Klitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

Klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 19:31

Sinds kort begin ik met me vzhaflinger mee te rijden in de lessen. De eerste keer had ik prive-les dus geen probleem. De les daarna was een ramp hij croste alleen maar op andere pony's af. Waarna ik na 30 min. was gestopt omdat ik het gevaarlijk vond.

Er werdt veel geregeld en kreeg les van een man die ik zeer vriendelijk les vond geven (Eerst absoluut niet, toen was ik in paniek). De beginners les waar ik in zat was een beetje gevaarlijk. Ik werd voor het winterseizoen in een les met 5 andere pony's gezet. Terwijl het met de 'training' maar tot maximaal 2 pony's waren. Maarja de winter oplossing. En ze waren zo druk voor me bezig. Dus meegedaan.

Nu had ik dus gistere les met de 5 andere pony's, en ik vond dat ik hem vrij hardhandig moest rijden. Zo moest ik bij de man rustig terug sturen en vloog die van de hoeslag dan ook weer rustig terug sturen. Dit ging telkens goed, na 10min. ging het de laatste les al goed. Bij de vrouw waar ik gistere reed dus niet. Helaas gaf die aan het begin van de les even een rodeo showtje omdat die denk ik zo geschokt was van 5 pony's. Vervolgens moest ik van haar zijn hoofd totaal tegen het hek aan sturen. Tot die rustig reed en dan weer rechtstellen, versnellde die weer weer tegen het hek. Dit volgens haar omdat die geen rem en stuur heeft, dit heeft die met buitenritten en mennen wel.

Nu kwamen ze aan het eind van de les nog even praten. En ook iemand van naast de bak. En ze vonden dat ik er hulpteugels aan moest hangen, en een scherper bit, zodat het sneller ging. En we sneller voorderingen maakte.

Nu vraag ik me af wat jullie ervan vinden, moet ik extra teugels en scherper bit (waar ik zwaar tegenstander van ben), of hebben jullie nog extra tips zodat ik het zonder extra's afkan.

Laat AUB weten.

LaVieDivine

Re: Klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:54

hulpteugels én een scherper bit?
Dat is er toch zeker al een beetje over, niet?

Kijk, ik gaf mijn bijrijdster vroeger ook een pessoabit om met mijn welshje te rijden omdat ik weet dat dat meisje echt, maar dan ook echt geen kracht in haar armen heeft en mijn pony zich soms wel sterk durft maken. (sommigen antwoorden daarop dat je niet zo op de teugels mag rijden en blablabla, maar zij kan niet eens haar teugels op contact vasthouden zonder zere armen te krijgen en dat heeft een reden waarover ik niet ga uitwijden)
Op deze manier had zij nooit problemen om de pony te rijden en haalde de pony ook nooit een trucje uit. Zij kon de teugels een tikje losser laten, maar kwam toch sterk genoeg over bij mijn pony als die haar hoofd omhoog trok. Uiteindelijk was dat bit dus vriendelijker dan haar gewone trensje.

Ik bedoel maar: ik ken je situatie niet, maar in sommige gevallen is een goed gekozen (iets) scherper bit een goeie tijdelijke oplossing. Als het een rijtechnisch probleem is, is het wel steeds de bedoeling van naar je gewone bitje proberen terug te werken (of in het geval van de hulpteugel: terugwerken naar het rijden zonder de hulpteugel).

MAAR (en het is een grote maar) 9/10 keer is een scherper bit of een hulpteugel dikke zever! Leiderschap over je paard krijg je bv al niet met een hulpteugel of scherper bit... stuurbaarheid krijg je er ook niet per se mee; als hij echt naar links wil gaat ie links hoor... ookal hang je met 3hulpteugels en 2 bitten tegelijk aan de andere kant (bij wijze van spreken dan). Als het probleem hem daar in zit, vind ik het een zeer gemakzuchtige oplossing van je instructrice van je een sterker bit of hulpteugel aan te bieden. Eigelijk zou zij jou moeten begleiden zodat je consequenter leert worden.
De beste manier om paarden af te leren het op een lopen te zetten of steeds naar het midden te lopen in de bak, is ze voor zijn... Als je al een reactie geeft op het moment dat ze dènken weg te lopen, stoppen ze er gewoon na 3 keer proberen vanzelf mee...

Jitske_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:49

Als ik het goed begrijp lukte het wel beter op de manier hoe die man het uitlegde! Ik zou dit eerst nog een keer proberen in deze les. Misschien dat het dan wel lukt.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:39

Kan het zijn dat je eigen spanning en onzekerheid doorwerkt naar je paard, dat hij veel op stal staat of nog jong is?

Zou er geen hulpmiddelen aanhangen met de rede dat er dan sneller resultaat is. Het enige wat je er mee doet is dat je het paard meer dwingt, zelf zou ik dat niet willen.

Ik zou vooraf je paard longeren, zodat de meeste frisheid er van af is.
Als hij jong is heeft hij misschien een probleem met zijn balans en/of dat hij (psychische) steun zoekt bij andere paarden. (Denk er eens over na om grondwerk te doen met je paardje).
Ik zou heel basis bezig zijn met stap-halt-stap overgangen, als dat lukt draf-stap-halt-stap-draf etc. Zorg er voor dat je paard constant zijn aandacht bij jou heeft en jij bij hem.

Misschien is 30 min ook genoeg voor een les dan, omdat het meer energie kost. Als jij of hij moe wordt of minder goed kan concentreren kan het juist niet goed gaan.

Als je je niet op je gemak voelt bij deze instructie en tussen deze paarden moet je het gewoon niet doen. Ook al zeggen anderen van "doe nou want, etc...", zij zijn jou niet en rijden niet op dit paard.

(Zou ook voor de zekerheid even laten checken of je zadel goed past)

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:36

Jong is die niet meer. hij is 4 jaar terug ingereden. En op stal gaat alles goed. Ik rij hem iedere dag.

Het zadel is op maat gemaakt, alleen is die nu aangekomen. Ondertussen is de zadelmaker er weer bij geweest en hij past weer goed.

En ik zal met de instructice overleggen om vooral met de basis aan de slag te gaan.

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:44

Als het lukte op de manier van die man, ga je toch eerst priveles nemen tot je je paard onder controle hebt? Als het gevaarlijk is zou ik er niet weer heengaan.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:47

Het was gevaarlijk omdat hij op andere paarden reageert. Zodra ik er alleen in de bak ben gaat het prima.

Er niet meer heen gaan is ook niet echt de oplossing. Dan loop ik weg voor de problemen en kan ik me droom voor een wedstrijd wel uit me hoofd zetten.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:45

Ja, dan is het gewoon veel oefenen tussen de andere paarden. Misschien kan je ook oefenen buiten je les om met andere paarden in de bak, evt. aan de hand.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:02

Het heeft even een 2 weken stil gelegen doordat ik nogal hard gevallen ben. Morgen avond ga ik weer even kwartier naar de les.
Heb vorige week wel gelongeerd in de bak ernaast en toen reageerde die niet/ nauwelijks op de andere paarden.

Ik hoop dat die morgen ook niet zo erg reageert, want heb nog steeds beetje last van me rug. Het lijkt wel dat die in protest komt nu die nieuwe dingen moet leren.

Ik zat er ook over te denken om iemand te zoeken die het hem wil leren. Heb tot nu toe niemand kunnen vinden die op hem wil stappen. Waarbij het stomste excuus is dat ze te zwaar was voor hem.