Paard gaat in protest bij halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BianC

Paard gaat in protest bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 15:15

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn paard.
Sinds 2 weken is ze met het rijden zo dwars als ik aan haar mond kom.
Als ik haar ophoudingen geef om stil te staan gaat ze heel erg met haar hoofd heen en weer slaan en omhoogslaan en wil ze iedere keer bijna de lucht in..
Ik dacht eerst, misschien heeft ze wel last van haar gebit, dat ze haken heeft o.i.d. Maar toen vorige week een vriendin van mij er even op ging, deed ze het eerst weer zo erg. In protest gaan. Maar na een tijdje kon ze keurig netjes halthouden als je haar 1 klein ophoudingkje gaf.
Dit is dus puur uittesten, maar ik heb er een beetje genoeg van en weet niet goed meer hoe ik dit op moet lossen.
Ik wil niet dat ze het voor elkaar krijgt om de lucht in te gaan, want als ze dat truckje 1 keer kent dan wordt het helemaal gezellig.

Heeft iemand tips voor me? Ze wordt echt steeds dwarser met rijden, en ik kan haar nu ook al niet meer vanuit de draf terug krijgen naar de stap en kan niet fatsoenlijk op of af stappen. Ze begint dan zo in protest te gaan.
En is het mogelijk dat het haar hormonen zijn die mee kunnen spelen met dit gedrag? Want haar veulen is er wel net 3 weken bij weg....

Liefs Bianca:)

Mano88

Re: Paard gaat in protest bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:17

Misschien toch maar even een tandarts raadplegen...?

Als iemand mij pijn zou blijven doen, keer op keer, dan geef ik op een gegeven moment ook wel mee... want dan pas houdt het op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:18

1, dooddoender maar wel waar...GOEDE les halen Lachen

2, toch ff Tandarts laten kijken, kan nooit kwaad

Wat ik verder mis in je verhaal is dat je ook je zit gebruikt om langzamer te gaan Lachen
Lees alleen wat over hand.
Als ik bij mijn schimmeltje alleen hand gebruik wordt hij dat ook beu en reageerd hij idem dito aan die van jou Lachen

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:22

Tandartsje Clown Dan kun je dat iig uitsluiten.

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 15:32

Ja ik zal er voor zorgen dat ze nog eens nagekeken wordt.
@ runningkawa : ik krijg al prive-les. En het staat idd niet in mijn verhaal, maar ik rij haar juist al heel veel op mijn zit nu. Op aanraden ook van mijn instructrice. Maar ze wordt ook in de omgang opeens heel anders.. dus krijg toch een beetje het vermoeden dat ook de hormonen wat meespelen ofzo..

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 15:34

Maar wel bedankt voor de tips:)

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:41

Vanavond heb ik gesprek gehad met mijn instructrice en hebben we even samen gekeken naar de reacties van mijn paard.
Samen met haar heb ik besloten om er eerst niet meer op te gaan, en weer even op de grond te beginnen.
Volgens mijn instructrice is het respect voor mij nu even helemaal kwijt en ze is bang dat er gekke dingen gaan gebeuren als ik haar nu door rij.
Zijn er mensen die mij tips kunnen geven om op de grond met haar bezig te gaan? Dingen die voor beide leuk zijn en dat ik het respect weer terugkrijg?
Ik ga morgen beginnen met longeren en dan zie ik wel even hoe het allemaal verloopt.

xx

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:43

succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:49

Je hebt les, je instructrice zegt voorlopig een andere weg inslaan, maar vertelt je er niet bij hoe je het moet oplossen?? Ben ik nu gek, of geef jij geld uit aan iemand die er dus duidelijk geen verstand van heeft??

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:02

aerdenhout1 schreef:
Je hebt les, je instructrice zegt voorlopig een andere weg inslaan, maar vertelt je er niet bij hoe je het moet oplossen?? Ben ik nu gek, of geef jij geld uit aan iemand die er dus duidelijk geen verstand van heeft??

Dat staat er niet? TS heeft gezegd wat ze nu gaan doen.
Er staat wel dat haar instructrice het beter vindt als ze er even naast blijft, omdat het paard zijn respect kwijt is.
En dit kan vele oorzaken hebben. Het kan meespelen dat ze niet blij is dat het veulen bij haar weg is, maar er kunnen heel veel redenen zijn.
En de instructrice heeft vast wel gezegd dat longeren, poetsen, wandelen wel goed is Lachen

Heeft je instructrice ook nog even naar de tanden gekeken?

Verder voor oefeningen op de grond, poetsen, longeren, wandelen, soort parcourtje in de bak maken.
En zorg ervoor dat ze doet wat jij wil! En zie iets anders niet 1x door de vingers, want dan ben je niet meer consequent.
Succes!

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 10:16

@ Aerdenhout1--> Geloof dat jij niet helemaal goed leest;) Er staat duidelijk dat ik begin met longeren. En ik vraag alleen tips voor Dingen die voor beide leuk zijn en dat ik het respect weer terugkrijg.
Dus dat betekend niet dat ik niet weet wat ik moet gaan doen. Maar dat ik als iemand andere leuke dingen weet waarvan het respect terugkomt, dat welkom bij mij is om mee aan de slag te gaan.

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 10:18

fury_berber --> Bedankt voor de leuke ideeen:) En je hebt gelijk, mijn instructrice zei ook dat ik niets meer door de vinger moest zien. Zelfs een heel klein dingetje moest ik haar op aanpakken.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:05

idd ff de TA laten kijken!!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:05

en rustig blijven!!

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:14

BianC schreef:
fury_berber --> Bedankt voor de leuke ideeen:) En je hebt gelijk, mijn instructrice zei ook dat ik niets meer door de vinger moest zien. Zelfs een heel klein dingetje moest ik haar op aanpakken.

Precies, en geloof me, dat werkt Knipoog
Heb het zelf ook gehad met een pony. Nu heeft ze respect, eerder niet. En dat alleen door consequent te blijven!
In het begin zal het voor beide niet altijd even leuk zijn (je paard mag sommige dingen misschien nu niet meer), maar later komt dat wel goed, dan ziet je paard wel dat aldoor ruzie maken veeeeel minder leuk is dan lief doen! (met een grapje tussendoor Knipoog )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:20

BianC schreef:

Heeft ze je ook handvatten gegeven om haar 'aan te pakken'? Het is zo makkelijk gezegd, maar als je in de praktijk niet weet hoe je je paard kan stimuleren gewenst gedrag (lees: gehoorzaamheid) te vertonen ben je geen steek verder. Lachen

En heb je al voor jezelf duidelijk wat de 'dingetjes' zijn, die je vanaf nu niet meer door de vingers ziet? Of gebeurt het je wel eens dat je na 3 seconden denkt:"Hé, foei dat mag niet!" ?

petrouskafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:25

succes ik hoop dat het werkt!

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 17:29

Bedankt iedereen,
Ik bedenk me net:S Sinds 2 weken krijgt mevrouw ook muesli... Zou dat mee kunnen spelen met haar gedrag?

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:58

actief houden Lachen Slaat ze met haar hoofd, gelijk voorwaarts en je hand eraan houden en dan nog een keer proberen. Een keer wat hardhandiger doorvragen als het geintje te leuk blijft kan ook geen kwaad.. Zolang je maar eerlijk blijft!