Goeie gymnastiek oefeningen? en je paard recht krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkl

Goeie gymnastiek oefeningen? en je paard recht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 19:59

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn paard! Bloos

Ze hangt erg veel op links! en wat ik dan ga doen is terug trekken Vork ( zonder dat ik me er bewust van ben!)

Daardoor word het natuurlijk niet beter, nu mijn vraag is hoe kan ik links loslaten zonder dat mijn paard rechts gaat?
Ik heb namelijk het probleem als ik links wat loser laat en rechts er bij hou en het linker been er wel bij! gaat madam mooi naar rechts?
En ik heb nu een beetje het probleem als ik links rijd dat ze in de hoeken heel erg naar binnen valt? en geen goeie stelling wat doe ik: goed het binnen been er bij en de rechter teugel???
wie kan me helpen! Haha!

Nu had ik nog een vraagje!

Mijn paard is zoals hiet boven staat nogal stijf links ( daarom trekt ze ook verkeerd zadel er op gehad en nu stijf links, in middels nieuw GOED zadel!)

Kent iemand mischien leuke gymnastiek oefeningen? te paard en op de grond?
Ik heb vanmiddag te horen gekregen om een snoepje vlak bij de heup te houden en dat het paard dat snoepje dan pakt door helemaal te beugen met dr nek!
Iemand meer tips?

Alvast bedankt!

groetjes,

Anoniem

Re: Goeie gymnastiek oefeningen? en je paard recht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:15

Een paard dat een lichamelijk probleem heeft gekregen door bv een slechtpassend zadel (en misschien ook nog wat rijtechnische onvolkomenheidjes) is erg moeilijk alleen rijtechnisch weer helemaal op orde te krijgen.
Ik zou je willen adviseren om hier niet in je eentje mee aan te gaan klooien, maar er een fysio of osteopaat bij te halen, en samen met hem/haar en je instructeur een actieplannetje op te laten zetten om e.e.a. te verbeteren.
Maw: EERST het 'oud zeer' weghalen, dan training weer oppakken en de laatste restjes oud zeer oplossen, en vervolgens zorgen dat de problemen niet terug gaan komen.
Je moet wel een verrekte goede ruiter zijn wil je dat helemaal in je eentje op kunnen lossen. En dat ben je niet (niet l*llig bedoeld) want dan had je 't al nooit zo ver laten komen. Hulp zoeken lijkt me dus echt het slimste wat je kan doen.
Een fysio of osteopaat kan je trouwens ook oefeningetjes geven die voor de blessure van jouw paard het beste zijn. Algemene stretchoefeningen zijn op dit moment echt te algemeen voor jouw situatie.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:36

Goede instructie, dat is alles wat je nodig hebt. Is het moeilijk om iemand betaalbaar te vinden: lees jezelf in in klassieke boeken, DVD's etc. en probeer zoveel mogelijk uit. Wat in het zadel nog niet gaat is soms makkelijker vanaf de grond (africhting aan de lange teugel bijvoorbeeld) te leren. Dus dat is ook leuk om je in te verdiepen. Met het nodige spitwerk op internet kom je ook een heel eind! Een goede instructeur kijkt niet alleen naar het rijden maar naar het totaalplaatje: zadel, rijtechniek, fase van leren, grondwerk etc.

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 21:59

@ sonja: ik heb mijn paard als eens eerder naar een fyshio gehad! Knipoog
heeft toen heel erg geholpen! maar die man zei dat ik het verder moest doen met rijen!.

Maar mischien niet een slecht idee om nog eens heen te gaan! Knipoog

@ monya: Ik zal speuren op het internet! Clown Haha!

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:22

Je kan mss proberen om heel veel overgangen te rijden Knipoog,ook om bv de volte te vergroten/verkleinen . Stukjes schoudervoor,enz ...

Maar idd goeie instructie Knipoog

nog veel succes

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 08:07

vind dat wel erg makkelijk gezegd van die collega fysio.
in principe kan een goed fysio je ook op trainingsgebied verder helpen daar ligt denk ik wel de kracht van de fysio.
niet alleen het probleem lokaal weghalen,maar juist het vervolgtraject en het voorkomen.

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 10:25

Verkomen doe ik nu al omdat ik een nieuw zadel heb!

En jonges ik ben niet miljonair Bloos Haha! Dat ik zo even naar de fyshio kan!

