help nieuwe basis!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy4horsez

help nieuwe basis!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 11:37

heb het nog nooit hove vragen maar heb het nu echt nodig
HULP!!!!!!
ik ga op verzoek van een vriendin haar 8 jarige tuiger rijden omdat zij het niet goed meer durft?
nou zijn wij er achter gekomen dat het paard gewoon nooit goed ingereden is!
nou ben ik bezig met de grondbeginsels er weer een beetje in te brengen maar het valt me heel erg tegen!
heeft iemand misschien tips hoe ik dat het beste aan kan pakken bij een 8 jarige????
hoop dat iemand mij kan helpen
alvast bedankt

chantal111

Re: help nieuwe basis!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:07

Hoi,

Ik denk dat je ten eerste veel geduld moet gaan hebben, omdat het paard al wat ouder is en al dingen op een bepaalde manier aangeleerd heeft.

Ik zou beginnen met het paard voorwaards te rijden echt van achter naar voor tegen het bit aan rijden en hem goed recht proberen te richten. En alleen grote figuren rijden. Zoals grote voltes en gebroken lijnen enzo. Veel afwisselen van hand om hem op bijde handen even lenig in de spieren te krijgen. Als hij dit alles goed allemaal goed kan en even buigzaam is aan allebei de kanten, zijn de oefeningen allemaal een fluitje van een cent.

Succes!!

Groetjes Chantal

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:52

zoek trouwens ook iemand die ons (mij en hele onzekere eigenaresse) 1 keer in de week les zou kunnen geven? omgeving 5821

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:56

Voordat je gaat rijden zou ik er eerst beginnen met grondwerken of longeren. Zo weet je paard dat jij de baas bent zonder dit af te dwingen. Met longeren kun je je paard ook soepel maken en de juiste spieren trainen voordat je gaat rijden.
succes.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:00

het paard moet je eigenlijk opnieuw alles leren, vooral afleren, en dat is heel veel geduld, rust consequent, en eerlijk zijn, en blijven herhalen wat je de eerste keer vraagt en er niet van afwijken.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:05

veel geduld inderdaad en belonen voor alles wat hij goed doet! wees niet te streng voor hem en straf hem niet te hard af Tong uitsteken
veel succes!!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:05

Zou je het misschien wat duidelijker kunnen omschrijven? Wat doet het paard dan precies niet (of wel).. Gaat hij bokken als je rijdt, snapt hij de hulpen van geen kanten of rent hij steeds de andere kant uit als je wat vraagt o.i.d.?

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:09

allereerst bedankt voor de goeie raad die ik al heb gekregen.
heb er vandaag weer voor het eerst op gezeten en het ging eigenlijk beter als verwacht! heb het heel rustig aangepakt en eerst aan de longe gehad. maar hij gaat gewoon heel erg tegen alle hulpen in , dit is vooral omdat hij het niet kent want heb het gevoel dat hij er erg onzeker van wordt. en moet veel slechte gewoontes afleren want het is hem daardoor ook altijd gelukt om er onderuit te komen hoofd heel hoog bokje hier sprongetje daar en dan hebben ze er verder niks meer mee gedaan dus hij heeft altijd op zijn eigen manier mogen lopen en kent dus eigenlijk helemaal geen goeie hulpen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:47

wendy4horsez schreef:
nou zijn wij er achter gekomen dat het paard gewoon nooit goed ingereden is!

Hoe weet je zo zeker dat het aan het paard ligt? Misschien weet jij de juiste hulpen niet te geven....

wendy4horsez schreef:
heeft iemand misschien tips hoe ik dat het beste aan kan pakken bij een 8 jarige????

De leeftijd van het paard heeft hier niet zo veel mee van doen. Ik zou investeren in goede instructie, maar dat had je zelf ook al bedacht.

