jong paard als handpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

jong paard als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 13:08

Ik ben in het gelukkige bezit van 2 lieve paardendames. Nu lijkt het me erg leuk om ze allebei mee te kunnen nemen op buitenrit. Mijn uk is nu ruim 18 maanden, ze is goed verkeersmak en kent de commando's voor stap, draf en halt aan de hand.
Hoe leer ik haar om naast mijn andere paard mee te lopen? Vanaf wat voor leeftijd kan ik daarmee beginnen? Moet mijn volwassen paard met 1 hand te rijden zijn? (dat is ze namelijk nog niet altijd Haha! )
Hopelijk hebben jullie goede tips.
Mijn paarden staan trouwens altijd bij elkaar in de wei en ze kunnen het prima vinden, als de kleine zich gedraagt.

Cassidy

Re: jong paard als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:09

Ik zou eens contact opnemen met Jeddah, die neemt vaker paarden als handpaard mee op een buitenrit.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 13:14

Dat is een goeie, dank je.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:37

Als je een paard hebt dat goed meeloopt aan een touw, stopt als jij wilt stoppen, loopt als je de lijn naar voren houdt (teken van lopen). Én niet onbelangrijk! Beide paarden kunnen goed met elkaar overweg en het te rijden paard is met één hand te rijden, dan kun je rustig een handpaard meenemen. Ik zou alleen eerst even op het eigen terrein oefenen. Verkeersmak is overigens ook een voorwaarde.

deze paarden zijn maatjes, dat kan zelfs met halster.
Afbeelding

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:23

Afbeelding

Haha! Groetjes, irene & JJ & Zita

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:29

Je hebt een pbtje! Ja

Maar mochten er mee mijn mening willen weten:

Leuk dat je als handpaard mee wilt nemen! Ja

Ik doe het al vanaf dat ze en jaar zijn. Ik oefen nooit eerst in de bak ofzo, daar zijn ze te veel op hun gemak enb vinden ze het saai. Ik neem ze gewoon gelijk mee! Ja Vooral als ze het iets spannend vinden blijven ze lekker dicht bij de leidpaard. Als ze aan de hand alles kunnen kan het als handpaard ook. Voor hun is er namelijk geen verschil. Zij realiseren zich totaal niet dat jij 2 paarden onder controle moet hebben, dus ze luisteren gewoon braaf. En doen ze dat niet, zet je je "boze" stem op zoals altijd. Je moet ook niet naar hun toe doen alsof het anders is. Nee, je gaat gewoon wandelen alleen zit je op een paard. Ja

Het is wel erg handig wanneer je rijpaard vooral op de benen wat kan sturen, en enigsinds op 1 hand, geen must, maar wel veel gemakkelijker.

Soms neem ik de eerste keer een zweepje mee om het handpaard op de kont te tikken als ie tever achter blijft, ik wil wel dat ze lekker ernaast lopen, als ze te ver naar achteren gaan kunnen ze achter je langs van kant wisselen en das niet handig. Maar dat zweepje doe ik alleen als het rijpaard daar niet van schrikken zal.

SUCCES!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:41

das toevallig... zat er net van het weekend over te denken om Jeddah een berichtje te sturen over dr ervaring met handpaarden.... Lachen Leuk om te lezen, mag ik ook dat PBtje Jeddah?

Wil met mn net zadelmakke ukje met mams samen gaan wandelen....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:01

Hoi heb vorig jaar nog een trektocht gemaakt met handpaard Bloos Ik had altijd als extra nog een hoofdstel om. Dat vond ik wat veiliger. Heb er gewoon mee gegallopeerd. Wel kun je het beste bij langere ritten de kanten wisselen, zodat zij aan beide kanten losser loopt. En nooit het touw om je handen binden je moet haar direct kunnen los laten. Laat je paard er aan wennen dat het touw tegen ze kont aan komt en neem je touw lang genoeg zodat zo ook achter je kan lopen op paden waar maar een paard tegelijk kan lopen of omdat ze ergens voor terugschikt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:20

cissy schreef:
das toevallig... zat er net van het weekend over te denken om Jeddah een berichtje te sturen over dr ervaring met handpaarden.... Lachen Leuk om te lezen, mag ik ook dat PBtje Jeddah?

Wil met mn net zadelmakke ukje met mams samen gaan wandelen....

