en macho achtig dier, het is een beetje een boefje dus..
Hij is begin september naar een stal gegaan waar ze hem ingereden hebben, daar heeft hij ongeveer 6 weken gestaan en toen kon hij halt, stap, draf, galop, voltes en over de diagonaal, hij liep en loopt vrijwel nogsteeds netjes met zn koppie naar beneden. Al was en is het nog wel wat onrustig in de mond. Hij komt nog wel snel met zn hoofd omhoog, maar dat is dan wel weer zonder veel moeite opgelost.
Hij is door een dezelfde persoon gereden en is gewend om met een ander paard in de bak te lopen.
Ik heb op diezelfde stal les, van degene die hem ingereden heeft en daar leren we telkens weer enorm veel van..
Ik rij hem in een buitenbak, simpel omdat we alleen een buitenbak hebben. Haha!

Nu sinds een kleine 2 weken (heb vorige week niet gelest), reageert hij het eerste deel van de ongeveer 30 minuten dat ik per dag met hem rij (varieerd nogal tussen 20 en 40 minuten) gewoon niet goed als ik een overgang draf-stap wil maken. De overige tijd ook niet super, maar iig wel beter dan in het begin. Simpelweg omdat hij verderop in het half uur al z'n stoom afgeblazen heeft, en dan dus gewoon controleerbaarder is. Maar dan heb ik evengoed nog het stap-halt wat hij ook zo moeilijk doet.

Ik klik hem voor het rijden altijd nog even voor 2 rondjes stoom afblazen aan de lijn. Daarna klim ik erop. Dat stoom afblazen doe ik, omdat hij anders, en daar komt het probleem, na een half rondje bak begint te draven of te galloperen en dan de overgang terug zo moeilijk maakt. De overgang galop-draf gaat nog wel. Maar dan begint hij heel snel te draven en duurt het eerst ongeveer 5 rondjes door de bak voordat ik hem in een rustigere en beter controleerbare draf heb.
En dan komt de overgang van die arbeidsdraf naar stap nog, hij reageert niet op de terughoudende hulp die ik geef. Dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen. Ik doe altijd met halve ophoudingen de overgangen terug rijden (vind het dat nog wel moeilijk om met zit, benen en handen die overgang te rijden. Nijg dus soms nog wel eens naar alleen handen en dan val ik voorover. Maar corrigeer mezelf dan wel weer door schouders naar achter en rechtop zitten)
Na 3 rondjes verder heb ik hem dan in stap.

Dan nog is hij wat gespannen, zodra ik iets teveel been geef of het kriebelt gewoon weer bij hem schiet hij weer in draf (ja het is echt zo'n vreemde vlugge hups die hij dan maakt, niet een rustige overgang dus) en ja hoor dan begint het draf verhaal veer van voor af aan.

Nou dat wil ik dus niet, 8 rondjes voordat ik hem eindelijk van draf naar stap heb. Ik wil overgangen rijden om hem meer aan mijn been en aan mijn hulpen te krijgen, maar dat gaat niet als hij de overgang terug niet maakt.

Dit is overigens niet alleen onder het zadel, ook aan de longe duurt het een heel aantal rondjes (op de volte dan dus he) voordat hij van draf naar stap gaat. Galop-draf is weer niet zo'n groot probleem.
(Ik longeer hem, vast op zaterdag, altijd met een heel los bijzettouwtje waar hij het echt super op doet. Dat merk ik ook onder het zadel. Hij is veel gemakkelijker naar beneden te rijden)

En de overgang stap-halt. Ik maak die zoiezo al niet op de hoefslag, dan stopt hij echt niet. Ik rijd hem dus naar ergens in het midden van de bak of de binnenhoefslag en probeer het daar. Hij komt dan weer tegen mijn hulpen in. Echt wat ik ook doe, diep zitten, lang maken, hoofd omhoog, schouders naar achter, borst vooruit, ophouding, ophouding, ophouding, ophouding. Het duurt gewoon een eeuw voordat hij eindelijk stil staat.

Het is gewoon zo stom want 2 weken geleden reageerde hij nog prima, en kon ik gewoon nog veel overgangen rijden etc. Nu in korter ben gaan longeren dus niet. Maar ik wil niet dat mijn paard al helemaal moe is, ik moet er gewoon zonder te longeren op kunnen stappen en gelijk mee wegrijden.

Wat ik zelf al bedacht had is;

voor het stap-halt dus eerst maar ergens tegenaan parkeren en dan evengoed de hulp geven voor halt, dus been aansluiten en het hele verhaal. Dus in de hoek. Dit werkt niet voor de draf-stap of draf-halt dan dus omdat hij dan gewoon de hoek weer uitschiet nog steeds in draf.

