Paard 'leren' springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij alleens een pony/paard beleert voor springen?

Ja
17 (70%)
Nee
4 (16%)
Ga ik nog doen
1 (4%)
Ben ik mee bezig
2 (8%)

Totaal aantal stemmen: 24

esthertjuh_

Paard 'leren' springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:26

Hoii
Ik heb dus sinds kort een nieuw verzorgpaard.
Ik heb het met de eigenaresse overgehad dat het leuk zou zijn als hij kon springen.
Nu wordt hij zover ik weet western bereden.
Ik heb wel een idee hoe ik het ga aanpakken maar het liefste wil ik eerst hier raadplegen!

Nja brand maar los !! Haha!
(het liefst positief!!)

RolingRoos

Re: Paard 'leren' springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:30

Gewoon beginnen met balkjes lopen en als je paard dat snapt het langzaam opbouwen naar hoger, gewoon beginnen met een laag kruisje. En daarbij moet je heel consequent zijn in het aangeven wanneer ze moet springen, want dat moet jij aangeven.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:32

En hoeveel moet ik zeg maar per dag laten doen ?
Of moet ik gewoon even een uurtje dressuren en daarna een balkje laten stappen en dan lopen of hoe ?:P

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:41

Nou niet iedere dag natuurlijk. Gewoon de ene dag ga je lekker dressuren en de andere dag, ga je eerst ff lekker warm lopen en dan begin je met balkjes lopen.
Weet niet hoe vaak je in de week rijd?
Maar anders gewoon 1 dag in de week balkjes lopen en de andere 2 dagen dressuur of wat anders.

Maar wel belangrijk is, dat als je haar eenmaal aan het springen hebt dat je het niet te vaak doet he, want het moet wel leuk blijven Tong uitsteken

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:45

Even een stipje,
mijn 4-jarige Verzorgtink heeft het springen ook nog niet geleerd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:46

Het wisselt. SOmmige paarden laar ik eerst los springen, met andere begin ik met een paar balkjes terwijl ze onder het zadel zijn. Anderen laat ik balkjes lopen aan de longe. Het is een beetje afhankelijk van wat het paard nodig heeft.

Over het algemeen kan je het beste met zo'n 3 á 4 balkjes beginnen. De eerste keer netjes op stap afstand. Gaat hij er op beide handen netjes overheen, stoppen. Keer later ga je het in draf proberen. Gaat ook dat netjes, kan je op een gegeven óf het aantal balkjes uitbreiden, óf er een klein hindernisje achter plaatsen (ikzelf vind kruisjes fijn, omdat het je paard een richtpunt geeft, maar er zijn evenzovele ruiters die de eerste keer liever een steiltje willen) of de balkjes wat ophogen.

In wat je per keer doet en hoe vaak het doet is 1 ding belangrijk: dat je paard er plezier in houdt. Springen moet leuk zijn. Dus veel belonen, en als het goed gaat stoppen. Niet doorgaan tot het paard moe word en fouten begint te maken. Niet elke keer springen. Over het algemeen loop ik zo'n 2 keer in de maand balkjes met jonge paarden, maar het hangt ook van het paard af. Paarden met knieproblemen laat ik bijvoorbeeld vaker balkjes lopen, maar spring ik nooit.

Als je zelf niet zo handig bent in springen, dan is het voor het paard fijner als hij los springt voordat je van balkjes doorgaat naar een sprongetje. Dan kan hij zelf even uitvinden hoe en wat, zonder dat er een ruiter op zijn rug zit die ook nog wat van hem wil en misschien niet altijd mee kan komen.

Is je paard wat angstig voor de balken, kan je er eerst ook tussendoor rijden, ipv er overheen.

Voor beiden geld eigenlijk (maar eigenlijk geld dat voor alles wat je doet bij een paard) dat als jij er niet ervaren in bent, je er voor moet zorgen dat er in elk geval iemand bij is die je kan helpen. Sowieso heb je iemand op de grond nodig, want elke keer af moeten stijgen omdat je paard een balk verschopt heeft is niet fijn!

