Geen controle in rechtergalop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anka_

Geen controle in rechtergalop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 00:22

In de linkergalop gaat alles goed, maar in de rechtergalop heb ik totaal geen controle.
De pony gaat niet bokken of steigeren, maar reageert niet op mijn hulpen.
Ze crosst gewoon met mij weg.
Veel overgangen maken helpt niet, en het ligt niet aan het bit.
Hebben jullie tips?

deess

Re: Geen controle in rechtergalop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:25

denk wel dat de pony spanning heeft,ik zou het laten nakijken door een fysio of osteopaat..longeer je wel ,zoja hoe gaat dat? groetjes deess

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 00:28

Longeren gaat zeer goed..De pony loopt alleen in de rechtergalop onder het zadel weg.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:32

ik denk altijd eerst aan lichamelijke dingen,blijkt vaak een oorzaak te zijn! is de tandarts er wel eens bijgeweest, ook heel belangrijk. dat moet je eerst allemaal bekijken,en als ze het zowel aan de lijn als onder het zadel doet,dan heeft het denk ik niet met je rijden te maken!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:36

oei heb t niet goed gelezen,zie nu dat hij het aan de lijn wel rechtsom goed doet,sorry-tis ook laat he haha.word het wel moeilijker van..ik heb wel eens met een verkorte martingaal gereden,het paard pakte het bit vast en brak uit.met de korte martingaal kon hij minder beginnen en hield ik controle.maar zn gebit na laten kijken is ook zinnig denk ik

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 00:41

deess schreef:
oei heb t niet goed gelezen,zie nu dat hij het aan de lijn wel rechtsom goed doet,sorry-tis ook laat he haha.word het wel moeilijker van..ik heb wel eens met een verkorte martingaal gereden,het paard pakte het bit vast en brak uit.met de korte martingaal kon hij minder beginnen en hield ik controle.maar zn gebit na laten kijken is ook zinnig denk ik

Alleen in de rechtergalop (onder het zadel) breekt ze uit.
Tijdens het longeren en onder het zadel niet (de rechtergalop niet meegerekend). Clown

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:02

ik zou er ook gebruik van maken dat het aan de longeerlijn goed gaat,dus een aantal keren per week doen.en heeft hij ook spanning bij het aangalopperen? als je hulpen niet meer doorkomen komt hij dan bang over of ondeugend,of alleen maar heel sterk? lees het morgen,ga nu slapen trusten deess Dromen

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 23:04

Het aangalopperen is geen probleem, daarna is iets anders..
Het is nogal een pittige pony en maakt haar in de rechtergalop sterk en neemt het bit vast.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:50

Als ze het alleen onder het zadel doet, verkleint dat het aantal mogelijke oorzaken gelukkig al. Maar alsnog moet je uitzoeken waarom ze het doet. Zit jij bijvoorbeeld niet helemaal recht, waardoor zij spanning in haar rug krijgt? Ligt je zadel wel netjes? Is je paard wel recht?

Pas als je al dat soort dingen uitgesloten hebt, kan je het gaan oplossen. Wat je dan zou kunnen proberen is aan te galopperen en vóórdat ze er vandoor gaat al weer terug te nemen naar draf. Maar ik zou eerst eens heel kritisch naar je zit kijken, want aangezien ze het zonder ruiter wel goed doet, zit het probleem waarschijnlijk bij jou.

succes!