Zie de reactie boven je! Haha! Ik heb mijn pb ook hier in het topic gezet. Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:23

Oh ik bedoel ook niet oefen eindeloos in de bak.. Ik bedoel check voor je de weg opgaat even of ze wijken voor druk of druk volgen e.d. Dat is handig als je de bocht om wilt. En om er nu buiten achter te komen dat het niet wil.. Das weer niet handig.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:03

Zelf neem ik mijn pony ook vaker mee op tochten (als handpony).
Zorg ervoor dat je handpony/-paard het niet eng vindt als het touw op de grond valt en leer hem/haar te stoppen als dat gebeurd. De mijne komt naar me toe op commando (kan zelfs los) of blijft staan zodat ik naar hem toe kan rijden om het touw op te pakken.
Ik 'verlies' mijn handpony vaker doordat ik zit te dromen en hij vaak moet plassen:o
Inderdaad zorgen dat je rijpaard het niet erg vind om het touw langs de kont te krijgen (ook niet tussen billen en staartwortel).

Veel plezier samen Knipoog

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:29

Bedankt voor de tips. We gaan oefenen samen. Bo (mijn volwassen paard) vind het niet eng als ze een touw tegen zich aan krijgt. Ik ben aardig met haar bezig geweest om haar zo bomproof mogelijk te maken.
Het is idd ook een goed idee om Zowdy aan twee kanten mee te leren lopen. Een bitje is geen optie bij haar, ze is pas anderhalf. En ze luistert super goed met een halster. Ik denk dat ik een leadrope gebruik, die is aardig lang.
Zo gaat het eruit zien (met veel moeite zo neer gezet voor de foto een paar maanden geleden Bloos )
Afbeelding

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:51

Dat gaat er super uitzien dus! Ja Enige combinatie!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:04

haha, leuk joh! Denk dat het voor beide paarden gezellig kan zijn. Ik ben begonnen met de shet van mijn zoontje aan de longe mee te laten lopen naast mijn pony. Zij staan ook samen op stal, dus zijn superlief voor elkaar. Toen ik dat had geprobeerd zo naar buiten met kind erop en dat is altijd goed gegaan. Ik ben zelf ooit heel lang geleden zo begonnen met eerste buitenritje toen ik een jaar of 4 was.
Ik rij nu heel af en toe zo als ik klaar ben met die van mij met de shet ernaast, zodat die ook wat extra conditie training heeft als mijn zoontje niet kan. Die is inmiddels 10 en rijdt alweer jaren los. Ze staan wel de hele dag buiten, maar dan geef ik hem toch wat meer beweging. Ze staan nl alleen maar stil geloof ik buiten.
Ik draaf dus ook met ze, maar galoppeer niet, omdat ze best verschillen in tempo. Maar er zit ook behoorlijk maat verschil in. Voor stap is de kleinste ook wat te langzaam, dus die aan de binnenkant, dat scheelt. In draf passen ze qua tempo het beste naast elkaar. Ik rij overigens rustig met 2 handen. Neem die kleine gewoon in 1 hand erbij, zonder dat ie er last van heeft verder. Ik denk dat paardjes elkaar wel makkelijk volgen, dus het sneller goed gaat dan je denkt. En je stem, als je daar ak dagelijks je gewoonte van maakt met beetje laten rennen weet ie het ook snel genoeg.
Ik heb nu niet veel uirijmogelijkheden, maar wil de kleine zeker zo mee blijven nemen.
Succes en laat weten hoe het gaat!!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:08

wat een leuk topic en wat veel mooie foto's zeg! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:12

Ik breng ze ook altijd met 2 of 3 tegelijk naar de wei.
Als ik veel over de openbare weg ga doe ik het handpaard wel een bit in, voor het geval.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:12

ok, duidelijk, thanks Jeddah.
ik ga binnenkort eens effe oefenen met mams en kind. Gelukkig is mams bomproef en het kind is al zadelmak en heeft al nodige wandelingen aan de hand gedaan, spannend is het wel!
Ik neem een touwhalster met leadrope als optoming, daar heb ik meer mee te vertellen dan met hoofdstel Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:17

Maar je hoeft niet meer te vertellen te hebben hoor. Juist "gewoon " normaal doen! Hoe meer je er een "big deal" van maakt, hoe meer de paarden denken dat er iets abnormaals gaat gebueren. Zíj weten niet dat dit spannend is. En zoalng jij maar normaal doet zullen ze dat ook nooit door hebben. Knipoog
Afbeelding

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:59

Ziet er erg romantisch uit maar kan zeer snel ontaarden in een drama.
Heb het zelf ook vaak gedaan maar is sterk afhankelijk waar je woont of gaat rijden.
Zou het niemand durven adviseren, weet ook niet of je verzekerings technies nog ergens aanspraak op kunt
maken als je op deze manier brokken maakt.

