Als het fout staat verplaatsen svp. Kon niet kiezen welk forum beste paste...
Ik rijd mijn paard sinds een maand of 2 -3 met een dubbelgebroken bustrens en daarvoor 1,5 jaar met enkelgebroken bustrens. In die periode kwam het regelmatig voor dat ze begon te hoesten wanneer we gingen galopperen en soms met draven. (Ze is jaren terug gediagnosticeerd met chronische gevoeligheid aan de bronchien, maar hoest alleen op die momenten tijdens het rijden) Omdat ze op het dubbelgebroken bit haar hoofd omlaag begon te gooien en lastig deed met optuigen, dacht ik gisteren dat ik maar weer eens mijn stang met kinketting uit de kast moest trekken (die had ze tot het dubbegebroken bit kwam altijd buiten in en daar hadden we op zich geen problemen mee, enkel is zeker niets) om te kijken of het aan dit bit lag.
Nu komt de clou: buiten dat ze het bit zelf in de mond nam, dit keer wel nageeflijk liep en niet met haar hoofd omlaag gooide heeft ze de hele les niet gehoest!! Ik was helemaal overdonderd omdat ik me om dat gekuch toch wel zorgen maakte en het me teveel gebeurde de afgelopen 2-3maanden. Als proef op de som vandaag nog eens met stang gereden en weer geen gehoest en ze liep super!
Kun je het wegblijven van de hoest met een ander bit verklaren? Kan een enkel of gebroken bit op een of andere manier een hoestreflex hebben veroorzaakt?