Tot slot rij ik eigenlijk altijd eerst dressuurmatig los. Ongeveer halverwege de normale training zeg maar komen de balkjes erbij. Een paard wat ik dus zo'n 40 minuten train, daarvoor komen de balkjes er na ong 20 minuten erbij. Dan is het paard lekker los, maar nog wel fris genoeg om te kunnen doen wat ik vraag. Meestal rij ik de eerste keren wel wat korter, omdat het toch weer iets nieuws is. KOmen er na 20 minuten balkjes, en is hij na 5 minuten braaf, dan stop ik dan dus.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:53

Ik zou idd ook beginnen gewoon met wat stap/draf/galop balkjes (stap = 80cm uit elkaar, draf 120cm, galop 240cm) en eens kijken hoe hij dat oppakt. Dan langzaam eens een cavaletti of een kruisje, kijken hoe hij daar op reageert en zo verder (langzaam) uitbouwen. Niet gelijk te overmoedig worden.

Als je het er op niet durft en je hebt een losgooibak tot je beschikking, kan je ook eens kijken hoe hij losspringt. Ik zou hem hierbij wel goede bescherming aandoen.

Ik zou alles wel (zeker het losspringen) in overleg doen met de eigenaresse.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 17:58

Losspringen lijkt me niet mogelijk op deze manege omdat je dan heel erg veel moet regelen en ik wil het ook leuk houden voor de eigenaressen.
Natuurlijk wil ik het dresuren,de buitenritten, en het springen goed verdelen om de pret erin te houden.
Ik denk dat ik wel goed kan meekomen en het ook wel allemaal durf om hem te leren springen.
En naar hoeveel tijd ongeveer kan je beginnen met een klein kruisje ?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:00

Als je paard braaf, netjes, in evenwicht en vol vertrouwen over de balkjes draaft....

Ik krijg een beetje het idee dat jij tijdslijnen en dergelijke wil hebben, maar dit is onmogelijk aan te geven. Luister naar je paard, kijkt wat hij aangeeft en ga niet verder met het volgende tot hij het eerste beheerst.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:02

O nee nee... Tong uitsteken
Ik wil gewoon niet te snel zijn dus niet dat ik de 2de keer begin met een kruisje als het meestal rond de 9ste keer is:P

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:05

Ik ben begonnen met balkjes. Eerst eentje, die ze meteen weigerde. Blijf rustig, niet verwachten dat het meteen goed gaat, dit is waarschijnlijk toch niet. Toen een heeel laag kruisje. Het kruisje steeds hoger zetten en veel belonen. Na een weekje een stijltje en een oxertje en na een maand kon ze 'springen'. Natuurlijk nog niet helemaal handig en nog vaak de balk eraf en dan doortrainen. Knipoog

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:06

Ik heb echt zin in het trainen :p

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:09

Niet te overhaast te werk gaan. Beter een maand langer en goed, dan binnen een week en dan een blessure oplopen, verder ook het paard eerst goed losmaken met grondwerk en goede bescherming aan de benen. Ook niet te lang trainen, dit moet je opbouwen.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:12

Oke dan !
Ik klink nu wel enthousiast enzo maar jullie hoeven niet bang te zijn dat ik door enthousiasme te snel en te veel ga doen!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:54

Een meisje heeft me vertelt dat je ze eerst moest laten draven over balkjes daarna galop en aan het einde over een klein hindernisje.. in een keer .. teminste als het paard het leuk vond ?? Bloos!

Nu de vraag.. :
Is dat wel verantwoord en goed ? Bloos Haha!

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:04

Ik ben gewoon begonnen met balkjes, dan als hij echt moet springen moet je (tenzij het paard er totaal geen problemen mee heeft, maar komt zelden voor) zo'n loopbalk neerleggen zodat hij goed afzet, maar gewwon beginnen met balkjes en als je de mogelijkhijd hebt laag vrijspringen.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 20:07

vrijspringen is bij onze manege niet mogelijk...
Ik wil niet te snel gaan maar ik dacht : iis het niet mogelijk om een dag balkjes te draven en daarna een dagje dresuur of wat dan ook (wel iets anders) eerder stoppen en dan halster en halstertouw aan en dan "samen " een beetje springen

Lot__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:34

Ja, Heb mijn eigen pony zelf leren springen!! En hij doet het geweldig!!

Liefs, Lotte