Ruiter ademt niet goed door

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zam_Cas

Ruiter ademt niet goed door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 09:57

Allereerst weet ik niet of het hier goed staat. Ik heb ook even gezocht mbv de zoekfunctie, maar heb niks kunnen vinden.

Een vriendin van me zit met een probleem (zit niet op bokt) en ik ben erg benieuwd of iemand het herkend.
Ze heeft namelijk een probleem wat bij mij niet bekend is, maar wellicht bij 1 van jullie wel?

Ze heeft een ruin van 1.76 (flinke jongen dus), die ze flink moet rijden en aan de gang moet houden anders trekt hij zijn eigen plan.
Het ging een tijd heel voorspoedig, maar de laatste tijd stond ze stil en had behoefte aan ondersteuning. Ik heb haar aangeraden een instructrice in te schakelen. Ze heeft mijn raad opgevolgd.

Nu is het volgende aan de hand:

Wanneer ze heel intensief aan het rijden is en dan met name in de draf en de gallop, ademt ze niet meer goed door. Wat resulteert in een rood hoofd naar verloop van tijd. Ze heeft dit zelf niet in de gaten maar ze gaat heel kort ademen. Uiteindelijk wordt ze daardoor ook duizelig en moet ze wel gaan stappen. Ik heb een paar keer gekeken en roep dan naar haar “door ademen”, dat doet ze dan ook. Haar instructrice doet dit niet.
Het is ook echt iets van de afgelopen maanden, sinds ze instructie heeft.

Ik vraag me af of iemand dit herkend? Zo ja, wat doe je er aan? Het is dus een teken van inspanning en misschien wel verkramping?

Hopelijk heeft iemand de welbekende wijze raad Knipoog

Alvast bedankt!

trieske

Re: Ruiter ademt niet goed door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:58

Ik ga dan liedjes zingen (wel zachtjes anders kijken ze je langs de kant zo raar aan) dan blijf je wel ademen

Groetjes

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:59

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik ben zo hard aan het werk met mijn grote paard en ik ben
zelf 160. Ik heb af en toe ook echt momenten dat ik moet gaan stappen omdat ik het
niet meer volhoud.

het scheelt bij mij wel als ik veel tegen mijn paard ga praten. Dan adem je ook wat
meer door. Praat zo lastig anders. Haha!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:00

Ik herken de abnormale ademhaling wel. Een vriendin van mij doet he tijdens het springen, maar ademt tussendoor dus wel. Ook heb ik een lesser die tussendoor moet staen, omdat ze anders gaat hyperventileren. Heel vervelend, maar denk wel dat dit niet aan de instructrice is om te letten. Volgens mij kan een fysiotherapeut haar ook helpen met de ademhaling..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:01

Ik herken dit probleem wel hoor.
Bij mij uit zich dit in steken in m'n zij en buik, dan weet ik meteen weer dat ik niet goed genoeg heb doorgeademd.
Er is eigenlijk maar 1 oplossing voor en dat is goed doorademen. Jezelf hieraan herinneren kan door bijvoorbeeld één punt in de omgeving in gedachten te nemen telkens als je dit ziet herinnerd te worden.
Of inderdaad iemand langs de kant die je eraan herinnert, of nog beter, de instructrice.
Mijn instructrice roept wel vaker 'blijven ademen', en dat is niet alleen wanneer ik les heb, dus het is geen onbekend probleem. Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:07

Herkenbaar probleem, iemand aan de kant zetten en vaak laten zeggen dat ze aan haar ademhaling moet denken.

Wat mij geholpen heeft is een ritme in de ademhaling aan te leren, voor mij dus 4 drafpassen inademen, 4 drafpassen uitademen en in de galop ook zoveel passen in en uitademen. Voordeel is dat het paard ook in een beter ritme gaat lopen. Aantal passen natuurlijk aanpassen aan wat jij comfortabel vindt. Haha!

En volgens mij heeft de grootte van het paard er weinig mee te maken, wel het intensief / fanatiek rijden, mijn knollie is nl. 'maar' 1.63 m.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 10:13

Dat is een goede, voortaan roep ik niet meer "adem door", maar "ZINGEN!" Knipoog Of "praten,praten,praten".

Het probleem is dat ze het zelf niet echt in de gaten heeft en ik bang ben dat ze een keer duizelig van haar paard valt als er niks geroepen wordt. Ze is zo vreselijk intensief bezig (heel goed natuurlijk).

Het is dus een bekend verschijnsel.

Fysiotherapie is misschien ook wel een goede ja.

Een bepaald ritme in je ademhaling houden is ook een goede. Volgens mij is het vrij lastig om af te leren en ga je op een gegeven moment zo gespannen zitten dat het uitwerkt op je paard? Sorry, val me niet aan als het niet zo is Bloos

Wat een goede tips allemaal, ik zal het haar eens vertellen. Eens kijken wat het beste werkt Lachen

Bedankt!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:16

Ik heb het ook, ik heb astma, en als ik dan goed aan het werk ben, of geconcentreerd, ga ik verkeerd ademen en wordt ik nog benauwder.
Ik heb er fysiotherapie voor gehad, en dat heeft mij heel erg geholpen!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:16

Centered riding en/of Rico Schuiyer (sorry, vast verkeerd geschreven) kunnen uitkomst bieden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:20

ik denk dat ze dan teveel op 1 ding let. is goed om bezig te zijn met je paard, maar je moet wel ook op jezelf letten. grote kans dat doordat zij verkeerd ademt het paard daardoor ook er op reageert. zij voelt gespannen aan dus zal het paard drukker gaan doen bijvoorbeeld. je kunt thuis ook ademhalingsoefeingen doen zodat je zelf daar ook op leert te letten.

