vertrouwen en controle compleet kwijt*help*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

vertrouwen en controle compleet kwijt*help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 12:13

Ja, de titel zegt het eigenlijk al een beetje. Ik ben de controle over mijn hafje helemaal kwijt, en het vertrouwen nu ook.

Ze is op 2 oktober geschoren, en vanaf die dag loopt ze eigenlijk te poedersuiker. Rennen vliegen niet stoppen enz. Het zadel is in de tussentijd nagekeken en helemaal opgevult dus dat kan het niet zijn. Ook is ze nog helemaal gecheckt door de DA dus ook dat kunnen we uitsluiten.

Het is ook niet dat ze het koud heeft want zelfs met de zweetdeken erop doet ze zo. Nu is het donderdag zo erg geworden dat ze gewoon door het stroomdraad heenloopt, ik daar eraf viel, en madame loopt gewoon door Boos! Ik ben het echt spuugzat vooral omdat ik het gewoon niet meer weet! Ik ben echt helemaal op met mijn ideeën. Losgooien, longeren, vrij geven, 2(!!) uur rijden, naar buiten, het helpt stuk voor stuk niet.

Nu moet ik wel toegeven dat mijn laatste priveles door gezondheidsredenen 2 maanden geleden is, maar in de tussentijd heb ik wel gewoon clublessen gehad.

Ze maakt zich ook gewoon zo enorm sterk, dat ik haar op kracht moet houden, wat ik niet heb en niet wil! Ik wil mijn pony gewoon op ontspanning rijden, die dus helemaal zoek is.

Morgen heb ik gelukkig weer priveles en ga nu maar even 3x in de week priveles nemen(duur maar goed, dat is dit ook). Maar ik ben echt radeloos. Ik stap gewoon huilend af.

Buiten het rijden is ze wel super lief, ook toen ik net op haar zat te huilen omdat het ZO slecht ging, dan weet ze dat we toch niks meer doen, en dan loopt ze gewoon met me naar de poetsplaats en laat me maar even gaan. Dat maakt haar niet uit. En dan voel ik me ook weer zo schuldig, ik heb gewoon het gevoel alsof ik een beginner ben! Ook lukt het me nu gewoon niet meer om mijn gedult te bewaren. Voltes, halthouden ed werkt allemaal niet.

Wie heeft er tips want ik ben echt RADELOOS! Ik weet echt niet wat er met mijn altijd o zo lieve en betrouwbare merrie is gebeurd(nee ze is niet hengstig)

Bellex

Re: vertrouwen en controle compleet kwijt*help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 14:22

niemand Huilen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:11

Jawel hoor...eens kijken...wat voor voer krijgt ze??
Als ze krachtvoer krijgt zou ik dat voorlopig maar achterwege laten...gewoon wat goed hooi en een lekere wortel als beloning.
Misschien moet je gewoon eens een poos niet rijden maar haar alleen wat longeren,of nog beter...ga naar je instructrice en vraag of ze haar wil rijden.Overleg wat er niet goed gaat en wat er evt moet gaan gebeuren.Vertel haar van je ervaringen sinds ze geschoren is en dat je nu je zelfvertrouwen begint kwijt te raken.
Zij kent jullie tenslotte het beste Knipoog
Misschien eens iets anders in of omhangen qua bit(loos)...dat kan zo nu en dan nog wel eens een heel verassend effect hebben.Misschien dat ze dan weer lekker gaat...

Heel veel succes en sterkte hoor Ach gut

Groetjes,Tinky

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:25

Ik gooi het toch op de kou en het echte najaarsweer van nu. Bij ons op stal zijn de paarden zonder uitzondering lastiger te rijden en veel speelser op de wei.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:29

Ik heb gehoord dat ze van scheren enorm druk kunnen worden.
En aangezien die van jou sinds het scheren begonnen is,,,

En verder het voer idd, krachtvoer afbouwen of weglaten

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:41

Tinky12 schreef:
Jawel hoor...eens kijken...wat voor voer krijgt ze??
Als ze krachtvoer krijgt zou ik dat voorlopig maar achterwege laten...gewoon wat goed hooi en een lekere wortel als beloning.
Misschien moet je gewoon eens een poos niet rijden maar haar alleen wat longeren,of nog beter...ga naar je instructrice en vraag of ze haar wil rijden.Overleg wat er niet goed gaat en wat er evt moet gaan gebeuren.Vertel haar van je ervaringen sinds ze geschoren is en dat je nu je zelfvertrouwen begint kwijt te raken.
Zij kent jullie tenslotte het beste Knipoog
Misschien eens iets anders in of omhangen qua bit(loos)...dat kan zo nu en dan nog wel eens een heel verassend effect hebben.Misschien dat ze dan weer lekker gaat...

