Help...zoutzak te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlies85

Help...zoutzak te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 16:33

Tja zoals de titel al doet vermoeden, mijn houding is om te Huilen .
Hier toevallig een echte zoutzak op een paardenrug
Afbeelding
En dit is ook al een ramp
Afbeelding

Hebben jullie tips voor mij om mijn houding te verbeteren?
Mijn slechte eigenschappen op een paardenrug zijn:
*Tenen naar buiten
*Schouders naar voren
*In galop zet ik mijn handen wel eens vast
Kunnen jullie nog meer fouten ontdekken?En hoe ik ze kan verbeteren?
**Let op ik vraag om advies en om tips, niet om kritiek van hoe slecht ik wel niet zit, want dat weet ik**
Iedereen alvast reuze bedankt!

**Als dit topic hier niet thuishoort, 1000x sorry**

Niisj

Re: Help...zoutzak te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:38

Volg zitlessen. Vanuit een goede zit, komt een goede houding ! Haha!
Rijd eens zonder stijgbeugels, zo zit je dieper in het zadel en kan je goed op de rest van je houding letten.
Zorg dat er iemand bij is die je kan corrigeren.
En natuurlijk volg lessen.
Ik vind de 2de foto er niet zo erg uitzien hoor ! Knipoog
Als je erop oefent, is die houding in korte tijd stukken beter hoor !
& laat vooral de moed niet zakken als iets een keertje niet lukt ...ik doe dit ook wel eens. Maar het is dan het beste dat je dan terug gaat naar de basis van het rijden & dan pas op iets moeilijkers.
Succes ! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:38

Meid toch!! Je houding is inderdaad niet zo heel best, maar gelukkig weet je dat zelf ook al.
Ik denk dat een ander zadel je houding al een heel stuk kan verbeteren.
Dan een idee om eens zit les te nemen?? Je hebt wel een heel leuk paard trouwens, dus daar moet je dan ook heel trots op gaan zitten natuurlijk!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 16:43

Op de manege waar ik eerst reed hadden ze een spiegel hangen, en daar maakte ik ook gebruik van.Het paard dat op de foto staat is niet van mij (helaas) maar van een andere bokker.Nou wil over een tijdje een paard gaan aanschaffen en dressuur gaan rijden.Kan ik dan beter een dressuurzadel gaan gebruiken of toch beter een veelzijdigheidszadel?Ik baal zelf enorm van mijn houding, maar je merkt pas dat je zo zit als je het terugziet op een foto, film of in een spiegel.Zouden ze ook zitles op een manege geven?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:48

Ik zou eerst eens lekker aan de longe, zonder zadel, en dan je balans zien te vinden op de paardenrug! Dan leer je rechtop te zitten, en recht boven je paard te blijven.
Let op dat je niet gaat klemmen met je bovenbenen dan!

Komt echt wel goed!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:51

Je hebt al een hele hoop gewonnen als je zelf weet dat je niet goed zit! Met wat aandacht van iemand langs de kant die jou er steeds even op attent maakt dat je goed moet gaan zitten is het denk ik zo opgelost. En zo'n drama is het nu ook weer niet hoor!! Ik heb ze slechter zien zitten! Je paard loopt in elk geval wel netjes, en dat is een heel groot plus punt vind ik.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:54

Ja vraag gwn naar een priveles en zeg dat je zitlessen wilt. Normaal zou dit moeten kunne op een manege hoor. Knipoog Als je echt dressuur gaat rijden zou ik zelf zeggen ga voor een dressuurzadel.
Maar je moet eigenlijk zelf aanvoelen wat het beste zit.
Toen ik de overstap heb gemaakt van veelzijdigheidszadel naar dressuurzadel was me dat een hele aanpassing ! In begin had ik het er moeilijk mee... mijn zit was niet meer zo goed, mijn beenligging trok op nix & ik heb dan gwn terug zitlessen genomen. & nu gaat dit al lange tijd super !
Denk wel als je weet dat je aan je houding moet werken & je overstapt op een ander zadel, er weer veel moet of kan veranderen. Het kan zijn dat je niet meer zo goed zit of het kan zijn dat je juist beter zit. Het beste is dat je eens meteen achter elkaar eerst met een veelzijdigheidszadel rijd & dan bv een dressuurzadel van iemand leent & daarmee rijd & dan beslist welke het beste zit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:55

Als je je beugels eens 2 gaatjes langer maakt en je hoof mooi opricht dan ziet het er al een stuk beter uit, rij vanuit een ontsapnnen pols dan kun jeje hand niet vast zetten, je ziet aan het paard zijn onderhals dat hij erg gespannen loopt en dat komt door jou zit, als je zelf wat meer gaat ontspannen ook je enkels en je benen , zul je zien dat je paard ook meer ontspannen gaat lopen,
Neem ook eens les, zodat er iemand is die jou al rijdend op je foute kan wijze.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:57