Verder gewoon proberen goed te gaan zitten en lang maken omdat ik als hij zo snel gaat in draf nog wel eens voorover val en dan dus niet meer 'echt' zit, maar meer heel kort lichtrijd (langer gaan staan dus, dan maakt hij zijn passen ook beter af heb ik 2 weken geleden geleerd van mijn instructrice)

En tsja, ik ben benieuwd of jullie mij misschien wat meer kunnen helpen. Ik ga er zoiezo woensdag even mee naar mn instructrice..

Ik zal zo even wat foto's spammen waarin jullie mijn houding kunnen zien en kunnen zien hoe het er in het algemeen uit ziet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mariis

Re: Jong paard, moeilijk de overgang draf-stap en stap-halt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:00

Laat hem een week lang alleen maar tempowisselingen doen. Bijvoorbeeld ineens van draf naar halt of van galop naar stap zo leert hij wat je bedoelt!
Succes,
Groetjes Mariska

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:15

Dat gaat dus niet. Draf-stap gaat al niet, laat staan draf-halt of galop-stap.

Ik ga wel veel tempowisselingen proberen te rijden, misschien dat schijnovergangen ook wel helpen? En gewoon eerst maar draf-stap en galop-draf en stap-halt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:19

Misschien even tijd voor een korte vakantie, je zegt dat hij 6 weken in training is geweest , dat is voor een jong paard erg veel en misschien zit zijn hoofd wel even vol,
Ik zou zeggen geef hem een week lekker vrij en zet hem lekker in de wei en laat hem nog even jong zijn, dan zou ik het weer oppakken en met wat basis beginnen , gewoon wat stappen en sturen en als dat goed gaat weer naar de draf verder gaan.

Je zegt hij si onrustig in de mond, dat kan zijn dat er heel veel gebeurd in een jong paard zijn mond, misshien eens de tandarts laten kijken , hij zal best aan het wisselen zijn,
Het hoofd omhoog is ook niet zo vreemd voor een 3 jarige , hij moet ook nog leren in balans te lopen.
Ik zou het gewoon lekker op mijn gemak doen,
Hoe vaak word hij gereden??

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 22:36

midgie schreef:
Misschien even tijd voor een korte vakantie, je zegt dat hij 6 weken in training is geweest , dat is voor een jong paard erg veel en misschien zit zijn hoofd wel even vol,
Ik zou zeggen geef hem een week lekker vrij en zet hem lekker in de wei en laat hem nog even jong zijn, dan zou ik het weer oppakken en met wat basis beginnen , gewoon wat stappen en sturen en als dat goed gaat weer naar de draf verder gaan.

Je zegt hij si onrustig in de mond, dat kan zijn dat er heel veel gebeurd in een jong paard zijn mond, misshien eens de tandarts laten kijken , hij zal best aan het wisselen zijn,
Het hoofd omhoog is ook niet zo vreemd voor een 3 jarige , hij moet ook nog leren in balans te lopen.
Ik zou het gewoon lekker op mijn gemak doen,
Hoe vaak word hij gereden??

Woensdag les, zaterdag longeren dat is standaart. Verder meestal nog 2 keer een half uurtje in de bak.

Wat je zegt is idd wel een goed idee, dat rust dus. Ik zat er al aan te denken om dat in de maand december te doen, omdat we het dan te druk hebben voor lessen en ik hem zoiezo minstens 2 weken de tijd wil geven om over alles even na te denken. (Hij heeft nadat hij terug kwam van training nog wel 1-2 weken tijd gehad om niks te doen) hij krijgt ook regelmatig 2-3 dagen rust tussendoor. Maar ik vind dat het geen kwaad kan om hem eens een langere periode wat rust te geven Ja

Ik ben van plan om morgen even een kwartiertje wat stapwerk te gaan doen, zodra hij wil gaan draven gewoon weer proberen te stappen en dan lekker even een kwartier rustig stappen.
Woensdag heb ik les.
Donderdag en vrijdag doe ik dan niks,
zaterdag longeren,
zondag even rijden
maandag niks
en dan dinsdag weer longeren,
dan woensdag weer les.
Dan ga ik zoiets de komende 3 weken doen en daarna in december dus krijgt hij 2 weken rust..

Ik geloof dat de tandarts kort geleden nog geweest is.

Bedankt iig!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 01:08

Idd gewoon lekker even vrij en verder niets dan rustig dingen doen, een tinker is ook erg laat af lichamelijk, maar zeker ook in zijn koppie, als je het rustig aan doet dan blijven ze het ook voor je doen, anders gaan ze echt in staking en dat zou zonde zijn, het is een mooi dier wat je hebt, maar hij oogt nog erg baby.
Ik ben met een 3.5 jarige tink net begonnen en ben alleen nog maar aan het stappen en rechtrichten en af en toe wat draven , maar de galop is ze echt nog niet aan toe, als ik bij deze dame te snel zou gaan dan zal ze me daar op wijze.
Maar je hebt ook tinkers die het allemaal over zich heen laten komen, maar daar zul je later de negatieve vruchten van gaan plukken, dus lekker op je gemakkie, je hebt de tijd toch?

