hulp gevraagt pony wil NIET ontspannen :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

hulp gevraagt pony wil NIET ontspannen :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 20:21

in het vorige topic kreeg ik tips om meer overgangen te rijden, ben dit nu ook al zop'n half jaar aan het doen om hem ontspannen te krijgen maar het lukt gewoon niet Boos! alleen als ik halt houdt knabbelt hij wat op het bit maar drijf ik hem weer weg naar stap of draf is de ontspannen heid ver te zoeken Boos!

wie weet hoe ik hem lekker ontspannen kan laten lopen?

Quarterh0rse

Re: hulp gevraagt pony wil NIET ontspannen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:23

heb je les?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:23

Heb je les? Volgens mij ga je hier alleen niet uitkomen.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:24

Ik denk ook dat je iemand met echt veel ervaring hierbij nodig hebt!
Heel veel succes ermee !
xx

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:27

WILT je pony niet ontspannen of KAN die niet ontspannen?
Misschien geef je (terwijl je het zelf niet weet) spanning op hem over omdat je hem perse ontspannen wilt hebben. Misschien heeft ie ergens pijn of last waardoor hij niet kan ontspannen. Ik zou les nemen, en als je dat al hebt, eens een DA naar de rug laten kijken (of een algehele spier-check) of je zadel checken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:05

Een paard kan ontspannen als het niet gehinderd wordt.

Fysisch hinderen van het paard:
*niet goed passend tuigage
*ruiter bonkt te veel
*paard heeft spierspanningen
*paard is niet rechtgericht
*paard is niet voorwaarts
*paard wordt tegengehouden
*paard word niet genoeg op zit gereden
*paard wordt met allerlei teugels in de krul getrokken
*paard loopt niet goed over de rug

Geestelijk
*ruiter is zelf ook gespannen dit word overgenomen
*paard word slecht behandeld
*paard schrikt overal van
*paard reageert niet goed op hulpen van de ruiter, gaat er tegen in

Dit zijn een paar suggesties van wat er aan de hand kan zijn. Als je mij verteld wat er aan de hand is, kan ik je een oplossing geven. Als ik echt alles uit moet gaan leggen blijf ik typen, ik leg alleen uit wat je nog niet weet.

Weet je zelf niet wat er fout gaat? Laat het dan je instructrice zeggen, daarvoor is het makkelijker te zien. Bovendien heeft die heir voor geleerd.

Succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:13

Als je al een half jaar bezig bent en geen vooruitgang ziet, dan vermoed ik dat je op een of andere manier nog niet op de goede weg zit.

Misschien hindert iets je pony (tuigage of een medische oorzaak, misschien komt de spanning wel bij jouw vandaan?)

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:29

Als eerste zou ik idd les nemen.
Mijn pony en ik hadden daar in het begin ook wel moeite mee.
Ik rijdt mijn pony elke dag vrij lang, meestal meer dan een uur. Maar ontspannen doet hij wel!
Ik doe nu rustig aan, niet gelijk aan de teugel willen rijden. Idd lekker overgangen rijden, inbuigen, slangenvoltes, achtjes rijden, werken!!
Gaat er iets niet goed? Doe je het nog een keer. en net zo lang tot dat het goed gaat, je hebt dan zijn 'respect',je hebt wat je wou.
En als je dat vaak hebt bereikt komt er ook een keer dat punt dat hij ontspant.
Dit duurt lang, maar dan heb je ook wat Tong uitsteken ( bij mij tenminste)
Dit is zoals ik er over denk en zoals het bij mij ging Haha!

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:59

als je op je pony stapt moet je hem niet direct aan de teugel
rijden. eerst even met lange teugels stappen en draven op
linker en rechter hand.

als dit niet werkt kan het idd of iets met het tuig zijn of medische oorzaak. je moet wel zorgen dat je zelf ook ontspannen zit;)

veel suc6

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:27

Tsja, als alle vorige tips niet hebben geholpen, waarom denk je dan dat er nu ineens tips komen waarmee het wel gaat lukken?
Ik denk toch dat er maar 1 ding op zit en dat is les nemen. En als je al les hebt en echt helemaal geen vooruitgang merkt, op zoek gaan naar andere instructie......

Tenzij het inderdaad een lichamelijk probleem is, maar ik neem aan dat dat soort dingen vorige keer ook al genoemd zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:08

massy schreef:
in het vorige topic kreeg ik tips om meer overgangen te rijden, ben dit nu ook al zop'n half jaar aan het doen om hem ontspannen te krijgen maar het lukt gewoon niet Boos! alleen als ik halt houdt knabbelt hij wat op het bit maar drijf ik hem weer weg naar stap of draf is de ontspannen heid ver te zoeken Boos!

wie weet hoe ik hem lekker ontspannen kan laten lopen?

Ik krijg zomaar de indruk dat jij teveel spanning meebrengt. Als jij een paard moet drijven om hem aan te laten stappen, dan werk je met meer spanning dan gewenst.
Neem goede les en zorg dat je zelf ontspannen op het paard zit en blijf ademhalen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:59

Een pony kan je niet dwingen om ontspannen te lopen, dat moet hij helemaal uitzichzelf doen. Overgangen helpen vaak niet om een paard te ontspannen, ze geven heel vaak het tegenovergestelde effect. Hoewel, tegenovergesteld is niet helemaal het juiste woord. Ik bedoel niet dat paarden er van gespannen worden, maar wel veel actiever. Dit wilt niet zeggen dat ze niet meer kunnen onstpannen, maar voor een deel wordt het toch moeilijker. Figuren rijden ed werken naar mijn mening idg beter + voorwaarts neerwaarts, goed over de rug rijden etc. Maar wat het allerbeste werkt is zelf zeer ontspannen gaan zitten en gewoon de tijd geven opdat het paard zich 'leert' ontspannen.

Zoek goede instructie zodat je zélf ook blijft ontspannen en niet gespannen wordt omdat je pony niet wilt ontspanenn (en idd ook even checken of er niets medisch aan de hand is).

xxxlianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:25

Ik heb ook 2 jaar met een zeer gespannen paard gereden, toen heeft de dierenarts naar zijn tanden gekeken, het bleek dat ze een wolfstandje had!! Die is verwijderd en nu na 1 maand, voel ik al mega verschil, ze heeft gewoon heel veel pijn gehad tijdens het rijden!!

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:25

Probeer je pony tijdens het rijden af en toe tussendoor eens te belonen met een suikerklontje.
Doordat ze gaan kauwen, gaan ze meestal wat ontspannen. Een paarden snoepje of iets dergelijks kan ook, maar suiker blijft niet zo aan je bit kleven.
Misschien heb je de tip al wel eens gehad?, maar ik ben nog niet zo lang op het forum, vandaar.

Doe het niet te vaak en ook alleen maar als beloning als je pony iets goed heeft gedaan.
En als het goed gaat probeer het dan ook af te bouwen.
Bij iemand die ik ken werkt het iig goed, en het rijden bij hun gaat steeds beter, steeds meer ontspanning.
Succes in iedergeval.