Wees eerlijk het blijven vluchtdieren en een is soms al moeilijk te handelen in geval van paniek.
Kun je nog zo,n goede band met je paardje hebben.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:01

Maar wat je dus zegt is dat je maar helemaal niet moet gana wandelen dan? Want ook dan kan je een paard loslaten die gek doet. Verward En als je overal bang voor moet zijn, vooral vezekeringstechnisch, kan je denk ik beter niet met paarden aan de gang gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:23

Als je een goede AVP hebt dan vallen paarden daar gewoon onder net als alle andere huisdieren. Natuurlijk zal de verzekering de omstandigheden mee laten tellen. Maar een vrouwtje van 50 kilo met 2 deense doggen heeft net zo weinig te vertellen lijkt mij Haha!

Dat je een rustige weg op zoekt en geen drukke 80 km weg (waar standaard 100+ gereden wordt) lijkt mij wel logisch.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:06

ik rij al heel wat jaartjes dus kan die gevaren wel inschatten, moet hier in de omgeving altijd over de weg dus on hands ervaring genoeg....
Ben al met kind aan de hand volop langs de weg aan het lopen en uiteraard zoek ik niet de drukte op. Touwhalster doe ik express want vind ik persoonlijk prettiger dan hoofdstel, paardje is net zadelmak en wil mondje niet verpesten Ach gut

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:06

Het jonge paard aan de hand, vertrouwd volgens mij wel op het paard waar je op zit.
Jeddah doet het ook niet meet een combi waar ze d'r handen aan vol zou hebben, dus dat is misschien wel inschatten.
En verzekeringstechnisch, net zoveel risico's als een groepje samen die gaat rijden, want er zijn zoveel mensen die hun paard niet in de hand hebben........Sommige idd niet eens eentje.....
En ik loop ook met beide pony's aan de hand, dan kunnen ze ook van alles doen als ze willen, dus kan je wel bezig blijven. Kan altijd mijn nek breken erop, ernaast, op weg naar stal......

Heb super brave pony's en heb vandaag nog de shet los in de bak erbij gehad. Daarna nog lekker uitgedraaft met shet aan de hand, pondjes eraf werken........Zelfs van hand veranderen in draf doe ik dravend en wissel ik zo de shet achterlangs, kijken ze beiden niet van op of om.
Maar goed, ze staan ook los op depoetsplaats, ga ik plassen en was de boer naast ze bezig met een groet machine repareren. je moet dingen juist niet ontwijken, ik doe alles gewoon en ze kijken niet op, want denken dat het normaal is.

Heel veel succes

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:03

zeg alleen ,ik zou het niemand adviseren.
Men neemt iets aan van iemand die een deskundige op een gebied lijkt te zijn.
Zegt men als het fout gaat, maar zij zij dat je het zo moest doen.
Dus niet eerst oefenen in de bak, eventuele risico,s bagatelliseren.
Geen cap op zetten en zonder deugdelijk "stuur"hup het verkeer in..
Natuurlijk wandelen met je paard, maar een op een is een iets overzichtelijker risico.
Wat mensen zelf allemaal kunnen, durven en doen met hun paard is hun eigen keuze en eigen risico.
Maar ze adviseren iets te doen ,is iets anders en geeft jou een verandwoording .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:07

Nou, zo zie ik dat helemaal niet hoor! Ik krijg vaak de vraag over hoe ik het "doe" net als er mensen zat zijn die de vraag krijgen over hoe je een paard aan de teugel moet rijden, hoe je hem leert springen, enzovoorts. Ik zie mensen voor vol aan en ga er niet vanuit dat ze "dom" zijn en totaal geen idee hebben waar ze aan beginnen. Overigens zeg ik nergens dat je maar geen cap op moet doen Verward En dat je zonder stuur het verkeer in moet??

Maar joh, waarom geef je zelf dan niet wat advies en antwoord op de vraag ipv alleen antwoorden van anderen af te kraken?