doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke7

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:29

in draf is doorzitten voor mij al moeilijk maar dat gaat nog redelijk in een langzaam tempo.
maar galop dan stuiter ik steeds op en neer, maar bij 1 pony met een stoffen zadel kan ik heerlijk doorzitten!! iemand een tip of een verklaring waarom met een leren zadel het niet lukt maar met een stoffen wel?

Hvelreki

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:53

Waarschijnlijk heeft het niet te maken met dat het zadel stoffen is, maar gewoon met de beweging van het paard. Tenzij je het ook hebt als je het stoffen zadel op een ander paard legt. Dan komt het wel door het zadel, misschien zit je er diep in ofzo? Is het een dressuurzadel?

Als je goed wilt leren doorzitten, moet je ook goed leren ontspannen. Misschien zijn zitlessen aan de longe wel handig voor jou. Vind het wel raar dat je het in galop niet kan en in draf beter, terwijl draf net moeilijker is Clown . Door zitlessen te gaan volgen leer je jezelf te ontspannen en een goede zit te ontwikkelen omdat je je alleen hoeft te concentreren op je zit. En ook doorzitten zal zo beter gaan. Probeer jezelf vooral niet op te spannen of je benen op te trekken. Maar ook niet overdreven diep in je zadel gaan zitten of naar achter leunen. Gewoon: rechte rug, lange benen, hakken uitdrukken, voor je kijken en op je 2 zitbeenknobbeltjes zitten. Hoe gaat het met rijden zonder zadel en/of stijgbeugels?

Riwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:15

Ik vindt het zelf ook moeilijk om door te zitten. Ik rij met een leren zadel. Als ik wil door zitten hobbel ik in het zadel en beweeg ik te veel met mijn handen. Ik probeer er wel op te letten maar heb daar nog moeite mee. Ga mij daar nu extra op concentreren op de houding en hoop dat het hobbelprobleem op wordt gelost. Tong uitsteken Tong uitsteken

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:38

Een rijbroek met een leren zitvlak op een leren zadel??
je beugels een gat langer?

En inderdaad probeer eens je zitbotjes op te zoeken als je rijdt, dan ga jezelf dieper zitten!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:36

op een stoffen zadel heb je met je rijbroek minder wrijving en glij je minder makkelijk.
een leren zadel is glad en dan glij je sneller, waardoor je gaat hobbelen.
het kan ook komen doordat je de spieren in de bovenbenen spant i.p.v. de spieren in je buik/boven je kruis ^^, hihi.
dat is wat ik te horen krijg, want ik bak er ook niks van...

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:41

jezelf heel zwaar maken. ik heb er geen moeite mee ga maar eens als een zout zak zitten maar dan met je rug recht Knipoog en om het te oefenen klem je maar een beetje vast

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:29

Ik kan juist niet doorzitten in draf, maar de laatste tijd ga ik gewoon zonder zadel rijden, dan moet je wel door blijven zitten.. zo ben ik het aan 't oefenen.. (tevens ook voor je balans)

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:07

Als je paard nagevelijk loopt is het al een stuk makkelijker om de blijven zitten.
Verder gewoon zwaar maken, hakken uitdrukken en ontspannen Knipoog

Rahel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:08

zwaar maken, hakken uitdrukken en ontspannen Ja t ligt er ook aan of je paard hoog opgooit of niet Clown

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:02

tegen mij zeiden ze altijd je moet je aan het zadel plakken en je ontspannen! hielp echt heel goed Haha!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:57

Ah zo'n lekker bekend probleem Haha! Sommige paarden hebben zo'n heerlijk rustig rugje, en andere gooien je een meter de lucht in bij iedere stap hhaha Tong uitsteken

Ik vind het ook erg lastig om door te zitten op paarden die hoog opgooien... Clown

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:04

Dit is zeker weer zo'n bekend probleem Lachen het ligt gewoon aan de beweging dat een paard maakt in de galop. Bij de ene stuiter je en ben je net een hobbeltante en bij de ander zit je erg comfortabel Knipoog ik heb er zelf ook wel eens moeite mee maar dat komt ook gewoon doordat ik op verschillende paarden rij en dus kan je er niet aan wennen Tong uitsteken

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:13

Ik had er vroeger ook veel moeite mee. Probeer een houding te vinden waarin het goed lukt meestal is dat als jeje iets naar achter laat hangen met je onderrug. Als dat goed gaat dan ga je weer aan je houding werken zodat je weer mooi in het zadel komt te zitten. Wat ook helpt is zonder zadel.
Benen ontspannen en buikspieren iets meer aanspannen.

Ik vind doorzitten heerlijk, het is dat ik mezelf echt moet dwingen om te lichtrijden.

Irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:55

Meer druk in je beugels zetten(of je hakken naar beneden drukken), dan blijf je ook goed zitten.

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:03

op een leren zadel moet je de 'hobbels' meer met je zit opvangen, je moet bij iedere stap dus eigenlijk de klappen opvangen met je buik en rugspieren. op een stoffen zadel heb je meer grip, waardoor het voelt alsof je in het zadel geplakt zit, maar de kans is groot dat je dan de schokken niet opvangt met de juiste spieren en eigenlijk dus niet mee gaat met de bewegingen van je paard.

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:05

Irene_ schreef:
Meer druk in je beugels zetten(of je hakken naar beneden drukken), dan blijf je ook goed zitten.

wel opletten dan je dan niet gaat staan in je beugels, dat moet je ook weer niet hebben. probeer gewoon eens zonder beugels ontspannen te gaan zitten. In het begin zal je misschien wat glijden, maar oefening baart kunst.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:35

Ik heb een equisimulator, een bewegingssimulator waarop ik lessen houding & zit geef. Deze simulator is geschikt voor mensen met fysieke problemen maar natuurlijk ook voor mensen die zonder fysieke problemen moeite hebben om goed te zitten. Het doorzitten is een kwestie van techniek, als je eenmaal goed geleerd hebt hoe je je lichaam eigenlijk moet gebruiken kun je het daarna direct toepassen op je eigen paard.

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:35

ik ben heel veel zonder zadel gaan rijden. Goed ontspannen blijven.

Een rijbroek met leren zitvlak kan ook helpen omdat je dan wat minder glijdt in je zadel.