Jong paard scheef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Jong paard scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 10:33

Ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaardje / verzorgpaardje, Wyona van Hupssakii hier op bokt.
Ik les 2 x per week met haar op de ponyclub, en afentoe rijd ik haar daarnaast ook nog 1 x in het weekend.

Nu had ik donderdagavond les, en zei de instructrice dat ze scheef liep.
Ze is heel jong, 4 jaar namenlijk en zij zei dat alle jonge paarden scheef liepen.

Ik moest haar op de binnen hoefslag rechtstellen en ik merkte dat ze daar best moeite meehad, op de linkerhand zit ze ook erg vast als ik binnenstelling wil vragen, ze gaat dan helemaal niet lekker mee en pas na een minuut of 2 krijg ik haar toch iets laag naar binnen, op de rechterhand gaat dit juist zonder probleem.

Ik krijg natuurlijk les, maar ik vroeg me af of hier bokkers waren met handige oefeningen of ervaringen?

xx_Irisje

Re: Jong paard scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:39

oefenen, oefenen, oefenen.
volg de intructies vn je intructeur gewoon op..

elk paard is in meer of mindere mate scheef. zowel op oudere als jongere leefdtijd.
je kan ze wel zo recht mogelijk maken, maar een paard zal altijd rechts of links blijven, net zals wij dat zijn.

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:51

Veel schoudervoor rijden, en op de 2 de hoefslag rijden.
Goeie voltes rijden werkt ook, heb een zeer interssant stuk van Johan Hinneman waar van alles uit wordt gelegd, kijken of ik het voor je kan inscannen

M_gan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:47

Hoi,

Ik zou 3de of 4de hoefslag rijden, altijd met jonge paarden!! Eerst op eigen benen lopen!! Je paard is vaak scheef doordat hij/zij de schouder naar buiten drukt. Probeer eerst de schouder weer naar binnen te brengen, hij is 4 jaar dus kan al wijken en misschien een klein stukje schoudervoor. Probeer die 3 oefeningen vol te houden dan komt het allemaal goed!! Succes!!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:46

Alle paarden zijn scheef net als alle mensen!! Niemand is 100% recht..
Maar bij jonge paarden is het vaak een aanleuningsprobleem waardoor ze scheef gaan lopen, plakken aan de hoefslag. Beste is om binnenhoefslagen te rijden en wat vierkante voltes om steeds de schouder te begrenzen. Maar het best is om buitenritten te gaan maken. Daar kan een paard helemaal niet kleven en moet ie leren op eigen benen te lopen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:55

Zoals al aangegeven is veel buiten rijden en proberen de hoefslag te vermijden. Op lange rechte stuk, paar passen binnenstelling, rechtstellen en een paar passen buitenstelling vragen en weer rechtstellen.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:49

alle paarden zijn scheef,
en aangezien het een jong paard is zeg ik: wel op de hoefslag!!
ze heeft gewoon nog niet zo heel veel kracht en daarom is het voor haar ook moeilijk om constand op de binnenhoefslag te lopen, je kan veel beter gewoon op de hoefslag rijden en af en toe een binnenhoefslag om haar spierkracht te verbetren (en ik zuig dit niet uit mijn duim, dit heeft Anky namelijk zelf verteld en ik neem aan dat zei er toch wel een beetje verstand van heeft;)) voor de rest ga ik met de rest mee Lachen

Brelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:54

hoi, je kan ook eens op de website van Antoine de Both kijken. Hiier vind je veel informatie over scheefheid en rechtrichten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:55

Elk paard heeft een natuurlijke scheefheid, het ene paard is links en het andere paard rechts.
Oefeningen genoeg daarvoor om het paard weer rechtgericht te krijgen.
Vooral met jonge paarden die net beleerd worden/zijn is het een goede oefening om niet continu op de hoefslag langs het hek te rijden maar ook op de binnenhoefslag. Hierdoor leren ze op eigen benen te lopen en hebben ze geen steun aan de heining. Goede oefeningen zijn ook het schouderbinnen waarts beide kanten op, slangevoltes en dat soort oefeningen waardoor de stelling steeds wordt verandert en dus de spieren langer of korter worden gerekt tijdens het inbuigen/uitbuigen!