Help...totaal niet terug te nemen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Help...totaal niet terug te nemen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 20:56

Vandaag mijn eerste rit ( na aankoop ) gemaakt in de bak.Tijdens de proefperiode daar ook in de bak gereden, maar hun bak was superzwaar.Ook daar was hij al erg voorwaarts hoor.

Stappen ging goed maar zo gauw ik aandraafde was hij niet meer te stoppen....het heeft 10 minuten geduurd voordat ik mijnheertje weer in stap had.Ophoudingen,voltes rijden ,zit verzwaren, langzamer lichtrijden ...niks hielp.Soms sprong hij ook aan in galop en dan kon ik hem wel terugnemen, maar hij bleef heel hard draven.Deze fjord is echt loeisterk !!! Hij had er duidelijk gewoon veel zin in, oortjes naar voren en was zich van geen kwaad bewust.Het zou mij niks verbazen als ze met deze pony cross hebben gerden of zoiets...ha ha ha.

Ik kan er gelukkig wel om lachen , maar heeft iemand wat nuttige tips voor mij ?? Ohja, over twee weken ga ik starten met priveles 1X per week , dat leek mij wel zinvol.De buitenritten stel ik ook maar even uit.

Wesco

Re: Help...totaal niet terug te nemen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:59

inderdaad ga maar niet buiten rijden voordat je weet hoe de rem werkt er zou maar net een auto aankomen

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:04

Ik zou inderdaad wachten tot je meer controle hebt en daarna met buitenrijden beginnen met het rustig op te bouwen. Dus eerst gewoon alleen buiten stappen en dit heel vaak doen. En wanneer je dan het gevoel hebt hem in stap compleet onder controle te hebben, kun je beginnen korte stukjes te draven (maar dan wel eerst moe rijden).

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:08

Niet moe rijden, hij moet gewoon luisteren naar wat jij zegt. Ik zou vanuit stap heel rustig proberen aan te draven en hem op je zit proberen terug te rijden. Als hij blijft draven stuur je hem op de bakrand af zodat hij wel moet stoppen. Heel erg belonen en weer proberen. Elke keer dat hij niet reageert richtig de bakrand zodat hij moet stoppen. Probeer echt op je zit te rijden en niet in de mond te trekken.
Ik vraag me af of hij zich echt van geen kwaad bewust is, ook al is hij als crosspony gebruikt dan nog moet hij gewoon stoppen wanneer jij dat van hem vraagt.
Ik denk eerder dat hij gewoon heeft mogen doen wat hij wil en nu even moet wennen dat hij dat niet meer toestaat.
Veel succes!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:13

Dat moe rijden zie ikzelf ook niet zo zitten, want daar bouw je al meer conditie mee op en waar houdt het op.Hij moet inderdaad gewoon luisteren.Fysiek lukt het niet, ik zal hem slimmer af moeten zijn.De bakrand ga ik proberen ! Al lokt dat niet zo aan met 30 km. per uur....we hangen zelfs scheef in de bocht zo hard draaft hij.

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:03

Ik bedoelde met moe rijden eigenlijk meer dat je niet naar buiten moet gaan als hij van tevoren (met opzadelen ed) al heel druk is Lachen Dus absoluut niet dat je hem eerst een uur in de bak rijdt ofzo. Maar dat je wel zorgt de eerste paar keren dat hij niet op het eigen terrein zelf al heel druk is, want dan is hij wel eerder geneigd te gaan rennen. Beetje krom geformuleerd Knipoog

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 08:11

Op eigen terrein is hij totaal niet druk maar zelfs heel rustig. Aan de hand was hij buiten ook rustig.Hij schrikt nergens van het is echt een stoer paardje ,maar dus wel heel voorwaarts.Vanmiddag ga ik weer in de bak rijden, kijken of het anders kan.....

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:15

ik ken er ook zo eentje... die stopt alleen als er een persoon in de buurt is en we proberen het aan te leren eerst met persoon en dan commando geven en dan op een gegeven moment die persoon weg halen..

in het begin hebben we hem voor de heg neer gezet maar dat is natuurlijk ook niet een oplossing, alleen voor nood.

mischien voltes gaan sluiten?