je moet dan goed gaan zitten. knieen in een hoek van 90 graden en heupen ook. rug recht, liefst tegen een rugleuning aan. hand op de onderbuik, en dan goed op je ademhaling letten en goed voelen ook.

misschien kan ze daarna aan de longe dezelfde oefeningen doen. iemand anders let adn wel op het paard. zij alleen op zichzelf eerst. geloof me dat het een hoop effect heeft op het paard hoe de ruiter ademt, zich spant, en zich voelt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:06

Ik heb hetzelfde als ik heel ingespannen en geconcentreerd aan het rijden ben, kan dan ook nauwelijks praten laat staan zingen. De gouden tip voor mij kreeg ik bij een houding en zitcursus waar werd aangeleerd om in het ritme van de draf te ademen.
in-in-uit-uit is het voor mij.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:09

Ik heb ook hetzelfde probleem, maar heb het niet alleen met paardrijden. Heb het eigenlijk met alles waar je inspanning moet verrichten. Mijn instructrice en ik zijn hier nou mee aan het werk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:12

Ik heb het altijd en vergeet vaak te ademen, ademen door mijn neus moet ik niet doen want dan krijg ik heel weinig lucht binnen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:15

Ik had vroeger dit probleem ook.
Ik moest van mijn vader altijd tellen..
Hij zag mij al rood worden en dan begon ie weer te schreeuwen TELLEN DAAN, TELLEN!!!!

Maar ja hij heeft mij ook een keer zien flauwvallen van t paard..

maar door hardop te gaan tellen moet je wel adem halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:15

er op gaan letten dat je ademt met je buik. Knipoog
in ademen borstkas omhoog, uitademen je buik naar buiten "duwen"
liedjes zingen helpt vaak,dan is je ademhaling beter.
neuriën mag ook.

denk dat je wel moet uitkijken niet teveel met de ademhaling bezig te gaan, kans op hyperventileren is dan denk ik wel groter.
vaker rustpunten inlassen,zal je paard ook dankbaar voor zijn!

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:40

Het is goed om te lezen dat iedereen een eigen manier ontwikkeld heeft, ik zal haar het eens voorleggen om te kijken wat voor haar het beste werkt.

Het eigenaardige is dat het nu pas de kop opsteekt. Ze heeft het paard al 10 jaar en dit probleem is nooit eerder aan de orde geweest. Ze heeft altijd en andere instructrice gehad. Het si echt iets van de laatste maanden.

Thanks! Afgod

Jolijnn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:00

Ik had dat vroeger ook best veel. Dan deed ik zo hard mn best en wou ik het zo graag goed doen dat ik gwn verkrampt ging zitte en niet meer goed adem haalde. Dat was zo toen ik begon met paardrijden. Ik ben er een poosje uitgeweest en toen ik weer overnieuw begon deed ik het weer een paar keer. Tis nu weer over gelukkig Haha!

Jolijnn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:01

Owja... Als ik nu op mn adem haling ga letten gaat het weer fout! Dan ben ik daar weer te verkrampt mee bezig.. Ontspanne is voor mij het antwoord!

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:10

Ik heb/had er ook last van, vooral in galop. Sinds een maandje ben ik gaan hardlopen, om wat conditie op te bouwen. Maar daar leer je ook goed van ademen, het wordt meer een automatisme. Hierdoor gaat het met rijden nu ook beter.

Mijn instructeur zegt af en toe expres iets tegen mij waar ik antwoord op moet geven, dat helpt ook. Toen we de eerste keer een heel gesprek konden hebben terwijl ik aan het draven was kreeg ik een compliment, want blijkbaar had ik mijn ademhaling goed in orde en was het rijden ook zover een automatisme geworden dat ik tegelijk kon praten Haha!

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 13:54

Ik heb het gisteren even aan haar voorgelegd en ze is heel veel gaan praten tijdens het rijden (elke keer wat anders oefenen)
Na het rijden heeft ze me gebeld en ze had er wel baat bij dus het begin is er!Zingen doet ze de volgende keer want haar vriend had nu al gelachen dat ze druk tegen haar paard aan het praten was Knipoog

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:58

Ik heb zelf het probleem ook(niet eens met hard werken)
Ik houd me adem vaak zelfs in tot ik het echt benouwd krijg!(dat vooral met fiesten)
maar met paardrijden adem ik ook niet goed door!
Soms merk ik het en dan denk ik er aan! Het helpt inderdaat om liedjes te gaan zingen of tellen! tot 4 of 5!
Het nadeel van niet goed ademen of zelfs korte tijd je adem in houden is dat je de kracht in je lichaam verliest waardoor het soms nog lastiger word lekker en goed te rijden:)

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:00

Heb ik ook last van , als ik bijvoorbeeld parcours moet springen houd ik de hele tijd mijn adem in en als ik dan uit het parcours kom dan loop ik zowat te hyperventileren!

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:21

Die vriendin wordt zelfs duizelig. Volgens mij verkramp je dan ook helemaal?

Lastig probleem, maar gelukkig met genoeg oplossingen Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:29

Ik heb het ook heel vaak.
Vooral met warm weer en met wedstrijden.
Resultaat is bij mij hyperventilatie.
Maar mijn instructrice houdt me ook in de gaten door te zeggen blijven ademen en gewoon regelmatig te stappen dan gaat het meestal wel goed Knipoog

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:54

Ik zat nog te denken, als ze dit heeft sinds ze nieuwe instructie heeft, waar zal dat dan door komen? Misschien is het even wat moeiljiker allemaal met nieuwe instructie, nieuwe dingen leren, omschakelen naar anders rijden, of er wordt meer van haar gevraagd. Misschien ook even evalueren of het niet teveel tegelijk is allemaal en of dat beter kan, meer gedoseerd ofzo.