Heel veel succes en sterkte hoor Ach gut

Groetjes,Tinky

Bedankt voor je reactie Lachen Niet rijden heb ik ook al geprobeerd en dat helpt helaas ook niet. Ik wil inderdaad, als de les niet helpt, vragen of Maaike, of iemand anders met meer ervaring, haar een tijdje wil rijden. Bitloos durf ik nu niet aan omdat ze zo onberekenbaar is, maar wellicht een goede suggestie voor als ze weer wat liever is

Urielle schreef:
Ik gooi het toch op de kou en het echte najaarsweer van nu. Bij ons op stal zijn de paarden zonder uitzondering lastiger te rijden en veel speelser op de wei.

Ik denk eigenlijk niet dat dit het is, dan zou ze toch op de deken oid moeten reageren? of op het losgooien? Of niet?

findira schreef:
Ik heb gehoord dat ze van scheren enorm druk kunnen worden.
En aangezien die van jou sinds het scheren begonnen is,,,

En verder het voer idd, krachtvoer afbouwen of weglaten

Scheren: zie reactie op Urielle

Krachtvoer: krijgt ze dan niet heel weinig voer binnen en energie om zich warm te houden? Dit paard staat dag en nacht in de frisse luch(wei of buitenloods)? Ik ben zo bang dat ze het dan koud krijgt, maar minder is wellicht het proberen waard Ja

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:45

Nee hoor, een kennis van mij heeft haar paard geschoren, heeft dekens op, is in omgang net zo lief/rustig, in de wei eet ie meestal gewoon, maar met rijden is ie veeeeel frisser van voor het scheren.

En geef haar dan maar wat meer hooi, of wat kuil bij, dan krijgt ze genoeg eten binnen maar daar word ze niet druk van. Knipoog

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:54

Als je je paard echt niet meer kunt houden, kun je een keer met Thieddemann-teugel gaan rijden. (Dat is zo'n teugel met ringetjes eraan, waar je dan een soort andere teugel aan maakt die aan dei singel vast zit.) Die kun je anders vragen bij je ruitersportwinkel als je 'm niet kan vinden. Je moet m dan wel vaak verstellen, en misschien ruilen als ie te groot is. (Als je pony een korte hals heeft zou ik een pony kopen en als ie een wat langere hals heeft een cob.) Hopelijk hb je er wat aan. (Bij mij hielp het super. Knipoog )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:14

knabbelgirl schreef:
krachtvoer: krijgt ze dan niet heel weinig voer binnen en energie om zich warm te houden? Dit paard staat dag en nacht in de frisse luch(wei of buitenloods)? Ik ben zo bang dat ze het dan koud krijgt, maar minder is wellicht het proberen waard Ja

Een haflinger is een koudbloed...die hebben qua voer niet zoveel nodig hoor.Als je denkt dat ze zich ongemakkelijk gaat voelen,in gaat vallen of haar haren opsteekt dan moet je wat bijvoeren.
Zorg dat ze voldoende hooi krijgt van goede kwaliteit,jouw paardje is net als die van mij...te putten alles uit hun voer Knipoog
Als ze weer lekker gaat kun je altijd haar voer weer wat opbouwen maar zolang jij haar geen bikkeltraining geeft heeft ze aan hooi voldoende hoor Ja

Een thiedeman is ook een fijne hulpteugel,werkt alleen maar in als ze gaan lopen klieren...

Mijn paardjes zijn ook wat frisser geworden sinds ze gedeeltelijk geschoren zijn maar zijn zeer goed te rijden,alleen wat vrolijker en ze durven hun kont zo af en toe omhoog te gooien Haha!

Groetjes,Tinky

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 17:37

findira schreef:
Nee hoor, een kennis van mij heeft haar paard geschoren, heeft dekens op, is in omgang net zo lief/rustig, in de wei eet ie meestal gewoon, maar met rijden is ie veeeeel frisser van voor het scheren.

En geef haar dan maar wat meer hooi, of wat kuil bij, dan krijgt ze genoeg eten binnen maar daar word ze niet druk van. Knipoog

Oke, bedankt voor je tip!