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 08:02

Ja natuurlijk heb alle tijd Ja

Wat hij ook wel eens probeert op de volte is dan op het eind de verkeerde kant op gaan en dus door mn buitenbeen en buitenteugel over de buitenschouder heen vallen. Ik denk dat dat misschien komt omdat hij het nog moeilijk vind zijn balans te vinden, en omdat ik meer moet begrenzen met buitenbeen en buitenteugel..

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:51

Als allereerste: heb meer geduld. Je paard is net onder het zadel en nu wil je al van alles met een paar keer in de week rijden (logisch, want hij is jong, dan moet je niet veel rijden). Dat kan gewoon niet.

En longeren voordat je er op stapt, kun je best een tijd volhouden. Dat is goed voor de gehoorzaamheid onder het zadel. Maar dan moet je het longeren ook consequent aanpakken. Beginnen met stappen, niet meteen racen. Als het nodig is, eerst beginnen op een heel klein rondje, zodat je hem meteen kan terugpakken. Dan langzaam uitbouwen. Opvoeden dus. Dat neemt tijd.

Verder in de overgangen terug niet gaan hangen in zijn mond. Gebruik je stem (goed leren tijdens longeren) en verder gewoon rustig volhouden.

Neem goed les en heb geduld! Wel duidelijk zijn en reactie vragen c.q. eisen, maar neem de tijd.

Succes!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:35

Tnx voor je reactie Haha!

Idd dat longeren hou ik ook nog even vol, vandaag ging echt fijn! Hij ging eerst even galloperen in het begin maar hij reageerde wel goed toen ik draven en toen stappen vroeg. Ben hem overduidelijk het commando 'hoo' aan het leren omdat hij daar niet zo goed op reageerde.. Heb verder alleen gestapt en stap-halt geoefent en echt goed lang gemaakt en borst vooruit/schouders naar achter. EN niet gaan klemmen met mn bovenbenen want dat was dus wat ik niet goed deed ben ik vandaag achter gekomen..

En verder ook achter gekomen dat ik hem voor moet zijn als hij zomaar wil gaan aandraven en dan ik dus beter moet gaan zitten en meer ontspannen zodat ik mee kan bewegen en beter voel wat er onder me gebeurt zodat ik voel dat hij zn rug spant en ik hem dan voor kan zijn door een ophouding te geven zodat hij niet zomaar aandraaft..
*hapt lucht Clown * Tong uitsteken

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:17

Blijf gewoon lekker ontspannen zitten, niet teveel focussen op "NU moet ie in stap", het geeft ook gewoon nog niet dat alles nog niet zo snel gaat.
Misschien kan je proberen om hem vanuit draf wat "af te remmen" door op ontspannen wijze wat wendingen te rijden of inderdaad, richting bakrand of heel kort richting een wat kleinere volte te sturen zodat ie als het ware zichzelf wat afremt. En dan met stemhulp erbij.

Of je rijdt een paar pas voorwaarts (klein beetje over zijn tempo als ie al vlot voorwaarts gaat van zichzelf) en doet dan weer helemaal niks en laat hem op je zit terugkomen. Ook als ie al vlot draaft moet ie goed op je been reageren om op je zit terug te kunnen komen, dus daar zou het ook een beetje aan kunnen liggen. Stel dat ie al heel vlug draaft zou je hem wat naar voren in galop kunnen drijven, als ie maar naar voren aan je been reageert. Is ie eenmaal in galop (en wil hij goed weg voor je been), dan ontspan je weer en laat je hem als het ware wat terugvallen (galop-draf was geen probleem zei je). Vaak geeft dat terugkomen op een stille zit wat ontspanning voor een paard en dat werkt dan door in de andere gangen. Als ie dat een beetje in het snotje krijgt dan zal ie dat waarschijnlijk ook in de andere gangen wat makkelijker oppakken. Overigens is het draf-stap en stap-halt volgens mij altijd wel moeilijk voor jonge paarden, ook aan de longe.

Maar altijd rustig blijven en de tijd nemen, wel consequent zijn (dus eeuwig laten draven aan de longe hoeft ook niet, je kan hem ook rustig binnenhalen tot ie stapt en dan weer weg laten draven en dat vaak herhalen)

Ik vind het overigens een erg leuke tinker!

Phoebesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:25

Probeer er geen issue van te maken dat hij niet binnen 2 sec. in de andere gang zit of stil staat. IK denk dat je het gewoon heeeel veeel moet oefenen en dan belonen als ie het goed doet. En dit blijf je doen totdat zijn reactie sneller wordt. En wel blijven belonen. Veel overgangen dus....