24-Jarige in Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

24-Jarige in Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:35

Hallo.

Ik zit met een probleem/vraag.
Mijn 24-jarige BWP merrie,zit nogal fel op de voorhand in galop,waardoor ze precies ook zwaar in de mond is.
Ze gaat ook nogal fel in galop,ze moet altijd voluit gaan,maar ik heb liever een rustige galop,zelfs op de volte gaat dit soms veel te snel.
Dus dit zijn mijn vragen :
- Hoe zorg ik ervoor dat ze niet te fel op de voorhand 'zit' in galop
- En hoe zorg ik ervoor,dat ze rustiger zal galloperen,want ik zit liever niet aan die teugels te rukken om haar rustiger te krijgen.

Hopelijk zijn mijn vragen een beetje duidelijk,ik heb liever ook geen slechte commentaar of gezeur hierover,bv. hang je niet te fel op de teugels of dit en dat,dat is niet zo,eerlijk waar.
Ik moet ook nog véél leren,ik ben ook géén topdressuurruiter dus..
Vandaar dit bericht,zo kan ik meteen al wat 'bijleren' van Bokkers die wat meer ervaring hebben bij het Dressuur (Ik ben zelf meer geïnteresseerd in springen..)

Dank je.

Gentle_Joy

Re: 24-Jarige in Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:02

als je wil dat ze rustiger gaat galoperen gebruik je stem en zet haar desnoods op een volte en maak die kleiner en groter. veel overgangen rijden.

horseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:18

Ik vroeg me af of ze aan de longe wel rustig in galop aanspringt en rustig blijft?

Hard gaan kan vele oorzaken hebben. Geen idee waarom jou paard het doet. Heb je met je instructeur overlegd of misschien een stalgenoot met een goed oog?

Sommige paarden zijn gewoon blij en te enthousiast.
Deze paarden laat ik aan het einde van de training vaak aanspringen zodat galop "normaal" wordt voor ze en daarna rijd ik ze vrij snel weer terug naar draf. Voornamelijk op zit en een beetje stem en dan bij voorkeur op een tactische plek zoals het einde van een zijde van de rijbaan.

Sommige paarden hebben geleerd dat ze hard moeten/ mogen als ze in galop gaan.
Met hen begin ik op de zelfde manier als hierboven maar maak de stukken galop snel langer. Gaan ze hard dan rijd ik ze de volte op die ik vervolgens sluit. Komen ze terug in tempo dan open ik de volte weer. Gaan ze dan meteen weer versnellen dan wordt die volte weer verkleind. Leuk is dat je dit kunt doen zonder teugels. Probeer het maar.

Anderen vinden het moeilijk om hun balans te houden en gaan daarom hard.
Dit vind ik het makkelijkste op te lossen. Gewoon een kwestie van het paard sterker maken. Simpel weg dressuurmatig trainen. Overgangen, tempowisselilngen en figuren rijden.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:21

voorlopig alleen voltes gallopperen en deze in je galop proberen teverkleine en tevergroten...daardoor met ze meer op de achterhand en wort zo lichter op haar voorhand.
Als je teveel rechtdoor galoppeert dan krijgt ze juist de kans om weg te stieren... voltes galopperen dus...en zodra je voelt dat ze het gaat overnemen ga je weer draven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:35

Ik denk dat beide problemen met elkaar te maken hebben. Omdat je paard zo op de voorhand loopt, kan hij, zeker in galop, niks anders meer dan hard rennen. Leun zelf maar eens voorover, je moet steeds harder lopen om niet op je snufferd te vallen.

Ik zou het galopperen even laten, en even terug naar de basis. Eerst in stap en draf je paard goed aan het been maken, en dan wat zijgangen en tempowisselingen om het gewicht wat van de voorhand af te krijgen. Zelf niet aan de voorkant komen, hoe meer je daar zit om haar nageeflijk te krijgen (en ik zeg dus niet dat je dat doet, maar veel ruiters doen het wel) hoe meer ze op de voorhand zal vallen.

Pas als je merkt dat ze in stap en draf genoeg evenwicht en controle heeft ga je weer een stukje galopperen. Eerst alleen stukjes aangalopperen, en dan weer terug. Langzaamaan kan je dat dan uitbouwen.

Succes!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:11

Hoe is je houding? Rustig en ontspannen achterover zitten geeft rust in je houding, dat voelt je paardje en hopelijk zal die dan ook wat rustiger worden!

gigelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:45

Idd rustig achterover gaan zitten,veel voltes en veel overgangen. HEEL BELANGRIJK!!!!!!!! veel succes

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:39

Voltes overgangen inderdaad allemaal!
Misschien helpt longeren van de voren ook zodat die iets minder fel is tijdens het rijden Lachen