QualityLover schreef:
Als je je paard echt niet meer kunt houden, kun je een keer met Thieddemann-teugel gaan rijden. (Dat is zo'n teugel met ringetjes eraan, waar je dan een soort andere teugel aan maakt die aan dei singel vast zit.) Die kun je anders vragen bij je ruitersportwinkel als je 'm niet kan vinden. Je moet m dan wel vaak verstellen, en misschien ruilen als ie te groot is. (Als je pony een korte hals heeft zou ik een pony kopen en als ie een wat langere hals heeft een cob.) Hopelijk hb je er wat aan. (Bij mij hielp het super. Knipoog )

Dit wil ik niet gaan doen, hulpteugels is niks voor mij, en al helemaal niet als ik het niet doorlopend onder het rijden kan verstellen. Maar bedankt voor je reactie!

Tinky12 schreef:
knabbelgirl schreef:
krachtvoer: krijgt ze dan niet heel weinig voer binnen en energie om zich warm te houden? Dit paard staat dag en nacht in de frisse luch(wei of buitenloods)? Ik ben zo bang dat ze het dan koud krijgt, maar minder is wellicht het proberen waard Ja

Een haflinger is een koudbloed...die hebben qua voer niet zoveel nodig hoor.Als je denkt dat ze zich ongemakkelijk gaat voelen,in gaat vallen of haar haren opsteekt dan moet je wat bijvoeren.
Zorg dat ze voldoende hooi krijgt van goede kwaliteit,jouw paardje is net als die van mij...te putten alles uit hun voer Knipoog
Als ze weer lekker gaat kun je altijd haar voer weer wat opbouwen maar zolang jij haar geen bikkeltraining geeft heeft ze aan hooi voldoende hoor Ja

Een thiedeman is ook een fijne hulpteugel,werkt alleen maar in als ze gaan lopen klieren...

Mijn paardjes zijn ook wat frisser geworden sinds ze gedeeltelijk geschoren zijn maar zijn zeer goed te rijden,alleen wat vrolijker en ze durven hun kont zo af en toe omhoog te gooien Haha!

Groetjes,Tinky

Bedankt voor je reactie, over de tiedeman, zie mijn reactie boven je.
Ik zal haar op een handje brok zetten(ipv 1/2) en meer hooi. Ik hoop dat het helpt, in ieder geval bedankt voor je tips Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:56

Denk ook dat het de overgang van jaargetij is, ik heb zelf een berg koudbloedjes staan en die zijn dan wel niet geschoren, maar ook drukker dan normaal.

Je zou voor dat je gaat rijden wat grondwerk kunnen doen, zodat ze leert dat ze niet door je hulpen heen mag komen,

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:02

dat helpt dus niet, heb ik ook al geprobeerd

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:07

Het is misschien ook een idee om naar je zelf te kijken. Hoe vreemd het ook klinkt, je paard reageerd op jou. Ben je anders dan voordat ze geschoren is, meer stress, minder tijd voor je paard, hoofd bij iets anders, enz.. Omdat je schrijft dat toen je er even door zat ze wel weer even lief was.
Sommige paarden kunnen hier heel erg op reageren. En als ze goed 'afgesteld' is op jou, dan zal ze deze verandering ook voelen.

Het lijkt me ook een idee om haar idd minder brok te voeren en vol op het hooi. En ja, met deze weersomslag veranderd ieder paard een beetje... Dat hoort erbij, maar dit klinkt niet als iets dat jij normaal van haar gewend bent.
Je kan dus iemand anders vragen haar te rijden, zien of ze dan hetzelfde doet of juist anders. Ik voel het namelijk meteen wanneer er een ander op 'mijn' paard heeft gereden. Dit kan natuurlijk ook positief werken Knipoog
Daarnaast is grondwerk geen slecht punt. Neem de tijd om gewoon een uur met haar in de hand bezig te zijn ipv erop.