Daarom vraag ik dus of er oefeningen zijn om je paard los te krijgen?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:43

Dit probleem heeft of had mijn pony op de rechterhand.
Rijd veel voltes, klein en groot, probeer een keer te wijken waar door hij/zij beter naar je been luisterd.
Laat je paard naar binnen kijken of hou een keer halt en laat je paard naar links en naar rechts kijken.
En hou vooral goed je binnenbeen erbij! Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:55

Jouw paard is dus scheef. Blijkbaar was jouw oude zadel ook scheef.

Paarden die scheef zijn, laten je scheef zitten. Je nieuwe zadel zal dus ook scheef worden, als je je paard niet rechtricht.
Als jouw paard rechtsgebogen is, en zo klinkt het, zak je zelf voortdurend naar links. Laat iemand maar eens een foto nemen als hij recht achter jullie staat. Waarschijnlijk is je linker voet lager en is je rechterheup ingeknikt.

Overigens is dan niet de linkerkant stijf, maar de rechter.

Instructie in de lijn van Antoine de Bodt (jaaa daar is hij weer...) kan je goed verder helpen.

Mocht je dat niet zien zitten, probeer dan iig gelijke druk op je teugels te houden. Houdt je paard zijn hoofd naar rechts, moet je dat gewoon maar even accepteren. Rijd je op de linkerhand, zorg dan dat de wendingen correct zijn. rijd niet helemaal door tot het einde van de hoefslag maar wend eerder af. Rijd op de binnenhoefslag en als je paard door je been heen loopt, moet je dat corrigeren met een tikje.

Dat met dat snoepje is trouwens niet verkeerd. Merk je dan ook dat het snoepje aan de linkerkant lastiger is?

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 20:05

Mijn paard is idd een beetje scheef.

Maar nieu zo dramatisch dat het een drama is!
Als je er een goeie ruiter op zet rijd ze ook wel recht! Aleen ik moet nog veel leren! Haha! Clown

Het is meer een streid tussen mei en het paard, zei begint met trekken en ik trek terug ( zonder dat ik het door heb) en zo begint het gevecht en eindigd als ik uit stap.. Clown

Morgen voor het eerst Bloos prive les met dr!
Kijken hoe dat gaat!

En met dat snoepje kan je idd zien dat ze links minder ver doet dan rechts!
Met de 'buig' proef kan je ook goed zien dat ze links vast zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:09

Als je dat met het inbuigoefeningetje met snoepje al zo goed kunt zien, dan is jouw paard niet "een beetje scheef" hoor, dan heb je een behoorlijk probleem... Knipoog
Tja, miljonair / inzet fysio.... Ik denk dat het meer kost (en dan heb ik het over veel meer dan geld alleen) als je een dergelijk probleem laat escaleren...

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:39

Heb vandaag les gehad, en die vrouw zei dat ze een zwakke links of rechts achterbeen heeft!:P

we hebben een touw aan de singel en door het bit gedaan aan rechts en dat ik dat touw dan vast hield zeg maar..Tong uitsteken en dat hielp!
Het probleem zit dus rechts Bloos
Mijn paard heeft de neiging om haar schouder weg te dieuwen ofzo?
Maar mijn lesgever zei dat het niet erg was en met goeie hulpen het zo weer goed was!
En dat kon ik ook gelijk voelen bij het lessen!

( Helemaal blij! Haha! Tong uitsteken)

rabocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:32

even een korte tip, wellicht kun je een paar keer in de week longeren, tijdens het longeren de volte vergroten en verkleinen en de juiste stelling proberen te houden (met 1 longe aan het bit od dan wel twee longes, waarbij 1 achter de kont). Kan al heel veel helpen omdat je dan zelf het paard niet stoort door erop te zitten. Verder gewoon blijven oefenen, je weet zelf al wat je niet helemaal goed doet, zolang je het maar van jezelf weet en er steeds bij nadenkt als je het doet. Aldoende leert men. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:09

nikkl schreef:
Heb vandaag les gehad, en die vrouw zei dat ze een zwakke links of rechts achterbeen heeft!:P

we hebben een touw aan de singel en door het bit gedaan aan rechts en dat ik dat touw dan vast hield zeg maar..Tong uitsteken en dat hielp!
Het probleem zit dus rechts Bloos
Mijn paard heeft de neiging om haar schouder weg te dieuwen ofzo?
Maar mijn lesgever zei dat het niet erg was en met goeie hulpen het zo weer goed was!
En dat kon ik ook gelijk voelen bij het lessen!

