Teveel druk op links, te weinig op rechts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Teveel druk op links, te weinig op rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 17:36

Hee!

Ik vind het erg moeilijk om op beide teugels evenveel druk te zetten. Op de rechterhand gaat het nog wel, want op links zet ik meer druk, en aangezien dit op de rechterhand de buitenhand is, lukt het nageven e.d. daar aardig. Maar op de linkerhand is dit een groterprobleem, elke keer als ik meer druk probeer te zetten op rechts, doe ik dit ook op links. En als ik dan de linkerteugel helemaal naar voren doe kijkt hij natuurlijk weer naar buiten.

Nou goed, iig mijn vraag. Weet iemand naast oefenen om naar binnen te kijken op de linkerhand een goede oefening om meer druk op rechts te kunnen krijgen?

Xx Charelle.

bromfiets

Re: Teveel druk op links, te weinig op rechts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:38

Ik heb hetzelfde probleem Ja

De clou is juist niet om de druk hetzelfde te laten zijn, maar om de losheid hetzelfde te laten zijn (als je begrijpt wat ik bedoel Tong uitsteken)

Van mijn instructrice moet ik dus regelmatig allebei mijn armen wat naar voren steken en dan m'n schouders losschudden. Bij mij werkt het prima, het gaat steeds beter Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:56

Ga inderdaad is proberen je paard fijn op twee teugels te krijgen aan een lange teugel, dit heb ik ook gedaan, en nu ik mijn teugels weer oppak is ze ook nu mooi op twee teugels, en als ze wel 1 kant een beetje vast pakt, heb ik ontdekt dat als ik haar dan heel even doorbuig de andere kant op dat ze gewoon heel fijn los laat.. Maar dan moet ik zelf ook wel fijn loslaten... Anders kan ze nooit totaal losgelassen zijn, voor het punt waarin we op dit moment zijn!! Koe Haha!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:25

Fleming schreef:
Hee!

Ik vind het erg moeilijk om op beide teugels evenveel druk te zetten. Op de rechterhand gaat het nog wel, want op links zet ik meer druk, en aangezien dit op de rechterhand de buitenhand is, lukt het nageven e.d. daar aardig. Maar op de linkerhand is dit een groterprobleem, elke keer als ik meer druk probeer te zetten op rechts, doe ik dit ook op links. En als ik dan de linkerteugel helemaal naar voren doe kijkt hij natuurlijk weer naar buiten.

Nou goed, iig mijn vraag. Weet iemand naast oefenen om naar binnen te kijken op de linkerhand een goede oefening om meer druk op rechts te kunnen krijgen?

Xx Charelle.

ik heb het precies hetzelfde en weet je wat de hele truc hiervan is??
je houdt je binnenbeen er te weinig aan! wat kun je hieraan doen?

druk je linkerkuit (onafgebroken) tegen de buik van je paard (druk zijn/haar buik dus naar buiten) neem druk op je rechterhand en ga overdreven spelen op links (denk bijv. los-vast-los-vast) als je hier maar genoeg bij nadenkt word het vanzelf beter Knipoog (ik zat namelijk ook met dit probleem maar nu ik dit ben gaan doen is het helemaal over Haha!)

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:34

Normaal doe je dit als je niet recht kan zitten! Ik ga zou dan proberen als je niet op het paard zit steeds heel recht te gaan zitten zodat je leert rechtop te zitten en niet bijvoorbeeld je heup in te draaien enzovoort! Zo zal het met de druk ook beter gaan!

Groetjes Mariska

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:42

Dat klopt niet,heeft niks met zitten te maken.Paarden hebben net als mensen voorkeurskanten.Als hij links vast pakt,moet jij juist loslaten,terugtrekken helpt echt niet.Je moet zorgen dat je aanleuing krijgt op de teugel die hij niet aan wilt nemen.Door contact te houden{niet te trekken} die andere teugel mag je alleen hele snelle ophoudingen maken.Maar voor de rest moet je er vanaf blijven en zeker niet trekken.Tegelijkertijd moet je je paard inderdaad meer met je binnenbeen naar je buitenhand toe rijden.Dit kun je het beste oefenen door voltes te sluiten en openen,probeer het eerst in stap en daarna pas in draf/galop.Sucses.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:35

Ik heb dit ook gehad maar het gaat nu steeds beter omdat ik er op let dat ik mn druk beter moet verdelen

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:05

Als ik jou was dan zou ik je paard op de rechterhand met een beetje contra naar 'binnen laten vallen' (dan krijg je druk op je binnenteugel) en op de linkse hand goed en consequent de stelling naar binnen houden. Ook met je binnenbeen naar de buitenteugel rijden. En goed schouder voor/ schouder binnenwaards rijden. en pas loslaten op de linkerteugel als jouw paard loslaat. die moet loslaten, niet jij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:02

Hoe kan een paard nu loslaten als jij hem vasthoudt? :-s

juultju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:03

K hb dat ook *LOL*

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:07

Jij zegt dus: Trek maar zo hard als je wilt, hij laat toch wel los? Scheve mond

Mijn bijrijdster had hier ook erg veel last van, en de enige die het op kan lossen ben je zelf! Ik heb al veel goede dingen gehoort, vooral met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden is denk ik wel het meest belangrijk! Probeer in je hoofd te houden dat je links ontspannen blijft laten, wat soms moet resulteren in wat meer los-vast. Maar dit is wel een manier om dit te bereiken! Heel veel succes, het is niet makkelijk Ja

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:12

Ik heb het ook, volgens mij komt het gewoon dat je paard dan niet goed aan het binnenbeen is. Als dat beter wordt kan je vanzelf je binnenhand beter loslaten.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:38

Ieder paard is van nature op de ene kant sterker dan op de andere kant. Dat ben je zelf ook!! Probeer vooral zelf niet vast te houden, want als je een wedstrijd wilt doen wie het hardste kan trekken, dan win je dit echt niet!!
Het probleem zit hem zeer waarschijnlijk niet eens in de voorkant. Vaak is het probleem dat paarden moeite hebben het binnenachterbeen onder te brengen en worden daardoor scheef en dus krijg je ongelijke druk in je handen. Train de moeilijk kant van je paard door bijv schouderbinnenwaarts (of schoudervoor) en contragalop. Let niet te veel op de hoofd hals houding. Die krul is niet belangrijk, die komt echt vanzelf wel.
Laat je paard daarnaast eens nakijken door een fysiotherapeut. Die kan zijn spieren in zijn hals en rug loswerken waardoor het werk onder het zadel ook makkelijker wordt.
Kijk dus naar de oorzaak, de ongelijke druk in je handen is slechts het gevolg daarvan....

Veel succes ermee, dit probleem los je niet in een week op maar na een paar maanden goed trainen merk je duidelijk verschil!