vasthouden aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

vasthouden aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:40

Hoii Haha! ik geef les aan 4 meisjes op een shetlander.
1 van de meisjes kan al aardig galopperen maar het probleem is : ze houdt zich vast aan de teugels.

Vanmiddag krijgt ze wer les van mij.
Ik ga het zo aanpakken: zonder teugels galopperen ( dus vasthouden aan het zadel of aan de manen ) en wat gym-oefeningen --> niet in galop hoor Tong uitsteken ( rondje rond de wereld, dameszit enz. ) Dat allemaal aan de longeerlijn, de shet is trouwens super rustig, een goede leerpony.

Hebben jullie nog meer ideeën? het moet natuurlijk wel te doen blijven Tong uitsteken

guppekop

Re: vasthouden aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:42

eehm..
estafette in stap of draf met een van de onderdelen een stukje zonder teugel rijden?
ik zou het niet weten

maar ikv ind het wel leuk én slim dat je dit doet Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:25

Helemaal niet vast laten houden, ook niet aan zadel of manen; dan leren ze nog niet goed zitten.

Goede oefeningen zijn:
- lichtrijden aan de longeerlijn met de armen wijd.
- Cavaletti zonder teugels met de armen wijd
- gymnastiek oefeningen

en vooral niet laten galoperen als ze nog hangen aan de teugels. Dit is imo namelijk een teken dat ze er nog niet aan toe zijn.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 14:15

het is gelukt Haha! ik heb haar alles zonder teugels laten doen. Ze vond het helemaal geweldig en wil dit de volgende keer ook doen ( was ik zelf ook van plan Tong uitsteken ) met gymoefeningen hebben we dit gedaan: dameszit, rondje rond de wereld, achterste voren ( ook in draf! ) ze heeft echt een top-evenwicht Lachen
ze deed het echt heel goed en toen heb ik haar ook laten galopperen. Ik zei: hou je maar gewoon vast aan het zadel. Dat deed ze en ze liet 1 hand los naast haar benen hangen. Daarna ging ze galopperen met allebei haar armen wijd! ging dus helemaal super! daarna hebben we nog een spelletje gedaan, waarbij ze ook dit keer geen teugels had. Ze kon alleen sturen met haar benen. We hadden 2 emmers op elkaar gezet met daarop een borstel en een spons. 10 meter verderop stond een lege emmer. Ze moest dus goed samen werken met haar shet om de spons of de borstel te pakken te krijgen en daarna in draf naar de volgende emmer te gaan om daar de spulletjes er in te gooien.

Aan het einde heeft ze nog even zonder zadel en zonder teugels gereden Lachen ziet er al goed uit ! ze kleeft gewoon aan de rug, zonder te stuiteren Haha!

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:54

leuk man!
goed opgelost én ze heeft er plezier van, wat wil je nog meer Haha! Haha!

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:18

Probeer ook eens zonder zadel te gaan stappen en dan opeens afwenden, dan wordt het meisje zich meer bewust van de bewegingen van de shetlander en zal ze na een tijdje minder snel geneigd zijn om zich aan de teugels vast te houden.
Na de zonder zadel oefening kan je gaan rijden en dan kan je zeggen doe eens alsof je zonder zadel zit en dus zonder teugels en dan laat je haar zien dat het ook kan zonder steun te vragen aan de teugels. je moet haar ook zeker zeggen dat dat pijn doet in de mond van het paardje dat zal ze ook wel begrijpen Knipoog