Scheef over de hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RustyK

Scheef over de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:34

Van het weekend had ik gesprongen met een paardje dat ik wel eens rijd en ik had een kruisje neergezet en later een stijlsprong er achter gezet (op 5 meter of zo dus voor 1 galopsprong ertussen). Zolang het stijltje laag bleef ging het goed maar toen ik hem iets hoger maakte ging het paard er steeds scheef overheen. Dus niet mooi door en over het midden maar meer naar de zijkant en dan ook nog eens scheef als je snapt wat ik bedoel. Iemand enig idee waarom dat kan zijn en wat ik er aan zou kunnen doen?

Somebitch

Re: Scheef over de hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:35

Goed erop af sturen? Of ging dat ook niet?

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:53

We gingen er recht op af en goed over het kruisje maar tussen de twee sprongen ging hij dan scheef en dus scheef over de 2e hindernis. Maar als we lager bleven dan ging het goed, vraag me soms af of de ruimte te kort was voor de hogere sprong. Want ik had ze eerst op 6 meter afstand liggen (als grondbalk) maar dat was te ver weg dan probeerde hij er 2 galopsprongen tussen te doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:59

Ja moet proberen om hemn boven de 1e sprong en als hij net land goed recht te houden. Ja Dus niet alleen springen maar ook goed bezig blijven dat je hem recht houdt zegmaar..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:01

De kant waar hij heen trekt goed je been en teugel aanhouden, soms wil het ook helpen een beetje 'tegen te zitten', dus goed naar de kant waar je heen wil zitten. Zo help je het paard, je paard heeft er waarschijnlijk nog wat moeite mee.

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:09

Dat van een grond balk is wel een goed idee, dan blijft je paard ritme houden tussen de sprong. Dus als je een dubbel van 6 meter hebt staan, dan kun je in het midden (Op 3 meter van de eerste sprong af) een balk neer leggen. Komt hij naar je gevoel nog te ruim of te kort uit, dan kan je de afstand van zowel de balk als de 2e hindernis iets verkorten/verlengen.

Als je paard scheef uitkomt op de 2e sprong. Probeer hem dan goed te begrenzen op de kant waar hij uitwijkt. Zowel met been en teugel. Het belangrijke hierbij is wel dat je ritme blijft houden, dus altijd voorwaards blijven houden. Daarvoor is de grondbalk tussen de hinderis een mooi hulpstuk. Hierbij moet je zelf juist meer bijrijden als je paard al vanzelf terug komt op de balk. Of je paard moet juist automatisch afremmen omdat hij anders niet goed uit komt. Oja, belangrijk is ook uit te richten op de 2e sprong i.p.v. de eerste.

Misschien is het ook verstandig om er iemand bij te halen die kan die je eventueel kan helpen en er wat meer oog voor heeft. =)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:36

Bedankt voor jullie reacties zo ver, ga het zeker proberen.

En Zaluki, als ik vaker ga rijden dan zal ik zeker een paar keer les nemen is altijd goed om een keer iemand anders er naar te laten kijken.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:31

waarschijnlijk gaat je paard scheef omdat de afstand niet klopt tussen de 2 sprongen.
Mijn paard ging ook in een boogje of scheef naar/over de 2e sprong wanneer het allemaal niet lekker uitkwam (inmiddels komt hij gelukkig terug in tempo waardoor we er goed doorheen komen Haha! )
Door scheef te gaan krijgt je paard meer ruimte tot de volgende hindernis waardoor het paard beter uitkomt.
Dus probeer de hindernissen op een goede afstand van elkaar te zetten, dan moet het als het goed is beter gaan.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:03

Mijn paardje is ook zo'n scheefspringer, ook als de hindernissen door mn instructrice goed zijn gezet. Wat bij mij het beste helpt is heel goed de teugel tegen de hals te houden en iets been geven aan de kant waar hij heen trekt. Verder wil een kort zweepje tegen de hals houden ook wel goed helpen.

AmazingSnarf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:38

Als je paard scheeft blijf springen kan je hem ook 'helpen' door twee balken in een V-vorm op de steil te leggen, dus vanaf de zijkanten op de grond(een meter of 2 voor de hindernispaal) leg je de balken zo dat ze precies met hun punten tegen elkaar op het midden van de bovenste balk liggen. Je paard wordt dan als het ware in een soort fuik naar het midden van de hindernis geleid. Als je dit een paar keer hebt gedaan dan snapt ie vaak wat de bedoeling is en dan kan je die balken weghalen.

Veel succes ermee!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:22

Soms komt het omdat de ruiter bij de landing na de eerste sprong teveel op 1 beugel leunt.. of het bovenlichaam een stukje draait om na de sprong alvast te kijken waar je heen moet.. Voor het paard een vals (niet echt dus) signaal, zegmaar