Hoe betere aanleuning krijgen in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzieozzie

Hoe betere aanleuning krijgen in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:20

De laatste weken zit ik een beetje in een dipje met mijn paard, voornamelijk in stap gaat het niet echt zoals het zou horen.
Een aantal weken geleden begonnen we het ritme in de stap te verliezen, we stapten veels te hard door de bak waardoor ze haar stappen niet kon afmaken, dit is inmiddels al een aardig eindje opgelost.

Nu heb ik alleen het volgende probleem: ik kan maar geen aanleuning krijgen in stap. Ze gaat of veels te diep en achter de loodlijn (waardoor mijn teugels helemaal los hangen) of juist het omgekeerde; kop erop en voor de loodlijn (waardoor ik dan ongeveer 10 kilo in mijn handen heb). Ik drijf haar in beide gevallen naar voren en houd mijn handen waar ze horen te staan en blijf ook netjes meegaan met de beweging en dan word het wel iets beter maar 3 seconden later zijn we weer bij af.

Van mijn instructrice moet in nu lekker op buitenrit gaan en veel stappen en dan overgangen maken van een losse teugel naar een contact teugel in arbeidsstap en naar middenstap.

Hier moet ik deze week mee aan de slag gaan maar hebben jullie nog ideeen om dit probleem op te lossen?

Anke_Amigo

Re: Hoe betere aanleuning krijgen in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:28

Wat lastig zeg, misschien als je merk dat ze achter de ll gaat proberen je teugels wat losser te doen, zodat ze misschien je hand weer op gaat zoeken (?) weet het niet hoor, is maar een idee.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:23

Dit probleem ken ik wel.... Mijn ervaring: bij het achter de loodlijn kruipen (in lichte mate), rij ik mijn paard er gewoon uit met m'n zit, ff bij duwen. Sinds vorige week durft ze wel echt oprollen vooraan en ze reageerde niet op mijn zit, maw onttrekken aan mijn hulpen. Van mijn instructeur moet ik in dit geval streng een parade geven en met m'n zit duwen, na 10 minuten had m'n paard al veel minder zin om vooraan op te rollen! Bij hangen gebruikt je paard je handen als steun en loopt op de voorhand, probeer veel te schakelen, tempowisselingen...

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 21:49

bedankt voor jullie reacties.
Cyta dat wat jij verteld gaan we nu ook mee aan de slag.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:08

Misschien moet je de tips van je instructrice even opvolgen,
je hoeft niet persee op buitenrit te gaan, je kan ook gewoon in de bak met lange teugel rijden,
gewoon lekker ontspannen, en dan kan jij goed oefenen op je zit. wat de aanleuning ook weer verbeterd!