Ik rijd op een merrie van 7 jaar. De laatste tijd is ze erg onrustig in de aanleuning. Als ik haar aan het losrijden ben geef ik haar lange teugel (wel contact met de mond) in de stap, draf en galop. op die manier loopt ze lekker over de rug en kan ze haar hals strekken. Ze schuift haar neusje dan ook mooi uit. Dan pak ik na 15-20 min. de teugels op in stap en geef haar dan even de tijd om aan die lengte te wennen. Ik rijd dan veel overgangen naar halthouden en rijd veel figuren. Als ze dan lekker los is zet ik haar echt aan het werk: veel overgangen rijden, schakelen enz. Maar zodra zij echt ontspannen en los is, gaat ze heel diep lopen en gaat ze constant hikken met haar hoofd. Ze verbreekt constant het contact. Dan heb ik weer 1 sec. contact, dan weer 1 sec. niet, dan weer 1 sec. wel, dan weer 1 sec. niet. Zo gaat het dan verder. Ik probeer het op te lossen door haar goed naar voren te rijden en mijn handen iets naar voren te doen en kijken of ze mijn hand volgt. Of ik neem de teugels weer wat korter en probeer dan haar neusje weer uit te laten schuiven d.m.v. halsstrekken.
Weet iemand goede tips voor mij hoe ik dit kan oplossen? Kan het misschien aan het bit liggen? Ze is best gevoelig en ik rijd nu met een enkelgebroken bustrens.
Paard is verder helemaal gezond? Wordt al langere tijd op dit niveau/deze manier gereden? Dan zou ik idd eens gaan kijken naar het bit, kijken wat ze wel en niet aankan, ik zou beginnen proberen met een zachter bitje, ik zou er niet snel een scherpere inhangen. En anders misschien een tijdje bitloos met hackamore proberen? Zo kom je er wel achter of ze gewoon heel erg gevoelig is, en met de onstpanning gewoon de houvast mist ? Gewoon alles uitproberen, mits het paard gezond is.
Als het met losrijden goed gaat zal het bit het probleem niet zijn, al is een dubbelgebroken bit veel vriendelijker dan een enkelgebroken bit. Wanneer je namelijk contact hebt krijg je een schaareffect en dan kan dus de punt van het bit (het midden) tegen het gehemelte aan komen wat misschien voor irritatie zorgt. Daarnaast: als je zeker weet dat het paard lichamelijk geen gebreken heeft kijken of je zelf je handen en je schouders voornamelijk (hele lijf is het beste natuurlijk!) wel goed ontspant en zelf wel goed meegaat met de beweging van het paard. Waarschijnlijk is het het beste om met een goede instructeur/trice (of andere ervaren ruiter) te kijken waar de oorzaak ligt.
Loopt hij op beide zijden te hikken, of op 1 kant erger dan de andere, wand dan zou hij ook een langere en een kortere pas hebben, zou betekenen dat hij moet aan sterken in de achterhand.
ze doet het op beide kanten. Soms doet ze het op de ene kant meer dan op de andere. Maar ik rijd al heel veel overgangen en schakel heel veel om de achterhand te verbeteren. Wat voor oefeningen kan ik nog meer doen?
kan een ballans probleem zijn, omdat je na het losrijden hem in een andere houding laat lopen, ik zou zeggen hier mee door gaan en iets naar binnen laten kijken, laten buigen en voorwaarts houden, en niet te veel op het hoofd letten, dat komt meestal wel op zijn plaats. En de buiten teugel gesloten houden, dan leert hij wel na geven en ballans vinden.
Ik rijd momenteel ook een pony van een lesklant. Deze pony zat altijd erg vast in zijn lijf en heeft ook moeite met op 2 teugels constant te blijven lopen.. Ik begin rij ik em even goed los en eigenlijk alleen aan mijn been zonder hand.. Dan moet ik em even op druk rijden zodat hij op 2 teugels verbinding gaat zoeken met evenveel druk aan elke kant. Rij ik em dan niet even op druk, heb ik ook een erg onrustige verbinding waarin hij elke keer los laat, en feitelijk geen aanleuning heb. Op het moment dat hij zich geeft in een fijne aanleuning (en dat gaat steeds sneller), kan ik em meer op ontspanning gaan rijden en volgt hij mijn hand tot zijn neusje over de grond gaat...
Overigens is het wel een pony die als je em niet fair behandeld, hij jou echt het leven zuur maakt en blijft vechten tot je het op geeft!!
Goed voorwaarts blijven rijden, misschien is het namelijk dat het paard liever onder het zwaardere werk uit wil komen door deze acties te doen. Wanneer je goed voorwaarts rijdt, zal hij ook meer in je hand komen te liggen. Ook consequent zijn met je handen, zodat het paard goed te weten komt wat nou wél de bedoeling is en wat niet.