Mijn vriendin heeft een eigen paard en daar rijd ik ook wel eens op. Het is een hartstikke lief dier in de omgang, maar onder het zadel luistert ze voor geen meter! Ze gaat zelf gewoon opeens van de hoefslag af; ze is hartstikke hard in de mond, dus sturen helpt niet. Ook been geven helpt niet, want daar reageert ze alleen op door harder te gaan, niet door opzij te gaan. Ze gaat niet in galop, als je de galophulpen en stemhulpen geeft, gaat ze ook alleen maar harder draven. Met een spoortje rijden, is niet te doen, want zonder sporen draaft ze al ontzettend hard en is ze soms niet te houden. Met een zweep rijden, is ook niet te doen, omdat ze ontzettend bang is voor dat ding. Als ze een zweep ziet liggen, gaat ze al rennen. Ook met longeren kun je geen zweep gebruiken, omdat ze er dan opeens vandoor gaat. Maar zonder zweep loopt ze weer niet genoeg door. Wat moet ik doen om haar te laten luisteren en aan het lopen te krijgen?
want over het internet kunnen mensen je een heel verhaal vertellen over wat je wel en niet moet doen... in de praktijk ziet je instructrice veel meer... en kan het probleem gerichter aangepakt worden... lessen dus