( Helemaal blij! Haha! Tong uitsteken)

O.
M.
G..

Huilen

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:16

reageer als je blieft niet als je niks nuttigs te zeggen hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:29

Ik ben bang dat het wél nuttig is om je nog even bewust te laten kijken naar wat je schrijft. Ik hoop (voor je paard) echt van harte dat het niet ging zoals je het hier beschrijft, want daar zou 'ie echt niet beter van worden...
Probeer maar in gedachten te houden dat je nooit iets LOS zult krijgen door het VAST te zetten. (OF je moet het in praktijk echt anders gedaan hebben dan je hier beschreef he, dat kan natuurlijk...)

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:30

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het paard zich vast houdt!

Haar dus niet echt ontspant?
Dat komt dus doordat ze rechts het moeilijk heeft ofzo?
En door het touw ( hoort zieleger dan het is) heb ik meer steun en loopt zei beter.

Sorry voor de slechte uitleg maar krijg nu goeie begeleiding kwa rijen.

Het zou mij leuk lijken om eens wat anders met haar te doen dan longeren.
Mischien waren er leuke oefeningen waar je paard ook losser van word en leuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:36

Maar als een paard vasthoudt, en jij gaat steun zoeken (dus ook vasthouden), dan komt het toch nooit los?
Afijn, ik denk dat we elkaars uitleg niet begrijpen Haha!

Heb je 't longeren ook al leuker/spannender gemaakt voor jullie beiden? Dus bv door met dubbele longe te werken ipv enkele, door gebruik van balken, evt. gecombineerd met kleine sprongetjes etc? Daar kun je misschien ook nog wat winst mee pakken?

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:50

Ik zoek steun aan rechts en zei houd links vast! Haha!

Maar longeren doe ik soms met bijzet, pessoa.
Heeft ze geen moeite mee..
Mischien eens met een balkje ofzo idd! Haha!

maar zijn er geen leuke spelletjes ofzo die je kan doen om de band mischien wat te versterken ofzo?
Even wat afwisseling! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:41

T-touch-oefeningen misschien? Kun je op googlen, dan krijg je denk ik aardig wat hits. Is leuk en nuttig.
Of Parelligames, is ook leuk.

Edit: 'k heb ff een linkje voor je opgezocht, misschien kan je hier wat mee: http://www.gsd.nl/

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 19:43

Daar heb ik vast wel wat aan! Haha!

Dankje voor de tip!;)

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:10

Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde probleem, nou kreeg ik als tip van een mede stalgenoot om zijn gebit
ff te laten ckecken door de veearts, er kunnen misschien haken op de kiezen zitten waardoor
ze niet goed in kunnen buigen.....
Nou was dat bij mijn paard niet het geval, maar bij het paard van mijn stalgenoot dus wel
Het kan een oorzaak zijn, waar je paard erg last van kan hebben!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:35

Als je paard al iets ouder is kan je inrijden door stelling naar buiten te rijden, daardoor krijg je hem beter op 2 teugels. Als je meer wilt weten moet je maar even een pb'tje sturen. Thuis heb ik nog een document met informatie

Problemen kunnen zijn
- slechte tanden
- slecht bit
- slechte zadel
- vermoedelijk is de ruiter de oorzaak. Ben jij sterker op een kant? vast wel, dan ga je onbewust je paard meer vasthouden op een kant. probeer recht te zitten, naar voren te kijken. En op je gevoel te rijden.

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:38

Jadida is net paar maand geleden naar de tandarts geweest! Haha!
En heb net 3 weken een nieuw zadel die goed licht!

Bit? tsja ik heb een dubel gebroken bustrens van global, had eerst een enkel gebroken?

En ik ben juist rechts sterker? Tong uitsteken

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:47

Mijn paard had dit ook heel erg. Ik doe nu veel voltes verkleinen vergroten, dit heeft heel veel geholpen. Ook het recht richten. ze is linksgebogen dus ik op de linkerhand haar eerst recht richten hierbij rek je dus beetje bij beetje de spieren op. Wel rustig beginnen en niet te snel te veel willen wat hij kan spierpijn gaan krijgen anders. Zodra dat erin zit op de rechterhand proberen stelling te krijgen ook weer beetje bij beetje Lachen