iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:40

Sinds een paar weken is mijn paard ontzettend stijf/ vast op links. Als ik op rechts rijd, kijkt ze ontzettend veel naar rechts en hangt die teugel in een boogje, terwijl ik op mijn linkerteugel ontzettend veel druk heb. Als ik op de volte rijd rechtsom, is dit precies hetzelfde. Wanneer ik op links rijd, kijkt ze te veel naar buiten....
Wanneer ze ontzettend vasthoud op links, steek in deze hand naar voren. Ik geef veel linkerbeen om te zorgen dat ze links lichter in de hand wordt. Maar ze loopt van de hoefslag af als ik mijn linkerhand naar voren steek. Ik doe al ontzettend veel oefeningen zoals buitenstelling, binnenstelling, slangenvoltes, voltes enz. Maar dit helpt niet echt...... iemand anders tips???

Em_15

Re: iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:52

hmm een lastig probleem ik weet zo snel ook niet wat je eraan zou moeten doen, misschien kan je haar een keer aan de longeerlijn laten lopen om te kijken hoe ze daaraan loopt?
verder kan je wat langer losrijden misschien heeft het met stijve spieren te maken? (al denk ik niet dat dat het probleem is)
En wat als je nou gewoon gaat draven met de teugels los en even zonder been hulpen?

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:00

Hoi Saantje, helpt het ook niet als je linksom met je paard een volte verkleint en weer opent? En als je daarbij je binnenteugel overdreven naar links hebt ( richting je linkerheup) en daarbij steeds links stelling vraagt, dus vragen en dan weer loslaten en goed je buitenteugel en binnenbeen erbij houden!

Ze zal er even doorheen moeten, dat doet zeer maar anders wordt het veel erger. Daarom is het ook makkelijker voor je paard om van de hoefslag weg te gaan, als je op de linkerhand rijdt ( binnenbeen eraan!)
Het is heel lastig idd, ik heb dit ook ervaren ( ze zat ook vast op links) maar deze oefeningen hebben mij enorm geholpen. Succes!

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:27

Misschien een dieren fysio laten kijken?
Die kunnen zien/voelen waar het probleem zit, en dit eventueel verhelpen door bijv massage.
Het is maar een tip, maar het heeft bij het paard van een vriendin van mij goed geholpen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:19

Ik weet niet of je paard al wat schoudervoor/ schouderbinnenwaarts kent? met deze oefening kun je je paard goed laten buigen in zijn lichaam en als het ware weer verbinding rijden in je rechterhand. Dit kan zowel langs de hoefslag als op de volte. Belangrijk is wel dat je je niet laat verleiden om toch weer die rechterteugel te pakken, hoe moeilijk het ook is maar gelijke druk op beide teugels. Verder eens kritisch kijken naar je eigen houding en zit en evt. het zadel na laten kijken. Als het zadel niet goed ligt of jij zit niet goed kan het zijn dat je paard de spieren ook niet (optimaal) kan gebruiken en kunnen deze problemen zich voordoen.

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:46

Probeer haar eens met het losrijden te rijden met een lose teugel, zodat ze haar hals helemaal naar benenden kan doen en zo lekker ontspannen kan lopen. Je rijd dan veel figuren en overgangen linksom en rechtsom. Zodat ze beide kanten los komt. Daarna neem je haar op, en rij je haar normaal hoe je altijd doet. Misschien heb je er wat aan. Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:52

Laat je paard eens lekker masseren, de mijne was ook wat stijf in haar voorhand en nek en loopt nu na 2 massages weer veel soepeler.
Met rijden zou ik het heel ontspannen houden en zeker niet je handen vastzetten , want meestal komt het probleem daar vandaan, je eigen houding en zit is ook erg belangrijk, gewoon lekker ontspannen rijden dan word je paard ook zachter .

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 07:58

iedereen bedankt voor de reacties!

Ik rijd haar altijd los met een lange teugel (wel met contact) zodat ze lekker haar hals kan strekken. Dat doe ik in stap, draf en galop. Dan pak ik haar op in de stap en maak haar dan los door wat overgangen te rijden en veel figuren (linksom, rechtsom). dat doe ik ook in de draf. En ik schakel ook veel.
Het zadel ligt ook helemaal goed. Laatst is de zadelmaker geweest en die heeft hem opgevuld en passend gemaakt.

Schoudervoor doe ik ook regelmatig. Schouderbinbnenwaarts kent ze nog niet zo goed.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:54

Saantje schreef:
Sinds een paar weken is mijn paard ontzettend stijf/ vast op links. Als ik op rechts rijd, kijkt ze ontzettend veel naar rechts en hangt die teugel in een boogje, terwijl ik op mijn linkerteugel ontzettend veel druk heb. Als ik op de volte rijd rechtsom, is dit precies hetzelfde. Wanneer ik op links rijd, kijkt ze te veel naar buiten....
Wanneer ze ontzettend vasthoud op links, steek in deze hand naar voren. Ik geef veel linkerbeen om te zorgen dat ze links lichter in de hand wordt. Maar ze loopt van de hoefslag af als ik mijn linkerhand naar voren steek. Ik doe al ontzettend veel oefeningen zoals buitenstelling, binnenstelling, slangenvoltes, voltes enz. Maar dit helpt niet echt...... iemand anders tips???

ik kan hier maar 1 zinnig antwoord op geven, je paard is scheef! alleen een rechtgericht paard laat zich makkelijk buigen naar beide kanten en kan ontspannen/ nageeflijk lopen.
kijk hier eens; www.hoefkatrol.com/ of www.paardenbegrijpen.nl

Pienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:30

ik zou de fysio laten kijken Knipoog die weten waar het zit en weten wat je er aan kunt doen `! Succes Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:35

Pienn_ schreef:
ik zou de fysio laten kijken Knipoog die weten waar het zit en weten wat je er aan kunt doen `! Succes Lachen

kan helpen enigszins, maar als er rijtechtnisch niets veranderd wordt het een duur grapje om steeds de fysio erbij te halen. Knipoog

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:04

welke tips heb je voor het rechtrichten? heb al wel veel op sites gelezen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:05

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:08

Ik weet niet waar het topic staat maar Urielle had een maand of twee geleden ook een bijzonder leuk topic gestart met allerlei leuke oefeningen.

viewtopic.php?f=8&t=808305&hilit=