hoe laat je je paard recht lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

hoe laat je je paard recht lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:39

hey,

Hoe traien je jonge paarden om recht te laten lopen..

Hebben julli tip´s??

Haha! gr tatjana

_Cindy

Re: hoe laat je je paard recht lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:01

Het paard moet kunnen wijken voor druk. Je kunt het paard dan corrigeren met je benen. Verder goed voorwaarts rijden, de ontspanning opzoeken. Veel rechte stukken rijden, als het paard daar klaar voor is (verkeersmak en stuur/rem/gas doet het) het liefst buiten. Je paard moet goed gegymnastiseerd (soepel) zijn en bovendien moet je zelf recht zitten en je teugels gelijk hebben, anders breng je je paard uit evenwicht. Niet in de krul rijden, gewoon lekker op eigen benen leren lopen. Het buiten rijden zorgt er ook voor dat je jonge paard niet te veel steun heeft van de bakrand, daar heb je later ook profijt van.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:43

Véél binnenhoefslag. Blijf niet aan de hoefslag plakken!

En als je het aandurft: naar buiten! In het bos leren ze vanzelf mooi recht lopen!

En natuurlijk zelf ook recht zitten. Twee benen aangelegd, even ver naar achter, handen recht voor je, teugels even lang.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:52

blijf je paard(naar mijn ervaring) op beide handen net zoveel rijden..
als je paard links moeilijk inbuigt en rechts makkelijk, zijn de spieren op rechts korter wat rechts de holle kant maakt en links de bolle (als ik het zo goed zeg)

mijn pony heeft is dus op links bol en op rechtshol.
ze is het afgelopen jaar erg verbeterd.

ik deed altijd veel rechts omdat ze daar alles beter oppakte en ik het moeilijk vond linksom de confrontatie aan te gaan. heel fout dus!
je moet zowel links als rechtsom het zelfde doen en evenveel werk aanbieden. rijdt je op links een volte en vraag je buiging doe dit dan rechts ook.
als je links je volte vergroot en verkleint doe dit dan rechts ook.. zo zorg je ervoor dat je paard zowel links als rechts in buigt, en soepel wordt/blijft.

ga dus niet omdat, je paard rechts moeilijk is alleen maar recht rijden om hem daar makkelijk te maken want dan wordt het paard links misschien wel moeilijk en draai je de rollen om.

ga ook niet omdat je zijn/haar moeilijke kant niet aan kunt(of wat dan ook) daar niet op rijden want je paard wordt daar niet beter van.

blijf ook vooral niet te lang op de zelfde hand en neem in je loswerken allerlei figuren waarbij je veel stelling wisselt zoals slangevoltes, volte verkleinen/vergroten. volte links volte rechts, door een s van hand veranderen en veel 8-tjes.. als je continue van stelling wisselt is je paard steeds bezig beide kanten los te werken. als je steeds 1 kant wat langer doet kun je de andere hand waarschijnlijk weer opnieuw beginnen.

let op: niet voor iedere paard werkt dezelfde aanpak! zoek vooral voor jezelf uit wat voor jou en vooral je paard fijn werkt. natuurlijk is hierbij hulp van je instructeur/trice ook geen overbodige luxe!

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:02

veel figuren rijden op beide kanten, en als je recht lijnen probeert te rijden, neem dan zo veel mogelijk de tweede of derde hoefslag, hierdoor heeft je paard minder aanleuning van de bakrand en moet hij op zijn eigen benen leren lopen.

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:50

Inderdaad doen wat joske zegt van de hoefslag en veel in het bos!!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:10

Als je rijdt probeer m dan zonder te veel stelling te rijden (want dan kan ie makkelijk scheef worden) en let goed op wàt voor stelling je hebt. In principe moet je paard voor z n schoft een rechte lijn naar z n hals hebben. Stelling is dus geen knik in z n hals (want is scheef) maar alleen een knik(je) vanaf z n hoofd.
Probeer vooral veel schouderbinnenwaarts, wijken, achterand iets naar buiten. Zodat jij controle hebt over zijn lichaam, en ieder stukje kan sturen.
Het belangrijkste controle punt is dus de schoft. Zorg dat die 'in' je paard blijft, dat dat recht is.
Succes!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:12

hmm interessant topic ook voor mij

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:48

[quote="joske_vuran"]Véél binnenhoefslag. Blijf niet aan de hoefslag plakken!
[quote]

ik heb juist weer van Anky gehoord dat je beter niet te veel op de binnenoefslag kan gaan rijden omdat ze daar vaak nog neit sterk genoeg voor zijn maar juist redelijk wat hoefslagen rijden om hem sterker te maken en dan wordt het makkelijker voor het paard om rechtuit te lopen, en dan pas meer met de binnenhoefslag te gaan werken Lachen
veel succes iig

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:32

ik rij met mijn jonge paarden ook binnenhoefslag en hoefslag, je moet alles doen netzoals je moet trainen op beide kanten. Binnenhoefslag en driekwart lijnen leer je je paard tussen je benen en handen houden, leer je trouwens ook zelf de juiste hulpen te geven en je handen stil te houden, want van het minste loopt je paard scheef, je weet onmiddelijk wat er gebeurd, dit heb je niet op de hoefslag alleen in wendingen dan. Leer je paard ook onmiddelijk van te wenden op de buitenteugel en binnenbeen.