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:27

Vandaag voor de tweede keer gereden en het ging stukken beter. Soms schoot hij nog even weg , maar was met stem goed op te lossen. Het grote nadeel van hem is dat hij niet terug te nemen is met teugels....dan gaat hij meteen nog harder.Met mijn zit te verzwaren in combinatie met stem lukte het vandaag aardig.Het zou alleen heel fijn zijn als het later ook met de teugels zou lukken maar daar weet ik nu nog geen oplossing voor.Misschien iemand die daar een tip voor heeft ?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:32

Als hij reageert op zit en stem is het toch prima, teugels heb je dan niet nodig om te stoppen. Mijn haflinger ging ook alleen harder als je aan de teugels kwam, maar op de zit stopt ze wel, dus je hebt wel een rem. Je zou wel op de zit stoppen kunnen oefenen en daarnaast heel ligt een halve ophouding geven, en zo langzaam leren dat druk op de teugel stoppen betekend.

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:33

Ik zou eerst in de bak rijden, en dan op vaste letters stoppen om duidelijk te maken wat stoppen is. wel met rustige hulpen. en dan zal hij straks ook gewoon beter stoppen.
mijn pony deed dit in het begin ook.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:30

1 van de paarden die in onze les loopt heeft eenzelfde probleem, alleen gaat die in rengalop door de bak, raar ding.
Zij gaat idd ook alleen maar harder en harder door aan de teugels te zitten, en de enige manier om langzamer te gaan is op de zit en met de stem, of de bakrand als noodrem te gebruiken. Als je in volle galop door de bak raced, is de bakrand ook niet erg aantrekkelijk als rem, maar na 5 min racen, word het toch wel steeds aanlokkelijker Tong uitsteken
(overigens stap ik niet op dat paardje, vind het echt doodeng om geen fatsoenlijke rem te hebben)

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:12

Tja, remmen met teugels vind ik zelf ook het fijnste.Ik ben het altijd zo gewend geweest...ben allang blij dat het gisteren 200 % beter ging !! Maar stoppen op je zit gaat veel langzamer dan met teugels.Na een halve ronde in de bak gaat hij pas in tempo terug.Dat steeds stoppen bij 1 letter is een goeie, ga ik zeker proberen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:20

Na een half rondje stoppen is voor een paard dat niet gewend is om op zit terug te komen al heel wat.Gewoon blijven oefenen zodat hij er steeds beter op reageert.
Teugels zijn alleen een rem als het echt noodzakelijk is (dus bij op hol slaan bijvoorbeeld of als ze gaat bokken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:26

Ik ben het met Mahitri eens, teugels zijn alleen een rem als het noodzakelijk is, als je Fjord zo sterk is, dan moet je maar een oplossing gaan zoeken als les nemen, maar teugels als rem zien, nee, dat zou ik vooral niet doen.
Trouwens, na een half rondje in tempo vertragen is een goed begin, er zijn ook paarden die hélemaal niet meer stoppen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:07

Prettig dat het rijden op de zit en stem al beter ging...maar als je aan je teugel zit is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij gaat racen Tong uitsteken
Lastig probleem....misschien kun je er eens een ander bit inhangen...of iets bitloos zoals bv een hackamore.Misschien dat iets heel anders hem doet vergeten dat als iemand aan de teugels komt hij gas moet geven Knipoog .
Veel succes en plezier met je nieuwe aanwinst.

Groetjes,Tinky

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:08

die van mij kan ook niet rustig draven, en gaat ook alleen steeds harder als je teveel in haar mond zit, wat wel hielp is véél longeren, dan luisteren ze steeds beter naar je stem, ook als je rijdt, en ook vanuit de gallop naar een rustige draf werken helpt bij die van mij
succes nog!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 12:29

Bedankt voor al jullie reacties.Na 5X rijden zijn we al met sprongen vooruit gegaan !! Ik ben zo trots op hem.Volgende week gaan we starten met priveles ( dat had ik al besproken voordat ik hem had gekocht, leek me zowiezo nuttig )

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:40

Dat probleem ken ik!
Dat heb ik ook met Haflinger gehad, dat komt, omdat jouw pony héel sterk is en jij niet sterk genoeg voor hem/haar.
Laat er een keer een oudere evarene opzitten.
Of longeer hem/haar eerst even.
Rijd veel overgangen en wordt absoluut niet boos!!
Ga ook vooral NIET trekken aan de teugels, laat ze eerder los en geef af en toe een ophouding.
Of stuur je pony als hij/zij zo hard gaat een keer tegen de bakrand aan.
Gewoon doorzetten en een band met hem/haar op proberen te bouwen.
Als je nog meer wilt weten, stuur je me maar een berichtje! Knipoog
Ik wil je altijd helpen! Ach gut

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:58

Zó'n paard heb ik dus ook sinds 2 weken!

Van mijn instructrice moet ik een poosje met slof of thiedeman rijden, zodat de controle groter is.
maar mag ook niet te lang met hulpteugel rijden, wegens niet meer willen luisteren na gebruik.