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 06:54

ik heb toch wel de ervaring dat ik weet of ik de goede hulpen geef , maar heb daar inderdaad doordat ik aan me eigen begon te twijfelen ook iemand bijgehad die er zijn werk van heeft gemaakt en die heeft het mij ook verteld!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:03

Een tuiger die voor de kar heeft gelopen is niet 1.2.3 even soepel te rijden, vaak zijn deze paarden niet geod ingereden en hebben ze korte rugspieren omdat ze vaak voor de kar met opgeheven hoofd en gespannen onderhals lopen, dat krijg je niet zomaar even goed gebreit, zou heel veel gym oefeningen doen en heel veel geduld hebben, grondwerk is ook erg aan te raden, want vaak zijn het ook nog wat dominatere paardjes.
Maar trek er in elk geval maar een jaar voor uit, en heb geduld dan uiteindelijk zal hij voor je ontspannen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:23

probeer eerst uit te vinden wat hij geleerd heeft, wat hij kan, probeer daar het vertrouwen mee te winnen, daarna je rijtechnische hulpen gelijdelijk bij te voegen en zo het paard om te vormen naar wat hij eigenlijk zou moeten weten, daar vandaan verder op bouwen. Raakt hij ook niet snel in de stres.

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:17

hij heeft wel snel stress als hij het niet begrijpt wat hij moet doen (onwetendheid denk ik)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 08:07

niet veel tegelijk willen leren, stapje voor stapje dus, eerst wendingen, dan overgangen stap draf, dit veel herhalen met wendingen rijden. Niet op hoofd houding letten, dat komt later vanzelf, als hij alles begrijpt, en zijn ballans heeft gevonden.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:24

persoonlijk heb ik hier maar 1 tip voor:
les nemen.
want anders kan je de dingen nog op een anderen verkeerde manier aanrijden.
en het zal wel veel tijd kosten, dus je zal wel wat geduld moeten hebben Lachen
cusses

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:17

chantal111 schreef:
Ik zou beginnen met het paard voorwaards te rijden echt van achter naar voor tegen het bit aan rijden en hem goed recht proberen te richten.

Als het echt een tuiger is zou ik hem niet tegen het bit aan gaan rijden maar beginnen met een losser teugelcontact. Zulke paarden hebben nog meer de neiging dan andere om te gaan pullen en met de nek van een tuiger valt daar niet mee te lachen. Daar komt nog eens bij dat deze paarden minder soepel in de nek zijn waardoor dit enkel versterkt wordt.
Ik zou allereerst goede instructie zoeken en proberen uit te vinden wat het paard allemaal kent. Misschien kent hij de basis wel heel goed maar hebben ze hem dit aangeleerd met andere hulpen dan degene die 'standaard' gebruikt worden.

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:14

les nemen wou ik inderdaad zowiezo doen maar vind niemand hier in de buurt en er wordt ook niet gerageerd op mijn advertentie's dus als je nog iemand weet

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:32

Van waar ben je juist?

wendy4horsez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:50

vierlingsbeek ligt ongeveer tussen venlo en nijmegen in het zuid oost van n-brabant

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 00:01

Zorg er eerst voor dat je met hulpgeving zeker weet dat het paard je begrijpt. Met longeren gaat dat het beste en een paard pakt dat over het algemeen gemakkelijk en snel op.

Een tuiger "ombouwen naar rijpaard" kan een hele klus zijn. Dat doe je niet even en dat kost de nodige tijd. Dat ligt ook aan de hoeveelheid werk die het paard als tuiger heeft verzet en wat de ervaring is die het paard als tuigpaard heeft. Bedenk dat er in het lijf het nodige zal moeten veranderen, voordat het paard zich als rijpaard echt prettig voelt en dat goed kan doen wat je aan het paard vraagt. Als je niet veel ervaring met rijden hebt, dan is het verstandiger om daar iemand met ervaring bij te betrekken. Met rijervaring bedoel ik dat je moeilijke paarden en paarden die in verzet kunnen komen, moet kunnen rijden. Je moet heel goed weten welke arbeid je op welk moment aan het paard vraagt, om van een tuiger een rijpaard te maken. Het kan heel goed en als het lukt geeft het heel veel voldoening. Ook in de gangen en bewegingen zit iets, wat met rijden een bepaald soort uitstraling geeft. Onderschat het niet als je dit goed wilt doen.......