jong paard met slof???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

jong paard met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:06

beste mensen..

Mijn amandelen zijn er uit gegaan donderdag dus
moest ik iemand zoeken van me paardje,
eidelijk heb ik iemand. ze heeft vele jonge paarden door gereden en beleerd
Nu sprak ik haar net en heeft ze hem gereden met slof??
Wat vinden juliie er van..???

Groetjes Tatjana
Sorry voor de spel fouten maar ik ben dislexties..

Arabesk

Re: jong paard met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:08

onacceptabel

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:09

Ligt eraan of je er toestemming voor hebt gegeven, maar zo te zien niet dus.. Laten weten dat je er niet van gediend bent.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:12

ik vind niets mis met het rijden met slof...ik gebruik hem zelf meestal ook alleen met jonge paarden aangezien oudere wat meer doorgereden paarden wel al goed door de rug en hals lopen en doorgaans geen moeite meer hebben met stelling en buiging...waarom zou ik dan nog een slof gebruiken?

mits goed gebruikt (en niet als noodrem) lijkt mij hier echt niets mis mee. ik neem aan dat je een goede ruiter hebt gevraagd om je paard te rijden en dat je daar vertrouwen in hebt, dus niets aan de hand lijkt me..

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:17

ik ben het met vanitymay eens. als hij goed gebruikt is dan kan hij weinig kwaad.
maar hij moet niet als noodrem gebruikt worden of om het paard naar beneden te dwingen door hem veel te strak te houden.

aan de andere kant, als jij er geen toestemming voor gegeven hebt vind ik het ook wel brutaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:19

Als jij haar geen toestemming hebt gegeven , vind ik dat ze had zowiezo niet had mogen doen .. Boos!
En ik vind dat je paardje er eerst aan had moeten wennen , Knipoog maar voorderest akn het best ..

maar het is idd best brutaal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:20

Ik rij een nieuw jong paard vaak ook eerst met slof. Niet om "in de krul" te rijden, maar als uiterste begrenzing voor als in paniek een keer het hoofd in de nek zou gaan. Niet meer en niet minder. Stukje eigen veiligheid.
Als het echter het paard van een ander zou zijn, zou ik het wel eerst overleggen. (en indien geen toestemming en dus vertrouwen op correct gebruik, zou ik niet opstappen Haha! )

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:24

Ik vind dat ze het eerst had mogen vragen, ik denk dat de meeste mensen wel weten dat niet iedereen een voorstander is van de slof, dus ik vind dat ze het wel even had mogen navragen wat jij daar van vond.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:26

Ze had het zoiezo eerst moeten vragen vind ik..
Wat heb je gezegt tegen haar? Knipoog

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:27

Ze had het zeker eerst moeten vragen, maar een slof is niet erg, mits goed gebruikt!
Ik zou een keer kijken als zij met slof rijdt, dan weet je hoe ze hem gebruikt en dus of het kwaad kan!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:30

ik ben al blij dat zij hem wilde doen maar.. ik ben geen voorstander om een slof te gebruikten met een jong paard...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:32

waarom niet als ik vragen mag?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:35

Misschien eens verstandig om te gaan kijken voor te oordelen? Als het niet misbruikt wordt zie ik het probleem niet zo eigenlijk..

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:35

Vraag eens, waarom ze het genoodzaakt vond om hem te gebruiken?
Er is niks mis met een slof, mits je hem juist gebruikt. Maar dat wordt wel vaker gezegd...

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:41

ik ben van menig dat je elk paard kan rijden met slof maar is dat wel een rij kunst ... snap je wat ik bedoell

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:44

Zoals ik al zei, neem een kijkje als ze rijdt, dan weet je het meteen Lachen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:44

oke...dus is het probleem dan dat je de berijdster die je gevraagd hebt niet vertrouwd met een slof?

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:47

ik vertrouw haar wel maar zelf had ik het verlopig nog niet met slof gereden.. tot hij 4 is ofzo

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:53

Als je haar vertrouwt (dat is wat je zegt), dan is er toch ook geen probleem Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:56

vanitymay schreef:
ik vind niets mis met het rijden met slof...ik gebruik hem zelf meestal ook alleen met jonge paarden aangezien oudere wat meer doorgereden paarden wel al goed door de rug en hals lopen en doorgaans geen moeite meer hebben met stelling en buiging...waarom zou ik dan nog een slof gebruiken?

mits goed gebruikt (en niet als noodrem) lijkt mij hier echt niets mis mee. ik neem aan dat je een goede ruiter hebt gevraagd om je paard te rijden en dat je daar vertrouwen in hebt, dus niets aan de hand lijkt me..

