Paard loopt heel scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LISA_92

Paard loopt heel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:05

Hee Haha!
Ik heb een probleem met rijden; mijn paard loopt heel scheef, vooral linksom. Hij gooit zijn achterhand tegen het hek aan en loopt heel scheef door de hoefslag. Als ik afwend of op de tweede hoefslag ga rijden, dan verliest hij zijn evenwicht en gaat slingerend naar de overkant. Hoe kan ik dit oplossen en wat zijn goede oefeningen om hem recht te stellen? Ik heb al priveles, en het rechtstellen gaat al iets beter. Maar eigelijk moet hij leren om zelf recht te gaan lopen. Wat zijn goede oefeningen hiervoor?
Groetjes Lisa

Fennaa

Re: Paard loopt heel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:41

Ik heb dat ook, en ik heb mijn pony met mijn buitenbeen en buitenhand recht gesteld. Oefeningen zoals volte sluiten en volte openen (wel recht houden dan) kunnen ook goed werken. En toch heel veel op de 2e hoefslag rijden, anders steunt hij teveel tegen de bakrand

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:48

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:07

ik denk dat je voor dat je paard rijtechnisch recht gaat richten zeker moet weten dat er geen fysieke belemmeringen zijn.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:09

Jij bent degene die niet recht zit waardoor het paard denkt dat hij een andere kant op moet. Ik zou zodra je niet op het paard zit proberen extra recht te zitten en alles zo kun je leren recht te zitten en zal het ook beter gaan;)
Succes!
Groetjes Mariska

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:10

mijn paard was is scheef.
ik rij nu veel schouderbinnenwaards om hem recht te richten.
en goed op je binnen been buitenhand rijden (er aan houden)

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:03

Fennaa schreef:
Ik heb dat ook, en ik heb mijn pony met mijn buitenbeen en buitenhand recht gesteld. Oefeningen zoals volte sluiten en volte openen (wel recht houden dan) kunnen ook goed werken. En toch heel veel op de 2e hoefslag rijden, anders steunt hij teveel tegen de bakrand

Oké, bedankt! Op de 2e hoefslag rijden doe ik al, dat vindt hij echt héel moeilijk. Volte sluiten en volte openen ga ik zeker proberen! Pling

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:03

Pep1997 schreef:
Hoi Lisa,

Kijk hier eens op: http://www.paardrechtrichten.nl/pagina5.html
http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/org
Zorg er daarnaast goed voor dat je een goede begeleider vindt die je kan helpen er mee. Het is super dat je weet dat je paard scheef is en dat je er aan wat moet doen. Ik ben er nu ook mee bezig en dat kwam omdat mijn paard op een gegeven moment niet meer rad liep en rechtsvoor overbelast was.

Succes!

Dankjewel, ik ga de sites goed bestuderen!

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:04

paardfysio schreef:
ik denk dat je voor dat je paard rijtechnisch recht gaat richten zeker moet weten dat er geen fysieke belemmeringen zijn.

Inderdaad, we gaan deze week de osteopaat bellen om hem te laten controleren. Hij is 4 weken geleden zoiezo goedgekeurd door de dierenarts, maar een osteopaat erbij halen is vast niet verkeerd!

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:05

Mariis schreef:
Jij bent degene die niet recht zit waardoor het paard denkt dat hij een andere kant op moet. Ik zou zodra je niet op het paard zit proberen extra recht te zitten en alles zo kun je leren recht te zitten en zal het ook beter gaan;)
Succes!
Groetjes Mariska

Met longeren loopt hij ook scheef, dus het ligt er niet aan dat ik scheefzit. Knipoog

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:05

janne schreef:
mijn paard was is scheef.
ik rij nu veel schouderbinnenwaards om hem recht te richten.
en goed op je binnen been buitenhand rijden (er aan houden)

Oké dankjewel! Ik ga het proberen Lachen

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:09

elk paard is van nature een beetje scheef de een wat minder dan de andere,ik weet niet hoe oud jouw paardje is en hoeveel balans hij heeft,zelf recht zitten helpt al veel en schouderbinnenwaarts,die van mij was superscheef en nog wel eens maar kan nu gewoon rechtuit lopen zinder met die kont te zwaaien

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:19

lindaroxy schreef:
elk paard is van nature een beetje scheef de een wat minder dan de andere,ik weet niet hoe oud jouw paardje is en hoeveel balans hij heeft,zelf recht zitten helpt al veel en schouderbinnenwaarts,die van mij was superscheef en nog wel eens maar kan nu gewoon rechtuit lopen zinder met die kont te zwaaien

Okeee dankjewel Lachen

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 10:22

Nog meer mensen met tips?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:24

Je kan ook buiten gaan rijden, lange rechte stukken zijn ook niet verkeerd, maar probeer hem dan ook wel echt recht te laten lopen.
En zoals gezegd: een paard rechtrichten doe je niet alleen op de rechte zijdes, maar ook tijdens alle andere buigingsoefeningen.

Wat ik ruiters ook wel eens zie doen: is dat ze zelf vaak geneigd zijn om meer op de hand te rijden die het makkelijkst is voor het paard en dus de moeilijke kant (bewust of onbewust) minder trainen. Als je denkt dat dat bij jou ook zo is, is het misschien een idee om een soort timer aan te zetten dat je om de bijv. 5 minuten van hand veranderd.