paard niet aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnlovesyou

paard niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 15:00

Mijn paardje staat echt niet aan mijn been en vooral niet als ik
wil verruimen in eender welke gang . Ik weet dat ik veel overgangen moet
maken ( heb ik hier gelezen ) en dat als ze niet reageert ik een tik moet geven maar ze reageert ook
al helemaal niet meer op de zweep . ( ook niet op een serieuze mep )

Overgangen gaan redelijk goed duurt wel altijd even maar toch valt het mee . Maar
bij het verruimen negeert ze TOTAAL mijn benen .
Ik zou gewoon bij de minste aanraking reactie willen ...

les gever komt er binnen 1a2 maanden .

Gr lynn

Peetke

Re: paard niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:37

Je zegt dat overgangen maken helpt, hou dat dan ook vol. Dat gaat inderdaad niet van het ene op het andere moment goed, maar als je verbetering merkt zou ik daar zeker mee verder gaan. Is je paardje ook voorwaartser na de galop? Begin daar anders wat eerder in je training al mee.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 15:40

nee , ze is niet voorwaartser na de galop .
bedankt voor je reactie

ik heb op bokt wat rond gekeken .
Mijn merrie is ENORM dominant , zou het kunnen dat ze gewoon
0,0 respect heeft voor mij en gewoon niet luistert .. hoe
kan ik dat dan oplossen ?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:57

Ik leer het met mijn paard (die is niet langzaam maar wel dominant) spelenderwijs ik heb haar nog maar net maar ik doe gewoon veel spelletjes met haar en als ze iets niet goed doet laat ik haar passen achteruit lopen,
in het begin pikte ze dat ook echt niet nu wel!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:28

Als het er inderdaad aan ligt dat je paard dominant is moet je wat grond werk gaan doen, parreli of wat anders, zodat je paard leert wie de baas is en je onder het zadel ook zal respecteren. Veel sucses ermee

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:39

op de volte en kleine stukjes verruimen. Maak je paard scherp aan het been door niet altijd maar been te geven maar alleen als het moet, aktie reaktie. Zo gaat uw paardje ook meer op eigen benen lopen. Beter één keer goed been te geven dan altijd maar kleine beetjes. Idem voor de zweep.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:41

ik moest altijd voltes verkleinen en vergroten
draf; paar pasjes weg en weer terug, weg en weer terug
dus niet draf stap draf stap, dat later pas

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:08

veel tempowisselingen rijden op elke plaats in de bak ( lange maar ook op de korte zijden) en éénmaal vraag indien geen er reactie komt het veel sterker vragen (welteverstaan met benen en eventueel bijtikken met zweep). Deze tweede keer mag zo zwaar zijn dit hij ervan schrikt en zelf in een snellere gang overgaat. Zolang er maar reactie op je been komt. Hij zal moeten leren luisteren naar je eerste beenhulp en niet naar de derde of tiende. naar enkele keren zal hij wel doorhebben dat hij met luisteren of dat hij anders ferm moet vooruitgaan.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:14

veel schijnovergangen rijden...
Op een volte zetten en in draf terugnemen tot bijna stap en dan weer flink voorwaarts rijden...dit enkele malen herhalen..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:25

halt draf halt draf werkt ook errug goed Ja

Maar dan wel rustig halt zetten..been aanleggen..gebeurt er niks? dan een grote beenhulp en flinke tik bij zodat ze als het een ware een beetje schrikt en vooruit 'spat'.. Hierna weer (rustig) halt en controleren of ze er van geleerd heeft (en dus sneller reageert) zo niet herhalen, herhalen.. Op een gegeven moment zal ze het 'spelletje' wel door hebben en zal ze een stuk sneller vanuit halt vertrekken..

Maar ja met les is natuurlijk veel handiger..

Op bokt zie je niks, moet je alleen afgaan op een stukje tekst..

Je kan trouwens ook teveel drijven..dus steeds een klein schopje of een beetje knijpen..
NIET doen..houd je been er dan desnoods af en pas als er wat moet gebeuren moet je met je hulpen komen..

siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:35

idd overgangen en tempowisselingen blijven herhalen... Met mijn vorige verzorgpaard heeft het ook een hele tijd geduurd maar uiteindelijk was hij wel echt goed aan mijn been. Je moet constant vooruit blijven denken, nooit terug. Ook als je een overgang van draf naar stap maakt, blijf vooruit denken, dan krijg je ook mooie vloeiende overgangen en het belangrijkste je paard blijft attent op je been. Zelf rijd ik vaak tempowisselingen in een slangevolte, dit vind ik heel goed werken. Steeds op het rechte stuk van de slangevolte rijd ik iets terug (schijnovergang) en dan meteen weer goed voorwaarts en dit op elk rechte stuk van de slangevolte. Blijf je paard ook bezig houden, blijf steeds draaien en figuren rijden, en hierbij dus ook tempowisselingen, zo blijft je paard steeds met de aandacht bij jou.

als het echt zo is dat je paard dominant is (maar waar heb je dit aan gemerkt?) dan is grondwerk idd wel een goede manier, want dan zit het niet direct in het rijden denk ik..

heel veel succes!!