Heel veel succes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:12

Kan wel wat te maken hebben met de aankomende winter. Bedenk wel dat het geen 20 graden meer is! Heb je haar de vorige jaren ook geschoren? En reageerde ze toen ook zo? Of is het pas de eerste keer dat ze geschoren is? Dan kan het er toch wat mee te maken hebben. Dat ze een deken op heeft, doet er niets aan. Ze blijft korte haartjes hebben. Als het niet de eerste keer is en ze er vorige jaren wel normaal op reageerde is er wsg wat anders aan de hand. Zoals ik eerst al zei, misschien toch de aankomende winter. Gaat ze op de weide (je zei: naar buiten maar dat kan voor mij ook een buitenrit zijn)? Zoja kan je misschien overwegen om haar nog wat meer buiten te zetten en wat minder krachtvoer te geven. Zo neen raad ik je toch aan om haar buiten te zetten Ja. Maar er hoeft niet per se wat anders aan de hand te zijn dan het 'scheerprobleem'. Als het op de dag van het scheren (/dag erna) begonnen is dan hoef ik bijna niet meer te twijfelen. Tenzij: is er wat veranderd die dag? Dat kan echt vanalles zijn: van een stalgenootje dat verhuist, voer dat verandert, jij die gestresseerd bent tot minder op de weide. Anders misschien overwegen om volgend jaar niet te scheren?

Extra lang gaan rijden (2u zoals jij zei), daar ben ik niet voor. Op het einde is ze misschien wel braaf, maar dat is dan hoofdzakelijk omdat ze uitgeput is en niet omdat ze naar je luistert en voor je wilt werken. De volgende dag heb je er trouwens niets meer aan en je zult nog langer moeten rijden om haar moe te krijgen. Er is een oorzaak dat je paard zich zo gedraagt, zoek die oorzaak en je komt tot de oplossing (vergeet daarbij ook niet naar jezelf te kijken). Denk erom dat je vooral niet opgeeft! Iedereen komt wel eens in een dip(je) terecht, maar laat dat je zelfvertrouwen niet kraken. Kop op, het komt wel weer goed!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:27

RianneH schreef:
Het is misschien ook een idee om naar je zelf te kijken. Hoe vreemd het ook klinkt, je paard reageerd op jou. Ben je anders dan voordat ze geschoren is, meer stress, minder tijd voor je paard, hoofd bij iets anders, enz.. Omdat je schrijft dat toen je er even door zat ze wel weer even lief was.
Sommige paarden kunnen hier heel erg op reageren. En als ze goed 'afgesteld' is op jou, dan zal ze deze verandering ook voelen.

Het lijkt me ook een idee om haar idd minder brok te voeren en vol op het hooi. En ja, met deze weersomslag veranderd ieder paard een beetje... Dat hoort erbij, maar dit klinkt niet als iets dat jij normaal van haar gewend bent.
Je kan dus iemand anders vragen haar te rijden, zien of ze dan hetzelfde doet of juist anders. Ik voel het namelijk meteen wanneer er een ander op 'mijn' paard heeft gereden. Dit kan natuurlijk ook positief werken Knipoog
Daarnaast is grondwerk geen slecht punt. Neem de tijd om gewoon een uur met haar in de hand bezig te zijn ipv erop.

Heel veel succes!

Dank je voor je lange reactie! Ik heb inderdaad geprobeerd te zoeken of het bij mij lag,maar in de tijd dat zij zo omsloeg, heb ik zelf niks meegemaakt of veranderd. Bij iemand anders doet ze het helaas ook. Niet zo erg, maar ze doet het wel

fiekhe schreef:
Kan wel wat te maken hebben met de aankomende winter. Bedenk wel dat het geen 20 graden meer is! Heb je haar de vorige jaren ook geschoren? En reageerde ze toen ook zo? Of is het pas de eerste keer dat ze geschoren is? Dan kan het er toch wat mee te maken hebben. Dat ze een deken op heeft, doet er niets aan. Ze blijft korte haartjes hebben. Als het niet de eerste keer is en ze er vorige jaren wel normaal op reageerde is er wsg wat anders aan de hand. Zoals ik eerst al zei, misschien toch de aankomende winter. Gaat ze op de weide (je zei: naar buiten maar dat kan voor mij ook een buitenrit zijn)? Zoja kan je misschien overwegen om haar nog wat meer buiten te zetten en wat minder krachtvoer te geven. Zo neen raad ik je toch aan om haar buiten te zetten Ja. Maar er hoeft niet per se wat anders aan de hand te zijn dan het 'scheerprobleem'. Als het op de dag van het scheren (/dag erna) begonnen is dan hoef ik bijna niet meer te twijfelen. Tenzij: is er wat veranderd die dag? Dat kan echt vanalles zijn: van een stalgenootje dat verhuist, voer dat verandert, jij die gestresseerd bent tot minder op de weide. Anders misschien overwegen om volgend jaar niet te scheren?

