Combinatie oefeningen aan de hand/ohz.. boek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Combinatie oefeningen aan de hand/ohz.. boek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:31

Even bij het begin beginnen Tong uitsteken
Ik heb al zo'n 5 jaar een ijslander. We hebben eigenlijk altijd alleen buiten gereden, en geen les gehad. Ik woon op Texel, zijn hier vooral doorgewinterde dressuurinstructrices en alles wat afwijkt van (hun) 'normaal' is raar. Tja, daar kom je dan met je schweinepassende ijslandertje Nagelbijten / Gniffelen Ook wel naar ijslanderinstructeurs geweest, maja, met een paar keer per jaar een weekend cursus kom je ook niet ver. Toen de moed maar een beetje opgegeven en gewoon lekker gaan buitenrijden in stap en galop. Want draven en tölten is er niet bij.
Het begon toch weer te kriebelen en zelf wat gaan prutsen, maar ik als recreatieve ruiter zonder veel dressuurervaring kwam er niet uit. Gelukkig heeft nu de enige instructrice hier op het eiland die door die extra gangen heen prikt (heb al een keer eerder les gehad, maar daarna had ze geen tijd meer) en gewoon aan de soepelheid werkt weer tijd, dus gevraagd of ze ons 1 keer in de week les kan geven. Vorige week was de eerste keer. We beginnen bij de basis, mijn paard is scheef, en ik ben scheef.. Dus alleen stapwerk, en vooral zélf recht blijven zitten, niet inknikken en ook m'n paard voortdurend corrigeren met m'n been om recht te lopen. Gevolg is dat ik bijna niks met mn teugels hoef te doen en jaja, na 2 lessen loopt meneer heerlijk op zijn bit te knabbelen, loopt recht, én komt met zn koppie naar beneden Go jij! Go jij! Voor ons als niet dressuurcombinatie al een hele verbetering Haha! Er is nog veel werk, maar het is onwijs leuk om de vooruitgang te voelen Haha! Blijft nog hard werken en mezelf en hem steeds corrigeren, maar ik begin het verschil nu zelf ook beter te voelen, dus het is makkelijker om meteen weer te verbeteren Lachen
Nu hij rechter is, ik rechter zit en hij nageeflijker wordt (natuurlijk nog langggg niet perfect *LOL* Maar wel al stukken beter Haha! )werd het tijd om weer een klein stapje verder te gaan. Halthouden op zit ging al heel aardig, en nu dus geprobeerd om een klein pasje te wijken, en een pasje schouderbinnenwaarts te doen om hem wat soepeler te maken. Hij doet z'n best, maar snapt het nog niet helemaal, dubbel zo lastig omdat ik het ook nog niet kan natuurlijk, maar we doen ons best Haha! Nu hebben we het vandaag aan de hand geprobeerd aan het eind van de les. Zweepje erbij, en je hoefde maar te wijzen of hij ging netjes voorwaarts en opzij. Eindelijk had ie een beetje door wat de bedoeling was *LOL* (en natuurlijk uitgebreid beloond waarop meneer trots met de oortjes naar voren op zn bitje stond te knabbelen Haha! ) Nu wil ik dus vaker als afwisseling ook wat oefeningetjes aan de hand gaan doen, ook om hem wat soepeler te maken en als voorbereiding op het werk onder het zadel ed. Daarom lijkt het me ook leuk om er wat boeken over te lezen. Dus ik vroeg me af of iemand misschien nog aanraders had? Haha!

Mariis

Re: Combinatie oefeningen aan de hand/ohz.. boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:41

Ik zou gewoon eens naar de bieb gaan;) Dat is de beste plek om goedkoop boeken te lezen;)

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:41

ehm, ik zou je aanraden om eens op natural horsemanship te zoeken en vrijheidsdressuur, daar zit ook een speciaal onderdeel voor hier ergens op bokt Slim

zoek!!! Tong uitsteken

maar daarin staan vaak grondoefeningen en dergelijke......

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:44

Mariis schreef:
Ik zou gewoon eens naar de bieb gaan;) Dat is de beste plek om goedkoop boeken te lezen;)

Ik vraag niet wáár ik goedkoop een boek kan lezen.. Maar wat aanraders zijn Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:45

shadowlover schreef:
ehm, ik zou je aanraden om eens op natural horsemanship te zoeken en vrijheidsdressuur, daar zit ook een speciaal onderdeel voor hier ergens op bokt Slim

zoek!!! Tong uitsteken

maar daarin staan vaak grondoefeningen en dergelijke......

Tnx! Haha!
Ik heb al het boek paardenschool van nathalie penquitt en die ga ik ook es goed doorlezen Ja

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:14

Aanraders:
Dressuur met Kyra is leuk, maar dat gaat echt over rijden.
Grondwerk aan de hand - Richard Hinrichs is erg leerzaam, helemaal in combinatie met zijn video. Dan kun je het boek als naslagwerk gebruiken en de video echt als instructie.
Verder is de Parelli manier een leuk begin als je wilt leren hoe je je paard dingen aanleert.

Ik heb van allerlei leerzame boeken en video's besprekingen op mijn site. De lijst is lang niet compleet, maar als je wilt weten of een boek geschikt voor je is,kun je even een kijkje nemen. Klik links in het menu op de titels waar je meer over wilt weten. KLIK

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:25

101 trainings oefeningen voor ruiter en paard - Jaki Bell
100 manieren om beter te leren paardrijden - Susan McBane
Longeren met Lammert Haanstra - Haanstra
tranining van ruiter en paard - Haanstra
paarden trainen aan de hand - L Bailey

en zo zijn er nog veel meer, maar dit vind ik zelf erg fijne boeken, die mij helpen als zowel op het paard als er naast.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:59

Grondwerk aan de hand heb ik volgens mij liggen! Moet ik nog steeds lezen Nagelbijten / Gniffelen Was wel al bezig in Paardenschool van Nathalie Penquitt Haha! Ik ga morgen even op je site kijken!

Dat lijstje ga ik ook even googlen Ja Haha! Bedankt!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:56

Verder nog aanraders? Lachen Of andere tips? Lachen

waterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:03

Op http://www.paardenbegrijpen.nl van Marijke de Jong kun je heel veel info vinden.
Ook vindt je op haar site allerlei oefeningen die je ook eerst aan de hand leert.

Ik ben er met mijn paard echt super mee vooruit gegaan Haha!.
Veel bekende van mij trainen nu ook op deze manier en iedereen is echt heel erg enthousiast!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:59

waterpaard schreef:
Op http://www.paardenbegrijpen.nl van Marijke de Jong kun je heel veel info vinden.
Ook vindt je op haar site allerlei oefeningen die je ook eerst aan de hand leert.

Ik ben er met mijn paard echt super mee vooruit gegaan Haha!.
Veel bekende van mij trainen nu ook op deze manier en iedereen is echt heel erg enthousiast!

Deze wilde ikje ook doorsturen, is echt een fijne methode