verschil: in hoek rijden/in hoek aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

verschil: in hoek rijden/in hoek aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 00:15

Ik heb de vraag ongeveer al eens eerder gesteld, maar ietwat anders. Ik zou jullie nu graag vragen hoe jullie precies je paard vragen om de hoek mooi uit te rijden (dus o.a. goed met je binnenkuit duwen) en hoe jullie je paard vragen om in een bepaalde hoek aan te springen. Welke technieken gebruiken jullie voor deze twee verschillende vragen?
Ik vraag dit naar aanleiding van manegepaarden die willen aanspringen als je ze gewoon vraagt om de hoek in te rijden.

Alvast bedankt!

Storm

Re: verschil: in hoek rijden/in hoek aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:24

Niet teveel met je binnenkuit drukken, anders springt je paard dus aan. Als je de bocht alleen door wilt rijden, kun je enkel je buitenteugel goed aanhouden, dat zou voldoende moeten zijn.Je kunt misschien ook ietsjes op je buitenste zitbeenknobbel gaan zitten als je het idee hebt dat je paard naar binnen wilt vallen. Hou je binnenteugel van de hals om een mooie stelling te vragen.

Als je aan wilt galopperen, druk je je been echt even 'door'. Daarbij hou je natuurlijk ook je buitenteugel eraan, maar het gaat om het tekentje dat je met je binnenbeen geeft.
Weet wel dat een hoop manegepaarden een beetje afgestompt zijn op het been en dat het 'kleine seintje voor het aangalopperen' regelmatig een wat 'duidelijker seintje' moet zijn. Je kunt ook je buitenbeen naar achter toe leggen. Sommige paarden zijn gewent op die manier aan te springen.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 00:27

Bedankt voor je snelle antwoord. Voorlopig doe ik het zoals jij het zegt, maar dat komt omdat ik met een jonge merrie rijd die dus gevoelig is voor beenhulpen. Ander manegepaarden reageren amper op de binnenkuit om de hoek in te gaan...dan krijg ik onwijs veel commentaar van de lerares, maar als ik het duidelijk aangeef, springt het paard dus aan...

Anyway, al bedankt voor je antwoord!
Musetta

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:41

Als het misgaat met de manegepaarden en die in galop aan willen springen als jij alleen de hoek dieper in wilt, probeer dan niet teveel binnenbeen te geven maar juist meer buitenteugel eraan en wat meer op je buitenste zitbeenknobbel gaan zitten.
Op zich doen de manegepaarden het goed want binnenbeen is in principe een galophulp.