Wat is de reden dan dat je een slof gebruikt?

Jonge paarden hebben dit niet nodig, trouwens geen enkel paard. Met slof rijden is volgens mij voor ruiters die het nageeflijk rijden niet genoeg kunnen en niet goed kunnen voelen om te nemen en te geven op het juiste moment. Of uit luiheid van de ruiter of door gebrek aan kennis. Het corrigeren van een paard om dus slechte gewoontes af te leren, vb het schudden met het hoofd, omhoog gooien van het hoofd kan ik wel inkomen dat je die gewoontes wil afleren met slof, mits goed gebruik ervan. Maar jammer genoeg wordt het niet altijd en meestal eigenlijk niet goed gebruikt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:56

Tsja, ik ken het paard niet en de ruiter niet, maar ikzelf ben geen voorstander voor een slofteugel. Hij zou namelijk niet nodig moeten zijn.

Citaat:
Ik rij een nieuw jong paard vaak ook eerst met slof. Niet om "in de krul" te rijden, maar als uiterste begrenzing voor als in paniek een keer het hoofd in de nek zou gaan.

Hang er dan een martingaal aan, dan weet je zeker dat je niet inwerkt. Want meestal zie je slofteugels toch werken, zelfs als ze aardig los hangen.

Bovendien vind ik dat je niet zomaar zonder vragen een hulpteugel aan andermans paard hangt..... Maar als je het niet weet of je dit wel of niet goed moet vinden, praat er dan met haar over en ga eens kijken wat ze er mee doet.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:07

Als ze het niet aan je gevraagd heeft vind ik zoiets niet acceptabel . Zelfs moest het geen jong paard zijn. Het is ronduit onbeschoft als je zoiets doet. Zelf zou ik het absoluut niet tolereren, maar daarvoor hoef ik niet in jouw plaats te beslissen uiteraard Knipoog.

Verder ben ik niet zo'n voorstander van slofgebruik. Er bestaan vriendelijkere hulpteugels. Trouwens: een jong paard is nog niet 'verpest', heeft nog geen slechte gewoontes 'gekregen'. Waarom dan al slof gaan gebruiken? Want ja, daar wordt ie toch voor gebruikt? Om 'slechte gewoontes' (zoals een paard dat met zijn hoofd in de lucht loopt en zijn rug opspant) te 'corrigeren'.Laat hem lekker zelf ontspannen op z'n eigen beentjes lopen en na een tijdje komt die nageeflijkheid ook wel. Ja hoor, zoiets leert hij heus wel zonder slof. Misschien duurt het wat langer, maar het zeker loont de moeite voor later. Dan weet hij tenminste wat het inhoudt om zelf nageeflijk te lopen.

Als hij gaat sterrenkijken oid, dan kan je beter een los afgestelde martignaal omhangen. Veel minder streng en corrigeert niet wanneer hij goed loopt. Ik zou haar er toch eens over aanspreken, zeker weten Ja. Overleg eens waarom zij het nodig vindt Lachen.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 22:52

dankje fiekhe maar hij loopt goed en ontspannen van af het begin al.. ik ga morgen kijken en binne kort kan ik er weer lkkr zelf op Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:50

en slof bij een jonge pony is niet erg slim,waarom een slof bij een jong dier wat vaak niet eens op eigen benen kan lopen, ik vind hulpmiddelen bij geen een paard nodig trouwens, zou wel een de naam van dit meisje willen weten, (mag ook via pb hoor)
Want ik heb eerder iemand op mijn erf gehad die een jong paard nog helemaal uit balans aan een halstertouw wilde gaan vast zetten op een manier waar ik nog nooit eerder van gehoord had, dus echt vast zetten., heb haar ook vertelt dat het niet mocht, ook al was het mijn eigen paard niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:28

Bij jonge paarden vind ik het gebruiken van een slof behoren tot de "korte termijnoplossingen". Ik vind het zelf onnodig om een slof bij een driejarige te gebruiken.

Als je paard paniekerig is, dan moet je wat doen aan het vertrouwen. Langzaam opbouwen. Wellicht ben je te snel gegaan... Slofgebruik is symptoombestrijding.

@TS: vervelend dat die dame de slof zomaar heeft gebruikt. Ik zou haar toch wel zeggen dat je er niet van gecharmeerd bent. Een discussie zou ik niet aan gaan, aangezien het jouw paard is en jij bepaalt wat er wel en niet mee gebeurt. Daarnaast zou ik haar niet meer in de toekomst vragen om je paard te rijden...