toeters en bellen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenfilou

toeters en bellen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 07:06

ik noem het maar even zo Pling
mijn dochter is sinds een paar weekjes weer gaan lessen en nu met haar eigen paard
in die bak bij ons in de buurt zag ik de eerste keer al allemaal toeters en bellen bij die paarden
ik bedoel dus ,sporen,martingaals,zwepen
ze moeten het allemaal zelf weten hoor maar wij rijden liefst allemaal zonder
ook vonden wij een neusriem bij ons paardje mooier staan omdat ze een smalkoppie heeft
maar goed in les is al een paar keer gevraagt aan mijn dochter ,wil je een zweepje lenen
omdat ons paardje niet door wilde lopen of heel erg plakte aan de andere paarden
mijn dochter heeft toen gezegt nee dank je ik heb benen en een stem.
daarom is ze ook op les gegaan zo wie zo al en omdat ons paardje erg plakte aan mijn paard
nu vroegen we gisteren avond joh Juf die les geeft zou het kunnen zijn dat haar bit wat klein wordt
nee hoor zegt maar een neusriem zou niet gek zijn,en waarom daar gaf ze geen antwoord op.
mijn vraag is nu eigenlijk maar maakt het iets uit als er geen neusriem op zit
we hebben haar ook wel is bitloos gereden met een buitenrit en dit ging erg goed
maar ja dan werk je wel met de neus toch of zit ik nou fout?
wie kanen wil mij advies geven

Nibbit

Re: toeters en bellen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 07:18

Met een neusriem ligt het bit wat stabieler/stiller in de mond.

Een zweepje is niet om te straffen, maar om je hulp te verduidelijken en het paard netjes aan de hulpen te zetten. 1x been = weg, anders een tikje. Na een paar keer hoef je je been niet meer vaker te gebruiken, en je zweepje dus ook niet Knipoog

Oja, met leestekens en hoofdletters is je verhaal denk ik een stuk duidelijker..

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 08:29

ikbenfilou schreef:
ik noem het maar even zo Pling
Mijn dochter is sinds een paar weekjes weer gaan lessen en nu met haar eigen paard.
in een bak bij ons in de buurt. Ik zag de eerste keer al allemaal toeters en bellen bij die paarden.
Ik bedoel dus ,sporen,martingaals,zwepen
Ze moeten het allemaal zelf weten hoor maar ,wij rijden liefst allemaal zonder.
ook vonden wij een neusriem bij ons paardje mooier staan omdat ze een smalkoppie heeft.
Maar goed in les is al een paar keer gevraagt aan mijn dochter ,wil je een zweepje lenen?
omdat ons paardje niet door wilde lopen of heel erg plakte aan de andere paarden
mijn dochter heeft toen gezegt nee dank je ,ik heb benen en een stem.
daarom is ze ook op les gegaan zo wie zo al en omdat ons paardje erg plakte aan mijn paard
nu vroegen we gisteren avond joh Juf die les geeft ,zou het kunnen zijn dat haar bit wat klein wordt?
nee hoor zegt, maar een neusriem zou niet gek zijn,en waarom daar gaf ze geen antwoord op.
Mijn vraag is nu eigenlijk maar maakt het iets uit als er geen neusriem op zit
we hebben haar ook wel is bitloos gereden met een buitenrit en dit ging erg goed
Maar ja dan werk je wel met de neus toch of zit ik nou fout?
wie kan en wil mij advies geven

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 08:30

iets aan gepast misschien is het nu beter leesbaar

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:56

Ik ben het eens met Nibbit het bit ligt gewoon beter in de mond (vooral met sperriem). En een zweepje/spoortje is helemaal niet erg als je maar netjes kan rijden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:47

Nibbit schreef:
Oja, met leestekens en hoofdletters is je verhaal denk ik een stuk duidelijker..

WAAAAAA Mijn instructeur zegt wel eens: leg het hem even in hoofdletters uit...dus Haha! ik dacht dat Nibbit bedoelde: als je iets duidelijk wil maken, gebruik je ook hoofdletters en leestekens. Want zo is het ook in onze communicatie naar paarden. Been betekent 'voorwaarts' maar als de reactie niet voldoende is, geef je een tik met de zweep, je uitroepteken dus!

Natuurlijk kan je de hele zadelkamer thuis laten, maar ieder onderdeel heeft een functie. De reden waarom op hoger niveau een spoor verplicht wordt en zelfs stang en trens.

Geen enkel hulpmiddel hoeft 'zielig' te zijn MITS je er verantwoord mee omgaat. Ik ben zelf anti-hulpteugel, omdat ik het een aanfluiting vind voor mijn eigen rijkunst als ik het nodig zou hebben, maar ik ben er niet tegen als iemand het (op de juiste manier) gebruikt.

