(het is wat om te lezen maar het zou me veel betekenen om ieders mening hierover te krijgen)
Mijn 4 jarige haflingerruin (die trouwens net een maand "vakantie" gehad heeft dus daar zal het al niet aan liggen
)Als we clubles hebben op zaterdag dan stappen we er eerst naar toe (+- 20 min) dan is hij lekker losgestapt dit doen we al een hele zomer lang.
Dan de les, de meeste komen met de trailer dus die gelegenheid dat zij instappen draaf ik al lekker los (niet intens) vandaar dat ik het al doe, we beginnen meestal op een "goed" tempo dus wil ik dat woest al wat ontspant, dat is zo'n 6 minuutjes en dan beginnen we.
De eerste 10 minuten durft hij nog goed stijf te zijn aan beiden kanten, en laat ik hem nog lekker laag lopen, dan (meestal na de 2de singel aantrek beurt) als ze al redelijk goed los en ingereden zijn, gaat het tempo iets hoger en worden de oefeningen wat moeilijker (vele kleine voltes ect ect ) hij loopt op dit moment (en ook vooral als ik doorzit) zéér goed naar mijn mening, hij gaat op een mooi rustig werktempo en is VEDER LICHT in de mond (we rijden met een augertane?(koper) dubbelgebroken watertrens) hij loopt nagefelijk ik heb 0,0 druk op m'n handen en de elastisiteit is echt top! zo gaat het zo'n 20 minuten, en dan als we het tempo terug wat lager doen (richting uitdraven) en ook na de galop) begint hij gewoon te klieren, dan neemt hij rechts vaak vast, en wil hij enkel rennen

Hij wordt in de les door mij en bij training voor de koets geleerd om rustig te lopen, (arbeidstempo) dus ook niet sloffen of trippelen maar een goede werkdraf.
We doen veel aan schakelen van tempowisseling vooral voor z'n achterhand, hij zit nog in de B dus ik kan niet hogere oefeningen gaan doen voor z'n achterhand dan de Basis. én hij krijgt van mij regelmatig de kans om eens lekker goed door te lopen op het tempo dat hij zelf wil (Ik dacht dat hij wel eens wat DOOR will draven ipv altijd het arbeidsdrafje... maar echt ZONDER dat ik hem aandrijf gaat hij dan lekker door maar na dat ik hem terug vraag naar een arbeidsdraf begint hij te verzetten, dus heb ik al geprobeert om eerst een tijdje te stappen en dan terug aan het werk te gaan op mijn gevraagt tempo... dat wil meneer niet, hij bokt of steigert NOOIT maar gebruikt zijn verzet in het vastzetten van z'n bit.
Sommige zegge me dat ik een ander bit moet nemen (zwaarder) maar dat weiger ik gewoon, het valt zo ook op te lossen, want bij de eerste twintig minuten bewijst hij dat hij prima en veder licht te rijden valt op dit bit + het bit is ons aangeraden door de DA.
+ Qua getuig valt er ook niet te merken, hij had drukplekken en toen kreeg hij die maand vrij, totdat de zadelmaker kwam, die is inmiddels gekomen en het bleek z'n oud vzh zadel te zijn die we gebruiken voor buitentochten (en we hadde die zomer een 5daagse gedaan vandaar de drukplekken) Mijn dressuurzadel past, dus daar ligt het niet aan.
We hebben ook gemerkt dat Woest ERG HARD kan gaan in de bos (bij de galop dan) daar laat ik hem ook "gaan" en hij komt altijd netjes terug! Boswandelingen zijn echt favorite van hem, en we doen ze regelmatig. ...
wat denken jullie? want ik wordt er moedeloos van.. het gaat altijd super maar eindigt in een klein gevecht!
.