Extra lang gaan rijden (2u zoals jij zei), daar ben ik niet voor. Op het einde is ze misschien wel braaf, maar dat is dan hoofdzakelijk omdat ze uitgeput is en niet omdat ze naar je luistert en voor je wilt werken. De volgende dag heb je er trouwens niets meer aan en je zult nog langer moeten rijden om haar moe te krijgen. Er is een oorzaak dat je paard zich zo gedraagt, zoek die oorzaak en je komt tot de oplossing (vergeet daarbij ook niet naar jezelf te kijken). Denk erom dat je vooral niet opgeeft! Iedereen komt wel eens in een dip(je) terecht, maar laat dat je zelfvertrouwen niet kraken. Kop op, het komt wel weer goed!

Dank je wel voor je uitgebreidde reactie!
Ik heb haar vorig jaar ook geschoren en toen gaf ze er eigenlijk niks om. Eerder niet aangezien ik haar pas sinds vorig jaar heb. Ze gaat de weide op, van 8 tot 8 en daar is dus niks aan de hand. Daar is ze frisjes maar wel normaal. Ook is er niks op stal veranderd. Niet scheren is helaas geen optie omdat ze in september al zo dik in het haar zit dat ze na 2 minuten draven zo nat is dat ik haar in een uur niet droog krijg.

Dat lang rijden, ik weet dat ze dan moe was, maar ik ga door totdat ze doet wat ik wil. Zelfs als het me zo lang duurt, dat deed ik altijd al. Ik probeer dus inderdaad de oorzaak te vinden, daarom vraag ik het hier omdat ik echt niet meer weet en me enorm zorgen maak om mijn meisje.

Ik begin inderdaad mijn zelfvertrouwen aardig te verliezen en een beetje op te geven, gewoon omdat ik twijfel aan mezelf en dit helemaal nieyt lijkt op onze gebruikelijke dipjes.
Heel erg bedankt voor je lieve reactie

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:33

ow er is 1 ding veranderd: mijn zadel is opgevult (het begon 3 dagen voor het opvullen, toen heeft ze vrij gekregen en na het opvullen is het echt begonnen!)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:40

Als je twijfelt aan jezelf is er natuurlijk niets beter dan privéles met een goede instructeur/trice, en aangezien je morgen les hebt... Misschien doe je wel wat anders, zonder dat je het doorhebt. Altijd mogelijk. Als je een goede instructeur hebt dan kom je dit absoluut te boven en misschien wel al veel sneller dan je verwacht. Blijf gewoon geduldig, respectvol en consequent; hoe lastig ze ook doet: schoppen en/of slaan helpt niet. Als je duidelijk blijft zal ze op de duur wel rustiger worden en opnieuw naar je gaan luisteren. Niet opgeven, het lukt je wel!

& een goed idee van je om eerst even heel intensief te gaan lessen!
Laat ons even weten hoe de les ging Lachen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:42

knabbelgirl schreef:
ow er is 1 ding veranderd: mijn zadel is opgevult (het begon 3 dagen voor het opvullen, toen heeft ze vrij gekregen en na het opvullen is het echt begonnen!)
Wsg is het wel verstandig om eens naar het zadel te laten kijken door een andere zadelmaker Ja. Het kan er zeker en vast wat mee te maken hebben!

Goed dat je blijft doorzoeken naar de oorzaak Lachen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:43

hmmm...zadel ligt volgens zowel staleigenaresse als zadelmaker goed en er zitten geen scherpe opuntjes in(gevoelt)

Ik zal laten weten hoe het is gegaan, ze is heel goed Schijnheilig

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:56

Ik heb heel goede ervaring met het bitloos rijden van meerdere bijna-niet-te-stoppen paarden. Als je je onzeker voelt zonder bit is dat misschien niet handig.

Verder: denk je echt dat je binnen 2 uur het vertrouwen en de controle over een paard krijgt? Met 2 uur rijden helemaal niet. Ik zou dan eerder een kwartiertje gaan stappen, daarin 1 of 2 simpele oefeningetjes vragen en zodra dat goed gaat direct belonen en stoppen. Vanaf daar kun je gaan opbouwen.

