hoe eenvoudig uit te leggen om paard nagevelijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

hoe eenvoudig uit te leggen om paard nagevelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:46

Mijn dochter is weer begonnen om de boel met onze merrie op te pakken(ze heeft een tijdje niets gedaan).
Nou vroeg ze me laatst hoe ze haar nagevelijk kon rijden ( paardje kan dit wel).
ik vind het moeilijk om haar dit duidelijk uit te leggen.Hoe leg ik haar dit nu uit zonder al te moeilijke termen te gebruiken.
Het gaat echt om het begin.
Ze gaat vrijdag ook eigenlijk voor het eerst lessen dus vraag haar instructrice haar dit duidelijk uit te leggen.Maar zou haar graag al al wat begin tips meegeven Knipoog .

Alicia2u

Re: hoe eenvoudig uit te leggen om paard nagevelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:53

Goed voorwaarts drijven en soepel meegaan met de hand. Als ze een los-vast contact heeft zal het niet lukken, maar met een goede contactteugel is drijven alles wat nodig is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:00

Een nageeflijk paard krijg je door hem goed van achteren naar voren te rijden.

Zolang een paard niet goed aan je hulpen is, zal je hem ook niet goed nageeflijk kunnen hebben. Ga daar eerst mee aan de slag door bijv tempowisselingen te rijden, spelen met het tempo. Terug en voorwaarts.

Als dat goed gaat, dan is het meestal een kwestie van 'voelen' en een goed contact en voila, daar komt het dier.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:04

Iets naar binnen laten kijken, laten buigen (lichte stelling in de hals) voorwaarts houden, en niet te veel op het hoofd letten, dat komt meestal wel op zijn plaats.
En de buiten teugel gesloten houden dan leert hij wel na geven en ballans vinden.
Klein kneepjes geven met je binnen hand zodat hij er niet op gaat hangen.
Veel grote foltes rijden.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:19

Alicia2u schreef:
Goed voorwaarts drijven en soepel meegaan met de hand. Als ze een los-vast contact heeft zal het niet lukken, maar met een goede contactteugel is drijven alles wat nodig is.

Helemaal mee eens, zo heb ik het ook geleerd. Je maakt paard alert op het been (been = weg) en houdt daarbij normaal contact met de druk op beide teugels gelijk verdeeld. Eigenlijk rijdt je vanuit de achterhand naar de mond toe en de rest komt vaak vanzelf.

De gouden tip is niet teveel op de voorkant willen letten en de rust bewaren. Je ziet veel amazones/ruiters alleen maar trekken/plukken aan de mond en constant naar de hoofdhouding kijken in plaats van bewust bezig zijn met het paard van achteren te activeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:21

montyjansen schreef:

En dat is dus iets dat ik danweer niet tegen een beginnend ruiter zeg want die gaat gegarandeerd zitten plukken.

Ik leg eigenlijk meer de nadruk op het aandrijven en het loslaten dan op het bewerken van de mond.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:51

Urielle schreef:
montyjansen schreef:

En dat is dus iets dat ik danweer niet tegen een beginnend ruiter zeg want die gaat gegarandeerd zitten plukken.

Ik leg eigenlijk meer de nadruk op het aandrijven en het loslaten dan op het bewerken van de mond.

wat je wil, de moeder is er toch ook nog bij, aandrijven en het loslaten word dan geen hang en trekwerk, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:15

Vragen met de hand, dus knijpen met de teugels, en als het paard nageeft, zijn hoofd gaat zaken, dan de hand ontspannen. Blijf wel druk houden op de been.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:01

montyjansen schreef:
wat je wil, de moeder is er toch ook nog bij, aandrijven en het loslaten word dan geen hang en trekwerk, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.

Als instructeur sta je er ook naast, maar helaas kun je ze niet van een afstand besturen en gelijk het goede gevoel meegeven. Het is een leerproces en vrijwel alle ruiters doen eerder teveel dan te weinig (en dat gaat ook voor mezelf op).
Mijn Welsh kwam ook met open mondhoeken terug op stal, ondanks dat ik er bij mijn verzorgster op hamer dat ze los moet laten en speling op de longe moet houden. Knipoog

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:37

Pletje123 schreef:
Een nageeflijk paard krijg je door hem goed van achteren naar voren te rijden.

