Zadelmak en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Zadelmak en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 16:01

Hoi allemaal,
ik zou graag willen weten hoe je het moet oppakken wanneer je paard zadelmak is en je wil gaan rijden met hem.
Hoevaak moet je rijden? Wanneer moet je rijden? Hoe doen jullie het?
Ik stel deze vraag voor mijn vriendin, omdat zij zelf geen computer thuis heeft en nu haar paardje zadelmak is wil ze het allemaal rustig gaan oppakken zodat ze hem kan gaan trainen. Ze is met hem begonnen op 3 jarige leeftijd te longeren en met 3 jaar een 6 maanden is ze hem gaan longeren met een hoofdstel en zadel zodat hij eraan kon wennen. En nu is hij eindelijk zadelmak, dus wil ze gaan proberen hem te gaan rijden Bloos alle tips zijn natuurlijk welkom
Greetz Ciara

ikenindi

Re: Zadelmak en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:04

eerst hangen ook. en aan het begin gewoon met iemand er bij aan de hand stappendenk ik. verder niet te lang achter elkaar rijden. hij/zij zal aan het begin nog erg moeten wennen aan alles...

rijden... ik zou beginnen met eerst alleen veel stappen. dan af en toe een beetje draven tuissendoor, maar niet te lang...

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:18

met het rijden veel rechtuit tempo hoog houden en niet van voren eraan zitten, laat hem maar op zn eigen benen lopen. Als hij zijn balans beetje heeft gevonden kun je er beetje aan gaan rijden.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:55

Ja, ik zou ook langzaam aan conditie opbouwen en vooral naar ontspanning werken... Niet direct mooi aan de teugel, maar met zachte hulpen simpele dingen rijden. Wat stuuroefeningen, mogelijkheid geven het hoofd te laten zakken enz...
En ik zou een aantal keer in de week rijden, maar maar 15 tot 30 minuten ofzo. Langzaam opbouwen en niets forceren. Lachen
Wens haar veel succes en plezier Lachen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:51

Zeker niet zonder iemand met de ervaring van het inrijden van een jong paard hieraan beginnen. Hier kan zoveel verpest mee worden. Zou hulp inschakelen!!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:56

Ik heb ook een zadelmak paard van 3 jaar, ze is nu nog te dun maar binnenkort ga ik wel met haar beginnen

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:47

begin met een paar coordinatie oefeningen Knipoog over balkjes lopen en balkjes in een parcours neerleggen dat je ertussendoor moet stappen en daarna draven enzo Knipoog

je moet de conditie van het paard steeds een beetje opbouwen dus beginnen met heel weinig je kan iedere dag rijden maar om de dag is beter in het begin. en als je de conditie over een tijdje helemaal goed hebt kan je het paard verkeersmak maken zodat je ook nog eens op een leuke intensieve buitenrit kan!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:53

Miss iemand erbij halen die er verstand van heeft, en dat ze dan helpt.
Is over de comp moeilijk te zeggen, is het niet handiger om er les bij te nemen?

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:36

Helliepel schreef:
Ja, ik zou ook langzaam aan conditie opbouwen en vooral naar ontspanning werken... Niet direct mooi aan de teugel, maar met zachte hulpen simpele dingen rijden. Wat stuuroefeningen, mogelijkheid geven het hoofd te laten zakken enz...
En ik zou een aantal keer in de week rijden, maar maar 15 tot 30 minuten ofzo. Langzaam opbouwen en niets forceren. Lachen
Wens haar veel succes en plezier Lachen

hier ben ik het mee eens...maar de haflinger die ik nu aan het inrijden ben geeft van zichzelf al na maar krult zich daarbij teveel op...ik krijg complimenten dat ze mooi aan de teugel loopt...maar doe er niks voor..als je pony van zichzelf nageeft is dit na mijn idee niet erg, zolang je maar met een vriendelijke zachte hand rijd.hoe denken jullie daar dan over?(mischien een beetje offtopic, maargoed Tong uitsteken )en moet je wat doen aan dat opkrullen...of gwoon maar even laten gaan?(zelfs met uitstappen aan lange teugel krult ze nog op)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:09

En nadat de balans een beetje gevonden is, ga ik al snel over op (heel voorzichtig en nog lang niet voldoende voor een proef) al wijken voor de kuit oefenen (op de volte, en van de binnenhoefslag naar de hoefslag toe) en ietsie pietsie schoudervoor. Dit op een heel laag pitje en dit steeds meer uitbouwen. Daarnaast vnl. voltewerk en conditieopbouw. Aan de teugel doe ik zelfs in dit stadium nog niet, wel steeds meer de afwerking van de basis, aan de hulpen staan enz.
Succes!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:49

Zelf begin ik altijd alleen met eropzitten, stap, draf en galop, dit ongeveer 3 keer per week. Zo leren ze ook sturen, en de rem en het been. Voorwaarts leren gaan is het allerbelangrijkste voor mij en het paard de tijd gunnen.
Aan de teugel ligt eraan, als ze zelf al een beetje willen afbuigen, ga ik er zachtjes op in. Zo niet, dan geen geforceer, gewoon lekker voorwaarts blijven rijden.

Heb zelf nu een 4 jarige merrie die net zadelmak is, en daar doe ik bovenstaande mee. Je moet ook per paard kijken hoe het erop reageert. Mijn merrie loopt gerust een dik half uur, maar een ander heeft na 25 minuten de pijp leeg. Ik stop dan altijd, het moet geen afmatpartij worden. Zo bouw je ook de conditie op. Verder ben ik ook voorstander van veel braafkloppen en een snoepje na afloop, ik vind dat een paard ook moet weten wanneer hij/zij het goed doet.

Succes!

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:02

zoals het hierboven staat beschereven doe ik ook met de paarden die ik beleer, maar ik heb het volgende nog niet zien staan maar meld het wel even.

leer je paard op stem voorwaarts gaan en stoppen.

dit is heel belangrijk vind ik want ze vinden je been eerst maar een raar iets, in combi met je stem kan je ze daar vervolgens aan laten wennen.