Heel erg bedankt voor de opmerkingen!
Katja schreef:Herkenbaar probleem. Denk dat je op de goede weg zit met net zolang halthouden tot hij tot rust komt alleen moet je daaruit proberen echt fel weg te rijden.
En misschien nog meer rust is je activiteit proberen te krijgen. Ik weet van mezelf dat ik nog wel eens m'n paarden iets te scherp aan het been maak en daardoor te ril. Door met iets meer hulp te rijden heb je een buffer.
Hoop dat het een beetje overkomt op deze manier het is allemaal wat lastig op te schrijven.
Het nadeel is ook een beetje dat hij hengst is en wanneer ik hem minder fel aan de hulpen heb hij wel eens aan mijn been blijft plakken, waar meer hengsten een handje aan hebben. Ook is hij dan sneller afgeleid en is het heel moeilijk zijn aandacht weer te pakken te krijgen. Dat is dus ook het geval wanneer ik hem puur op rust en ontspanning rijd. Moet hem haast hard aan het werk houden om zijn aandacht te krijgen en hem zover te krijgen dat hij écht aan het werk gaat ipv te joggen.
Wanneer ik hem langer dan 2 dagen alleen ontspannen rijd zonder écht iets van hem te verlangen wordt hij ook veel moeilijker weer aan de praat te krijgen. Ik wissel het wel heel veel af en zoek situaties op waar meer spanning is om hem daar te leren ook onder druk te ontspannen en te werken.
__PSM__ schreef:Ik heb geprobeerd om juist in het losrijden een buffer op te bouwen, dus nog relaxt halt te houden, en dan van daaruit mijn proef steeds flitsender te rijden. Hierdoor werd het paard rustiger en uiteindelijk staat ze over het algemeen redelijk stil, al is het nog niet geweldig!!
Losrijden doe ik sowieso nauwelijks met hem. Zorg dat hij thuis voor elkaar is zodat hij daar alleen een kleine warming up nodig heeft en niet meer echt aan hem hoef te werken op wedstrijd. Enige wat ik daar doe is wat overgangen (ook halt wat dan wel redelijk gaat) en stappen. Doordat hij dan nog lekker fris is loopt hij praktisch vanzelf door de proef, alleen dan heb ik het probleem met halthouden weer door die frisheid. Maak ik hem moe van te voren dan heb ik alle moeite om hem flitsend te houden en moet ik alle zeilen bijzetten om zijn aandacht bij het werk te houden. Daar komen dus slordigheidsfouten van. Dan heb ik een hele proef matig tot slordig ipv alleen het halthouden.
Vido schreef:Eerst moet het in je training goed gaan, op wedstrijd heb je toch net wat meer spanning. Richt je dus eerst op je training, later pas eisen gaan stellen op wedstrijd.
Begin met 1 seconde halt, belonen rustig weg stappen. Dan 2 seconden, enz. Soms helpt het om 'iets te doen': rommel in je zak, aan je zadel, zn manen, leidt m dus even af. Werkt ook bij veel paarden. Let op dit is stap 1. Later ga je natuurlijk meer eisen stellen
Mijn paard wilde trouwens lange tijd halt op de AC-lijn, stond soms al bij D halt als Jolly Jumper (ahum...).
Die pas ik normaal bij alle paarden toe met een vergelijkbaar probleem. En ook bij mijn lesklanten. Maar zelfs 1 seconde lukt dan niet bij hem. En wanneer ik hem probeer te corrigeren door hem toch steeds halt te zetten raakt hij geïrriteerd en gaat achterwaarts of komt van voor 10 cm omhoog telkens. Als ik hem probeer te corrigeren door doodstil te blijven zitten en nergens op te reageren blijft hij op de plek dribbelen en hoe langer ik wacht hoe gefrustreerder hij wordt. Ook door het veel te herhalen wordt het erger. Vermijd ik het halthouden gaat het wel beter, maar los ik het probleem niet op aangezien het elke keer de gok is 'doet ie 't of doet ie 't niet?!'.