Zolang een paard niet goed aan je hulpen is, zal je hem ook niet goed nageeflijk kunnen hebben. Ga daar eerst mee aan de slag door bijv tempowisselingen te rijden, spelen met het tempo. Terug en voorwaarts.

Als dat goed gaat, dan is het meestal een kwestie van 'voelen' en een goed contact en voila, daar komt het dier.

Hehe, ik zat al te wachten op iemand die zo'n antwoord gaf.
Helemaal mee eens! Lachen
Als je hem zo aan de teugel gaat 'rijden' ga je vaak ook krom zitten.
Klinkt dom, maar als je er op let zie je dat toch wel. ( ik tenminste Tong uitsteken )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:46

suus27 schreef:
Vragen met de hand, dus knijpen met de teugels, en als het paard nageeft, zijn hoofd gaat zaken, dan de hand ontspannen. Blijf wel druk houden op de been.

Zo leert men het idd doorgaans, maar is niet de juiste volgorde...
Eerst zorgen dat je paard naar voren wil, een paard wat redelijk aan het been is, hoeft niet per definitie voorwaarts te zijn..!
Op het moment dat je in je hand gaat voelen dat hij verbinding zoekt, evt icm het spelen met de hand, ontspan je en hou je em met je been op die plek..
Wordt de verbinding lichter, drijf je em in je hand, en daarbij spelen wanneer je merkt dat ie zwaarder wordt..

Een paard wat met zijn hoofd in de krul loopt, hoeft niet per definitie na te geven.. hij kan daar ook los laten zodat je geen verbinding meer hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:49

Zrg idd eerst dat het paard lekker aan het been is.
Altijd komt er de uitleg kneepjes dit en kneepjes dat.
Nee, paard aan het been maken en terug leren komen op de zit.
Zorg dat hij zo lekker ontspannen van achteruit over een soepel verende rug gaat....ineens komt dat koppie ook op de juiste plek.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:50

In elk geval wat mij betreft niet met ophoudingen ed aan de voorkant komen. Een paard wat nageeft op kneepjes, geeft 9 van de 10 keer niet eerlijk na.
Vergeet de voorkant, maak het paard aan de hulpen en hou gewoon netjes contact. Oefeningen doen, zoals wijken, stelling en buiging (zorgen dat het paard recht word), overgangen en schijn overgangen en je hebt vanzelf een paard wat netjes loopt. Niet te veel moeite voor doen, over het algemeen word er veel te veel gedaan.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 07:27

Dank jullie voor alle reacties OK dan! .
Heb mijn dochter gisteren ze even laten lezen en daarna zijn we richting stal gegaan.
Inderdaad heeft ze gewerkt aan voorwaarts en meer aan het been zijn ( tempo, wendingen etc) en ja hoor daar kwam Phoenix natuurlijk niet constant maar ze begint al meer het gevoel te krijgen waar ze aan moet werken en welke uitwerking dat dan heeft.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:59

[quote="
Als instructeur sta je er ook naast, maar helaas kun je ze niet van een afstand besturen en gelijk het goede gevoel meegeven. Het is een leerproces en vrijwel alle ruiters doen eerder teveel dan te weinig (en dat gaat ook voor mezelf op).
Mijn Welsh kwam ook met open mondhoeken terug op stal, ondanks dat ik er bij mijn verzorgster op hamer dat ze los moet laten en speling op de longe moet houden. Knipoog[/quote]
inderdaad het is een leerproces, maar waarom niet gelijk goed leren en er iets langer over doen als eerst iets anders en daarna weer anders ik kan het zo niet helemaal volgen, snap het paard het dan nog de ruiter, ik eigenlijk niet meer, misschien toch niet genoeg ervaring dan, we kunnen nog veel leren toch.
Voorwaarts rijden en dan terug rijden is ook moeilijk als je de teugels niet moet gebruiken, gaat wel moet je wel een eigen ballans hebben.
heb je ook ophoudingen nodig dus niet trekken.