Aanleuning ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spemmm

Aanleuning ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:52

Mijn pony heeft dus totaal geen aanleuning Bloos , bij wedstrijden wordt ik er best vaak op afgerekend. Hoe moet ik mijn pony nou gaan rijden om aanleuning te krijgen. Heeft iemand tips?

Liefs Sem

Iorrr

Re: Aanleuning ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:06

Wat bedoel je met geen aanleuning? Is het een 'sterrekijker' of kruipt ie juist achter de teugel? Of accepteerd ie je hand niet of of of of of

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:16

Aanleuning is gewoon het contact met de mond. Zorg dus dat je de mond van je paard ten aller tijde voelt. In draf is de mond van je paard stil en in stap en galop moet je meegaan met de hand. Houdt contact, maar ga niet trekken!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:32

Alicia2u schreef:
Aanleuning is gewoon het contact met de mond. Zorg dus dat je de mond van je paard ten aller tijde voelt. In draf is de mond van je paard stil en in stap en galop moet je meegaan met de hand. Houdt contact, maar ga niet trekken!

Ja ik snap ook nog wel wat aanleuning is, maar het ontbreken eraan kan door veel dingen komen!!! Dat bedoel ik...

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:35

Vaak kruipt een paard achter de teugel als je geen aanleuning hebt, ik ga er maar eventjes vanuit dat dat bij jou ook zo is. Om het paard een goede aanleuning te laten krijgen, moet hij eerst lekker los en ontspannen lopen. Wanneer het paard achter de teugel gaat lopen, moet je hem gewoon lekker naar het bit toe drijven en ondertussen met een zeer stille hand rijden. Als ou hand te onrustig is,zal jou paard jou hand ook niet opzoeken. Voor de rest lekker veel wendingen en overgangen rijden. En het belangrijkste blijft, lekker voor je uit drijven en vooral niet terugwerken met je hand. Succes!

PS Ik ga er hier wel vanuit dat je paard medisch helemaal in orde is en dat het zadel goed past.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:38

vanuit de achterhand, achter niet goed is voor niet goed en andersom dus.
achter een blokkade is voor niet netjes rond kunnen lopen, voor vast zitten is ook niet goed de achterhand kunnen gebruiken

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:55

Alicia2u schreef:

Contact komt vanuit de ruiter, aanleuning vanuit het paard. Absoluut niet hetzelfde dus.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:43

Als jou paard aanleuning heeft zoekt hij zelf jou (stille) hand op, vaak brengt "contact maken" bij een paard wat moeilijk aanleuning aanneemt, heel veel spanning en een opgekropt paard met zich mee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:11

Aanleuning is de ontspannen verbinding tussen de zachte ruiterhand en de mond van het paard waarbij het paard in het kaak en nek gewricht ontspant (en dus nageeft). Ik denk dat je dit kan oefenen door steeds een zachte verbinding met de mond te houden maar vergeet niet dat je met je been naar je hand toe drijft! Blijf stil in je hand en steeds zachtjes knijpen in de teugels om de kaak wat losser te krijgen. Succes!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:19

Aanleuning is de druk die het paard geeft in de ruiterhand wanneer het paard een actieve en dragende achterhand heeft en ontspannen over de rug loopt.

Om aanleuning te krijgen moet je als ruiter dus eerst controle hebben over het achterbeen. Veel schakelen (stukjes voorwaarts en stukjes terug), en wendingen rijden en contact houden met het bit (de teugels mogen niet los hangen), tot je merkt dat je paard actief en op kleine hulpen te rijden is. Als het goed is kan je wanneer je je hand ontspant de druk (=aanleuning) voelen die het paard geeft in je hand. Je paard wil (als het goed is) je hand voorwaarts, neerwaarts volgen richting het halstrekken als je je handen naar voren doet.

Succes met oefenen! Knipoog