Probleem met schouderbinnenwaarts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Probleem met schouderbinnenwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:21

Hallo allemaal

Ik mag sinds kort M1 starten met mijn paard. De schouderbinnenwaarts gangen geven in principe geen probleem in de training. In de proef op wedstrijd komen we op de een of andere manier altijd naast de hoefslag terecht. Ik zet het wel in op de hoefslag, maar hij loopt eerst gewoon door mn hulpen heen lijkt het wel, daarna doet ie braaf zn oefening.
Over het algemeen heb ik ontdekt dat ie oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers het makkelijkst doet als we gewoon ergens in het midden van de bak rondhuppelen.
Wie kent dit probleem of heeft een idee wat ik fout doe?

groetjes Helma

o_mariska_o

Re: Probleem met schouderbinnenwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:06

hoi,
ik heb ongeveer hetzelfde probleem..
mijn pony loopt ook gewoon door mn hulpen heen bij de schouderbinnenwaarts. ik oefen het nu met een lange zweep waarmee ik haar kont aantik als ze weer van de hoefslag af wil lopen. ook spoortjes helpen wel redelijk alleen gaat mijn pony daar wel van bokken.. verder hoor ik altijd dat het een kwestie van veel oefenen is Knipoog in mijn kur op muziek zorg ik dat ik de schouderbinnenwaarts niet op de hoefslag hoef te doen, maar dit is een een gewone proef natuurlijk geen optie.. ik zou het als ik jou was ook eens met een lange dressuurzweep proberen dit vind ik het beste werken! succes ermee Lachen

groetjes mariska

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:50

Sluit je hem wel goed diagonaalsgewijs op? Dus binnenbeen, buitenhand? Als je voldoende je been aanlegt mag hij eigenlijk niet van de hoefslag gaan... Is je pony verder wel goed voor het been? Of loopt ie er ook wel eens door heen?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:56

Met de zweep maak ik hem bang, dus die kan ik helaas niet gebruiken om hem te begeleiden. Ik heb mijn zweep meestal puur bij me voor corrigerende voorwaartse hulp, maar ik rijd heel weinig met zweep.

Ik sluit mn paard diagonaalsgewijs op. Hij is goed voor mn been. Ik heb mn buitenhand er ook aan. In de training lukt het ook wel.
Op wedstrijd rijd ik altijd zover mogelijk de hoek in. Hij is ook goed aan de hulpen.

Ik heb zelf het idee dat het mijn fout is, maar ik weet niet wat ik fout doe.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:59

Helma_Amber schreef:
Met de zweep maak ik hem bang, dus die kan ik helaas niet gebruiken om hem te begeleiden. Ik heb mijn zweep meestal puur bij me voor corrigerende voorwaartse hulp, maar ik rijd heel weinig met zweep.

Ik sluit mn paard diagonaalsgewijs op. Hij is goed voor mn been. Ik heb mn buitenhand er ook aan. In de training lukt het ook wel.
Op wedstrijd rijd ik altijd zover mogelijk de hoek in. Hij is ook goed aan de hulpen.

Ik heb zelf het idee dat het mijn fout is, maar ik weet niet wat ik fout doe.

Haha dat is iig eerlijk! Zijn niet veel ruiters die de fout bij hun zelf zoeken! OK dan! Misschien helpt het als je het op concours wat meer voorbereid, ivm spanning bij zowel jezelf als je pony (heeft bijna iedereen!!!). Dus voor de hoek goed stelling nemen, goed door de hoek drukken met je binnen been en dan direct inzetten!

Hoop dat het lukt!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:51

Dank je wel. Ik zal je tip onthouden. Ik hoop dat het me dan lukt met mn pony van 1,67 m Haha!
Maar heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan Ja

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:02

Hahahhaa sorry!!! Paard!!! Pling

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:16

ja ben het met de uitleg van iorrr eens... Hou je ons op dehoogte???

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:24

Misschien dat je zelf niet genoeg op de buitenkant blijf zitten? Als mijn paard dat doet betrap ik mezelf daar namelijk wel vaker op Lachen Alhoelwel het dan wel vreemd is dat hij het erna wel doet...

rabocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:33

Ik herken ook het probleem, is echt een kwestie van veel op wedstrijden rijden, zodat de spanning van jezelf afneemt. Ik denk dat je zelf, omdat je van te voren al het idee hebt dat het niet helemaal perfect is al net anders gaat zitten, andere hulpen geeft dan thuis. Ik kan alleen zeggen wees consequent, ook tijdens westrijden, hoe zou je dit thuis oppakken? Ik ben benieuwd welk cijfer je haalt voor de schouderbinnenwaarts op wedstrijden? Verder denk ik als je gewoon veel wedstrijden rijd en denk dat je "gewoon" thuis rijdt tijdens de proef het niets fout meer gaat. Succes ermee!

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:23

Ben het over het algemeen wel met bovenstaande eens. Misschien in de training eens direct na het schouderbinnenwaarts wijken inzetten. Leren ze goed op te letten voor je binnenbeen.
@Dondeyne: je moet toch op binnen blijven zitten?? Mij is geleerd ten alle tijden op binnen zitten...

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 20:45

Ik haal momenteel 5-en. De ene keer omdat we dus van de hoefslag komen en de andere keer, omdat we te veel stelling hebben (maar dan wel op de hoefslag blijven). Ik moet dus een tussenweg van beide zien te vinden Knipoog
Morgen heb ik wedstrijd, ik zal het even laten weten..

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:18

ellen82 schreef:
@Dondeyne: je moet toch op binnen blijven zitten?? Mij is geleerd ten alle tijden op binnen zitten...

Dat bedoelde ik Bloos Had het niet gezien maar kan het nu niet meer aanpassen Lachen