Wedstrijdvoorbereiding: wat zijn de problemen die je tegenko

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vido

Wedstrijdvoorbereiding: wat zijn de problemen die je tegenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 19:28

Binnenkort geef ik een clinic over wedstrijd rijden. Ik ben erg benieuwd welke problemen jullie zoal tegenkomen in je training voor een wedstrijd (de weken ervoor, de dagen ervoor en het losrijden voor je proef). Ik bedoel hier rijtechnische problemen bij je voorbereiding!!

Ik zal een voorbeeld geven: hoe werk ik naar een 'piek' en hoe houd ik die vast?? Vind ik zelf nog altijd de moeilijkste...

Urielle

Re: Wedstrijdvoorbereiding: wat zijn de problemen die je tegenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:53

Mijn (jonge) paard is wisselvallig. De ene dag loopt hij echt heerlijk en zou ik er zo een M-proef mee kunnen starten want alles krijg ik eruit gereden met een verbazend gemak en vanzelfsprekendheid, de volgende dag is het om te janken zo dieptriest, gewoon beschamend om B te starten Knipoog

Summertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:34

Ik heb heel vaak dat ik de weken voor de wedstrijd meer druk erachter heb van ik MOET trainen. Dit moet je juist niet doen want dan gaat het minder lekker.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:48

Soms wil ik het te goed doen, waardoor ik dan te hoge verwachtingen heb...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:55

mm Lachen. Mijn trainingen gaan altijd machtig goed, mijn inrijden gaat ook altijd héél vlotjes.. Echt zoals het moet. In mijn proef begint mevrouw lang te worden, te lopen, minder op mijn benen te reageren,.......

Pf Lachen Maargoed, ik weet dat het probleem hier bij mij ligt. Nu er nog achter komen hoe ik het oplos!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:48

Ja heel herkenbaar Tandjeuh. Dat je in de ring minder goed presteert dan er buiten, heeft vaak met overconcentratie te maken. Het ging bij mij pas beter toen ik een hele tijd in de Z2 ben blijven hangen (door een peesblessure). De 'druk om te presteren' was er af en ik ging experimenteren in de ring: rijden zoals je thuis rijdt, corrigeren, ook in de ring! En wat bleek: de jury wardeert dat!!

Hoe vaak denk je niet na je proef: owww als ik m nu gelijk nog een keer kon rijden, weet ik zeker dat het veeel beter ging...

Wel een advies: proeven rijden! De heeele week voor een wedstrijd alleen nog onderdelen uit je proef trainen en daar heeeel concequent in zijn. Dus NOOIT een overgang rijden waar die in je proef niet zit, NOOIT aangaloperen op een andere plaats, dan daar waar het in je proef moet. Zo nodig wel wachtoefeningen inbouwen..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:24

Vido schreef:
Wel een advies: proeven rijden! De heeele week voor een wedstrijd alleen nog onderdelen uit je proef trainen en daar heeeel concequent in zijn. Dus NOOIT een overgang rijden waar die in je proef niet zit, NOOIT aangaloperen op een andere plaats, dan daar waar het in je proef moet. Zo nodig wel wachtoefeningen inbouwen..

Probleem hierin is dat mijn paard teveel meedenkt, en wachten iets is wat haar niet aanstaat. Van de moment dat ze bv weet waar en wanneer ze moet aanspringen in de proef, heb ik er ook geen controle meer over op die moment. Het aanspringen lijkt dan meer op een konijnensprong (lees: vier benen in de lucht), waarbij ik moet letten dat ik er niet naast lig en dat zij in de ring blijft. Ik mag overal aanspringen, gaat perfect, maar niet waar zij weet dat ze mag/moet aanspringen. Hoe meer ik dan ook oefen op die proef, hoe erger het ook wordt. Het wordt juist beter door telkens op een andere plaats aan te springen, 20 meter ervoor, 20 meter erna,...

Wat doe je daar dan mee?

Verder is het inderdaad wel zo dat ik meer proeven moet rijden. Gewoon omdat ik tijdens trainingen ook merk dat ik zelfs daar heel anders begin te rijden op de moment dat iemand mijn proef begint voor te lezen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:29

Summertje schreef:
Ik heb heel vaak dat ik de weken voor de wedstrijd meer druk erachter heb van ik MOET trainen. Dit moet je juist niet doen want dan gaat het minder lekker.

Precies, daar ben ik het mee eens, en dat heb ik zelf meerdere keren ervaren.

Wat bij mij soms ook speelt, is dat de trainingen heel goed gaan, lekker los door het lijf, noem maar op. Dan op de dag van de wedstrijd, tijdens het losrijden, ja hoor, zo strak als maar kan. Dat is dan wel balen en probeer dan gelijk een oplossing te zoeken hoe ik dat op kan lossen. Door bijvoorbeeld veel van hand te wisselen, overgangen rijden, tempowisselingen, zijgangen enz. Meestal lukt het me dan wel om hem los genoeg te krijgen voordat ik de proef in moet.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 20:14

Owkee, sorry, had die wachtoefeningen iets meer moeten benadrukken: je laat je paard een oefening alleen uitvoeren op JOUW hulp. Laat hem wachten als hij voor je hulp uit wil gaan en laat hem de oefening pas uitvoeren als je weer volledige controle hebt.

Als je een heel kritisch persoon (instructeur) laat meekijken, blijkt dat je bijna altijd iets verandert op het moment dat je paard 'voor je hulp' uit gaat.

Op wedstrijd voelt alles anders. Natuurlijk kan je paard wat meer spanning hebben, maarruh hoe anders voel jij aan voor hem? Ken je de spanning die je hebt bij een prijsuitreiking, terwijl je helemaal niet in die rubriek rijdt? Je zou bijvoorbeeld HC kunnen starten (je punten tellen niet, fijn idee?). Mijn instructeur was heeeel blij toen ik mijn winstpunt reed: Hehe ga je eindelijk gewoon lekker paardrijden!!

Ik moet trouwens zelf nooit te vroeg op een wedstrijd aankomen: ik heb dan bij het losrijden last van lichte verlammingsverschijnselen (nix ernstigs hoor, iets teveel adrenaline...) Bloos