Er zijn zoveel punten waarop een zadel slecht kan liggen.. alleen geen scherpe puntjes zegt niet veel, een zadel heeft eigenlijk nooit scherpe puntjes. Ik ken heel goede en heel slechte zadelmakers, ik weet natuurlijk niet of jouw zadelmaker ook echt zo kundig is om zeker te weten dat het perfect goed ligt. Hoewel ik aan de hand van jouw verhaal echt niet denk dat het zadel het probleem veroorzaakt..

Ik denk, weet zelfs bijna zeker dat je zelf te gespannen bent en te veel vasthoud, waar je pony uiteraard weer op reageert. Ik zou een tijdje grondwerk gaan doen, daarna heel rustig weer gaan rijden. Iemand anders even een paar keer je pony laten rijden is ook een goede. Hierbij zeg ik absoluut niet dat jij een slechte ruiter bent en dat je een betere ruiter moet zoeken. Je kan nu wel door blijven rommelen maar waarschijnlijk maakt dat het er weinig beter op. Veel les nemen is ook een hele goede van je!!

Veel succes met je pony!

Cindy

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:49

Ik bedenk mij net dat de temperatuur de laatste weer enorm gedaald is....daar worden ze ook lekker fris van Clown .
Maar nog even over de thiedeman,dit is een van de weinige hulpmiddelen die alleen inwerken op de momenten dat het nodig is.Verder doet hij geen dienst....een slofteugel bv kun je heel makkelijk teveel in laten werken maar dat is met de thiedeman beslist niet.Heb ook wel paarden mee gereden en laatst hebben we heb bij een draver omgehangen...wil ook nog wel eens druk worden Tong uitsteken maar het werkte perfect op het moment dat het nodig was Ja Maar ieder zijn meug Knipoog
Je hebt inmiddels al heel wat tips gehad en ik hoop dat je er snel wat aan hebt....geef niet op en geniet van je paardje en laat weten hoe je les ging Knipoog

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 20:46

Citaat:
Verder: denk je echt dat je binnen 2 uur het vertrouwen en de controle over een paard krijgt? Met 2 uur rijden helemaal niet. Ik zou dan eerder een kwartiertje gaan stappen, daarin 1 of 2 simpele oefeningetjes vragen en zodra dat goed gaat direct belonen en stoppen. Vanaf daar kun je gaan opbouwen.

Ik deed die 2 uur niet voor het vertrouwen Knipoog maar tot ze braaf was. Verder: Zadelmaker hoor ik niks dan positiefs over

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:36

ik ken een ijslander die het zelfde deed.
is jouw haf helemaal geschoren?
bij die pony bleek dat het deel onder het zadel irritatie gaf,het haar word stug en stoppelig en bij het minste kwam het tegen de richting in de huid te drukken.
het probleem was over toen ze voortaan het zadeldeel niet meeschoren.
voor nu? ja lastig,goed op je dek letten ver naar voren opzadelen en je zadel dan naar achteren trekken en hopen dat het haar snel terug groeid Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:43

knabbelgirl schreef:

Wat voor grondwerk heb je geprobeert dan.
Dat zou als je het op de juiste manier doet toch moeten werken,
Denk dat de fout toch grotendeels bij jezelf ligt.
Maarja daar zou je dan iemadn bij moeten halen die er kijk op heeft en het jou bij kan brnegen om het vertrouwen en respect van je paardje terug te krijgen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 09:53

mariska32 schreef:
ik ken een ijslander die het zelfde deed.
is jouw haf helemaal geschoren?
bij die pony bleek dat het deel onder het zadel irritatie gaf,het haar word stug en stoppelig en bij het minste kwam het tegen de richting in de huid te drukken.
het probleem was over toen ze voortaan het zadeldeel niet meeschoren.
voor nu? ja lastig,goed op je dek letten ver naar voren opzadelen en je zadel dan naar achteren trekken en hopen dat het haar snel terug groeid Clown

Ik heb onde het zadel een gelpad laten liggen

midgie schreef:
knabbelgirl schreef:

Wat voor grondwerk heb je geprobeert dan.
Dat zou als je het op de juiste manier doet toch moeten werken,
Denk dat de fout toch grotendeels bij jezelf ligt.
Maarja daar zou je dan iemadn bij moeten halen die er kijk op heeft en het jou bij kan brnegen om het vertrouwen en respect van je paardje terug te krijgen.

gewoon handwerk ed.
Mijn instructrice is helaas ziek, dus woensdag komt ze en gaat zij er eerst zelf op.