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:18

Mijn fjord was ook erg sterk!! Hij is een half jaar geleden goed aan de haal gegaan met mij waarbij hij in rengalop een steile heuvel afgegaan is. nou dan weet je niet meer hoe je het hebt!! Echt heeeel eng en gevaarlijk.
Sindsdien niet meer buiten geweest en heel veel prive les gehad maar meneer heeft een grote trukendoos en was in de bak ook niet meer te sturen...hij zette z'n hals zo vast dat mijn arm (en die van anderen die het probeerden) na 5 minuten totaal geblokkeerd was.
Je kunt dan niets meer...en voelt je er allerminst veilig op.
Nu heb ik vorige week een pessoa bitje ingedaan en weet niet wat me overkomt!! Hij luistert, is te sturen en vooral, hij is te corrigeren!!
Nu weet ik dat er hier meteen heel veel mensen in de aanval gaan schieten, maar tegen die mensen kan ik zeggen...kom er dan maar zelf eens op rijden als je het beter weet.
Als zoiets met een half jaar priveles van iemand die zelf hoog in de dressuur rijdt niet beter wordt, dan kan ik zeggen dat ik er alles aan gedaan heb en is het tijd om iets anders te proberen voordat ik dadelijk niet eens meer op m'n eigen paard durf....
Overigens ben ik er ook meteen weer mee naar buiten gedurfd en heb ik gewoon met een losse ontspannen teugel kunnen rijden. Dus niet constant een hefboomwerking op die mond....een mond maak je ook niet hard door het bit wat je gebruikt maar door HOE je het bit gebruikt...

Dus om hier op de vraag te antwoorden. Probeer het eerst goed met je zit en met hulp van iemand anders. Lukt het je dan nog niet, probeer dan eens een ander bit. Wees wel voorzichtig en gebruik dat met gevoel en verstand.
Ik wens je veel succes!! en ook weer veel plezier in het rijden van je paardje.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:49

klavertje schreef:
Tja, remmen met teugels vind ik zelf ook het fijnste.Ik ben het altijd zo gewend geweest...ben allang blij dat het gisteren 200 % beter ging !! Maar stoppen op je zit gaat veel langzamer dan met teugels.Na een halve ronde in de bak gaat hij pas in tempo terug.Dat steeds stoppen bij 1 letter is een goeie, ga ik zeker proberen.

ookal ben je dit gewend, dit is niet goed, je moet proberen je paard zoveel mogelijk vanuit je zit/benen proberen te laten doen.
en zo min mogelijk in zijn mond zitten!
en teugels zullen vast wel het makkelijkst zijn maar je zal zelf wel merken als het dadelijk wat beter gaat dat de overgang fijner te rijden is op je zit dan op je teugels!
succes in ieder geval.
oja ik vind het wel goed van je dat je les neemt! aangezien het lijkt dat veel hier denken dat alleen een forumpje genoeg is..

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:03

Ik weet niet of je les hebt? in het geval je dat niet hebt neem dan les.
Een instructeur of instucrice kan je goed helpen met dit soort dingen.

Verder heb ik de tip voor je om haar eerst eens een aantal keer te longeren,
en dan proberen dat ze op jou'n tempo gaat lopen, veel stemgebruik.
Of haar laten longeren en jij erop, dan geef jij de hulpen, maar zodra je haar niet terug krijgt,
dan laat je haar gaan ook. ze word het vanzelf zat en kwelt zichzelf er alleen maar mee!

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:21

Het was de eerste rit van het paard bij jou?
Tja, dat is natuurlijk anders/leuker/spannender voor het paard.
Het paard dat ik rijd loopt ook snel te voorwaarts als ik in een minder zware bak rijd.
Vind ik ook vrij normaal. Normaal kost het moeite om door een zware bak te rijden.
Als ze dezelfde moeite bij het rijden in een minder zware bak gebruiken, gaan ze gewoon iets harder uit hunzelf.

Verder ben ik het eens met het bovenstaande.
Longeer een paar keer lekker. Kan het paard wennen aan de bak en de omgeving.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:26

Dat probleem ken ik uit duizenden. Ik zou dan zeker niet op buitenrit gaan, als hij schrikt en jakan hem niet stoppen, oef nee...

Ik heb geleerd om "pompend" te remmen. Trek-los-trek-los. Niet zo hardt trekken dat je eraan hangt, want dat werkt avenrechts. Hou dat vol tot hij stopt. Ondertussen probeer je hem op een kleine volte te zetten.

"Pompend" remmen heeft veel meer effect als dat je continue aan je teugels hangt. Daar gaan ze alleen maar harden van lopen, omdat dat pijn doet.