Ik denk dat je beugels ook wel een aantal gaten langer kunnen Knipoog Dan word je beenligging al mooier!
En indd eens zitles proberen, dat helpt echt Haha!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:09

nou ik heb het ook wel veel erger gezien hoor!! als ik naar mijn eigen foto´s kijk van vroeger, veel en veel erger.
alleen bij mij is het ook medisch. ik heb sowieso een slechte houding en een bolle rug, en ja dat is niet echt charmant. toen ik nog op maneges reed(en daarnaast verzorgpaarden) stapte ik altijd met rugpijn van het paard af, vanwege mijn slechte houding en het gewoon niet rechtop kunnen zitten. mijn laatste verzorgpaard had een dressuurzadel, en ik merkte direct dat ik al in een rechtere houding gedwongen werd. en ik reed express met te lange beugels. dus toen ik mijn eigen paard kreeg heb ik ook direct een dressuurzadel gekocht. nog steeds kan ik geen uren achtereen rijden, maar het is veel beter rijden dan op een vzh zadel. maar dit is mijn mening.

ik zou gewoon eens op een paard gaan rijden die een dressuurzadel heeft. en weer foto´s maken en vergelijken.

ook je beugels een stuk langer, en hoofd omhoog. en ontspan......

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 17:24

Moet er trouwens ook wel even bij vermelden dat ik een afwijking heb in mijn rug.Maar toen ik gestopt ben op de manege heb ik meer pijn in mijn rug gekregen.Want ik zat eerst wel wat netter Bloos Maar ik stap gelukkig zonder extra pijn weer af gelukkig.Maar zal van de week eens gaan informeren hier in de buurt voor wat zitles aan de longe

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:34

Bij ons op de manege gingen eens in de zoveel tijd de beugels van het zadel de laatste 20 min. van de les. Is al een tijd geleden maar het werkt nog steeds, je gaat dan wel rechterop zitten anders hobbel je er af!
en veel zonder zadel rijden, bijv als iemand longeerd.

Succes ermee!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:12

Niisj schreef:
Volg zitlessen. Vanuit een goede zit, komt een goede houding ! Haha!
Rijd eens zonder stijgbeugels, zo zit je dieper in het zadel en kan je goed op de rest van je houding letten.
Zorg dat er iemand bij is die je kan corrigeren.
En natuurlijk volg lessen.
Ik vind de 2de foto er niet zo erg uitzien hoor ! Knipoog
Als je erop oefent, is die houding in korte tijd stukken beter hoor !
& laat vooral de moed niet zakken als iets een keertje niet lukt ...ik doe dit ook wel eens. Maar het is dan het beste dat je dan terug gaat naar de basis van het rijden & dan pas op iets moeilijkers.
Succes ! Haha!

Daar heb ik niks aan toe te voegen Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:15

Mijn inziens hoeven je beugels echt niet langer. Als je je bekken kantelt en je benen goed legt, zitten je beugels gewoon goed.
Ik denk dat het er in zit dat je zadel te klein is voor je en dat je paard niet voorwaarts genoeg is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:18

ik denk toch dat je beugels langer mogen en misschien is het een keer handig om zonder zadel te kijken of dat beter gaat, omdat misschien je zadel iets te klein is of iets dergelijks ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:21

Volgens mij past je zadel je niet; je zit helemaal op de lepel.
Op een passend zadel kan heb je nog een handbreedte over achter je kont.
Je zou ook kunnen controleren of je zadel goed op je paard ligt met het diepste punt netjes in het midden van de zitting.

Verder zit je in stoelzit; dat kan ook komen door het overdreven uitdrukken van je hakken waardoor je je benen naar voren duwt en je kont naar achteren in het zadel schuift.

Een oefening die mij heeft geholpen: zet je paard eens stil, ga helemaal voorover liggen op je paard met je benen wel recht naar beneden. Laat een helper met een hand onder tegen je rug/billen duwen terwijl je overeind komt. Dan voel je ineens waar je in je zadel moet zitten.

Tenslotte; kantel je bekken niet teveel zodat je een bolle rug krijgt. Hol is natuurlijk ook niet goed, maar door een bolle rug krijg je de zit zoals je nu hebt (vooral bovenste foto), met opgetrokken knieen. Maak je lang; stel je voor dat je een touwtje aan je kruin hebt die naar boven wordt getrokken.

Succes!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:35

Ik heb een equisimulator, een bewegingssimulator waarop ik lessen houding & zit geef. Deze simulator is geschikt voor mensen met fysieke problemen maar natuurlijk ook voor mensen die zonder fysieke problemen moeite hebben om goed te zitten. Het is een kwestie van techniek, als je eenmaal goed geleerd hebt hoe je je lichaam eigenlijk moet gebruiken kun je het daarna direct toepassen op je eigen paard.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:38

Beugels in ieder geval 1 of twee gaten langer, waarschijnlijk zit je dan ook niet meer zo op de lepel. Als je dan nog op de lepel zit zou ik eens kijken naar een ander zadel waar je beter op zit en die je meer ondersteuning geeft. Probeer je benen mooi lang te houden en je hakken mooi uitdrukken, dan ga je vanzelf ook een stuk mooier rechtop zitten.