mondprobleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanke_k

mondprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 18:11

Tosca is de laatste tijd behoorlijk sloom, maar ik reed laatst met halster en toen had ik hier geen last van.
Ook toen ik met mijn nieuwe hoofdstel reed (waarbij het bit eigenlijk nog wat te laag zit omdat ik er een gaatje bij in moet maken) was ze voorwaartser. Of dit kwam doordat ik op buitenrit was of doordat het bit lager hing weet ik niet.
Wel heeft ze volgens mij haken op de kiezen, met hooi eten komt het er in proppen weer uit.
Hierover heb ik al eens wat tegen de eigenaren gezegd maar de reactie was dat als ze magerder werd ze er wel wat aan zouden laten doen.

Misschien als ik aan kan tonen dat het slome tempo van haar door een mondprobleem komt dat de tandarts er dan wel bijkomt.

Nog meer mensen die ook van mening zijn dat het komt door haken op de kiezen?

_Margot_

Re: mondprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:13

kan wel, kan best de oorzaak zijn, eigenlijk moet je een keer gaan voelen met je vinger Knipoog dat lijkt me wel verstandig, en dan weer naar de eigenaren gaan

Nandy_Finn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:14

na wat je net allemaal op noemt, kan ik inderdaad nix anders bedenken..
kan je zelf niet voelen met je vinger?
ik heb er zelf geen ervaringen me ofz0w dus mischien is het wel iets heel anders.
Groetjes nandy
ps, sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:16

Als je paard proppen maakt van haar eten kan ik eigenlijk niets anders bedenken als problemen met de tanden.
Ik hoop dat de eigenaar dat snel in wil zin

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 18:19

voelen met mn vinger begin ik niet aan, tosca gaat kauwen als er iets in ahar mond zit. Omdat ze proppen in haar mond krijgt ''poets'' ik haar tanden altijd voor het rijden (proppen achter de kiezen weghalen) en dat heeft me al 3 tandenborstels gekocht plus vele wonden op mn vingers.

Tja zou wel weer eens met de eigenaar in gesprek gaan, want hun dochter rijd er ook mee (om het weekend) en als die er last van heeft kan er vast wel wat aan gebeuren. Tis sneu maargoed het zijn boeren en die hebben toch een andere manier van handelen wat dat betreft.

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:20

Ten eerste zou ik niet gaan voelen met je vingers want dan heb je grote kans dat je je vinger kwijt bent.
Dierenartsen gebruiken niet voor niets een soort klem om de mond open te houden.
Mijn paard moet iedere 3 maanden zijn kiezen laten bij vijlen omdat hij in zijn jeugd een rotte kies heeft moeten laten trekken.

Die proppen hooi wijzen heel duidelijk op haken op de kiezen of eventuele andere mondproblemen.
Mijn paard laat bij iedere hap die hij van zijn brokken neemt ook een groot deel weer vallen (als hij tegen het eind van die 3 maanden aanzit en de haken dus weer hinderlijk zijn.
Ik merk het inderdaad ook bij het rijden. Zoals jij al benoemden.
Mijn paard begint dan ook altijd heel erg te happen.
Afvallen doet hij niet omdat wij het bijhouden.

Ik zou proberen om de eigenaren er toch echt van te overtuigen om een keer naar zijn tanden te laten kijken. Als ze wachten tot hij gaat afvallen dan duurt het ook weer een hele tijd voordat hij er bovenop krabbeld. Nu hoeft hij eventueel alleen behandeld te worden en dan is het goed. Zonder dat hij weer op gewicht moet komen ofzo.

Succes ermee!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:41

Als ze proppen maakt is er bijna 100 % zeker wat met de tanden aan de hand Ja. De eigenaars willen toch ook het beste voor die pony neem ik aan? Pak het beleefd aan, maar toch op zo'n manier dat je hen laat merken dat het nodig is. Veel succes!

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:27

[quote="fanny_loverr"]voelen met mn vinger begin ik niet aan, tosca gaat kauwen als er iets in ahar mond zit. Omdat ze proppen in haar mond krijgt ''poets'' ik haar tanden altijd voor het rijden (proppen achter de kiezen weghalen) en dat heeft me al 3 tandenborstels gekocht plus vele wonden op mn vingers.

Tja zou wel weer eens met de eigenaar in gesprek gaan, want hun dochter rijd er ook mee (om het weekend) en als die er last van heeft kan er vast wel wat aan gebeuren. Tis sneu maargoed het zijn boeren en die hebben toch een andere manier van handelen wat dat betreft.[/quote]
Goh, dankje Clown
Dat hoeft heus niet, hoor!
En over je probleem, toch idd wat al gezegd is nog even naar de eigenaren gaan.
Want ook ik kan niks anders bedenken dan de tanden.
Laten die eigenaren hem niet zowiezo naar de tandarts etc. gaan ?

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 17:00

nee ze is 21 dus dat vind ik een beetje raar.
En dat is ook niet tegen alle boeren gericht hoor, maar ze gaan gemiddeld gezien wat anders met hun dieren om.
Toen ik vroeg of er geen tandarts bij moest komen was de reactie; als ze dun wordt laten we hem wel komen.
Maar ga het er weer even met ze over hebben, hopen dat ze van gedachten veranderd zijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:41

Dan moet jij hén maar even van gedachten doen veranderen. Leg uit waarom het zo belangrijk is. Als je alleen zegt dat het moet gebeuren is de kans veel kleiner dat ze het doen. Denk er wel om beleefd blijven., anders doen ze het zeker niet Knipoog

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:28

die proppen zijn eigenlijk wel een schreeuw om de tandarts,
daarbij is de tandarts toch gewoon een bijbehorend onderhoud van je paard tegenwoordig,
maarja als het je eigenste niet is valt het niet altijd mee om de eigenaar te overtuigen

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 19:38

fiekhe schreef:
Dan moet jij hén maar even van gedachten doen veranderen. Leg uit waarom het zo belangrijk is. Als je alleen zegt dat het moet gebeuren is de kans veel kleiner dat ze het doen. Denk er wel om beleefd blijven., anders doen ze het zeker niet Knipoog

ja ik heb ook geen reden om onbeleefd te zijn.
Ben ook niet boos op ze o.i.d. iedereen heeft z'n eigen manier om met dieren om te gaan. Maar ik hoop wel dat als ze door hebben dat de pony er echt last van heeft, dat er dat wat aangedaan wordt.

R__iianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:19

Het zou daar best wel eens mee te maken kunnen hebben, t kan ook dat het bit te hoog in dr mond zat.
Ikzou gewoon even een deskundige inschakelen!