Als ik het zo begrijp heeft jullie dier toch echt wat correctie nodig..onthoudt goed dat een paard (net als een kind) altijd naar grenzen zoekt: krijgt hij die niet aangewezen, dan zal hij de leiding op zich (moeten) nemen!!

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:06

Ik heb ook niet dol op toeters en bellen op mijn paarden.
Hulpteugels gebruik ik tijdelijk. Een aantal weken heeft mijn paard bijv. de martingaal omgehad omdat hij met springen zijn hoofd omhoog gooit en dan niet meer naar het bit luisterd. Na een aantal weken met de martingaal gereden te hebben heeft mijn paard geleerd dat het geen zin heeft als hij zijn hoofd omhoog gooit en ik heb weer het "gevoel" terug hoe het hoort te zijn.
De martingaal is nu weer af en het gaat prima.

Ik heb wel altijd een zweepje bij me. Maar alleen maar om duidelijker te zijn zoals al werd genoemd. 1x been=voorwaarts anders een tikje me de zweep.

Ik gebruik bij mijn paard een dubbele neusriem omdat hij anders zijn mond open doet en probeert om zijn tong over het bit te gooien. Vraag aan je instructeur naar de waarom en dan kan je je eigen keuze maken.
Mijn ander paard heeft alleen een hoge neusriem.

Groetjes

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:18

Ik ken dat soort stallen waar jonge kinderen met hulpmiddelen rijden waar ze niet mee kunnen rijden. De ouders hebben er geen verstand van en laten ze maar gaan. Ik heb et één keer zo erg gezien dat de meisjes van hulpmiddel gingen wisselen. Waarom?? al sla je me dood, dan zou ik het nog niet weten. Ze hadden dus een paard die met martingaal rijd een stoot om gedaan en volgens het meisje van de stoot mocht die nog wel wat strakker (liep die lekker laag) :S echt heel erg. Goed dat je voor je eigen principes opkomt en ook knap van je dochter dat ze nee durft te zeggen. Een neusriem is idd alleen zsodat het bit wat stiller ligt, net als een sperriem, maar als he bit toch al niet on-stil ligt waarom dan de neusriem??

Geef mijn compliment trouwens maar door, want ik vind het echt heel knap van der dat ze nee tegen de zweep heeft gezegd, omdat ze het anders wilt oplossen. (nu zeg ik niet nee tegen de zweep of iets dergelijk, rijd er zelf ook mee met het principe van extra hulp, maar doe het wel met verstand.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:21

Als ik heel eerlijk ben is dit de reden waarom ik op mijn oude stal ben weggegaan. Dat, en kinderen van 10 die je de les gaan lezen over hoe mijn praktijkproblemen opgelost kunnen worden met een hulpteugel. Daar lees ik mezelf wel de les over Nagelbijten / Gniffelen

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:05

de hulpmiddel zijn voorals er echt een probleem is waar je hulp bij nodig hebt, vandaar het woord hulpmiddelen, sporen zweep niks verkeerd mee mits goedgebruikt hulpteugels bij kinderen en onbekwame ruiters nee, geen goed idee, veel mensen doen het helaas alleen om dat ze denken dat ze dan kunnen rijden, en dat een instructrice het gebruik van een neus riem niet uit kan leggen, dat is erg, maar bijvoorbeeld een zweep is niet verkeerd heb hem op buitenritten altijd bij me tegenwoordig, erg handig tegen los lopende honden en irritante jeugd die denken leuk te zijn, door het paard te jennen.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 11:06

gisteren met zweepje gereden en ik moet zeggen het ging perfect
eerst had ze van wat is dat nou Boos! en toen had ze het door wat ik wilde
niet om haar af te rammelen inderdaad maar een kleine tik en stem
dank jullie wel voor de tips allemaal

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:41

Ik ben zelf ook erg tegen het gebruik van sporen en al die verzinzels om je paard beter te laten lopen ik vind het zelf veel beter als je paard ook zo kan lopen zonder al die 'hulpmiddelen' een zweepje is opzich wel handig maar je moet er mee leren werken. dus als je een keer been hebt gegeven geef je een klein tikje en niet 'wham!'zoals veel mensen doen. Dat was bij mijn paard wel even lastig want hij reageerde totaal niet op benen en overdreven op de zweep. Na een tijdje heb ik geleerd beter been te geven en geef ik alleen nog maar een correctie tikje.
Een neusriem is lekkerder voor het paard zelf en als je het mooi vind staan gewoon doen het paard heeft er alleen maar voordeel aan Haha!