Wat kan dit zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 08:25

Ja, ik ben een beetje ten einde raad, ik verzorg een lieve drachtige merrie van 10 jaar oud. Ze kan best pittig zijn, maar nu .

Als ik het zadel er op ga leggen is er niks aan de hand, hoofdstel ook niet, ze is hartstikke lief, totdat ik met haar het erf af ga ( ik moet 5-10 minuten stappen naar de bak toe, over de weg). Als ik op stap, schiet ze gelijk in de stress. Gister ik zat nog niet eens, en ze schoot eerst naar de trailer, die ze hartstikke eng vind?! Daarna schoot ze de andere kant op, toen heeft mijn moeder haar snel vast gegrepen en ben ik er heel snel afgesprongen. Ik weet het echt niet hoor, ze schiet meteen in de stress als ik nog niet eens zit. Dit doet ze ook pas sinds 3 weken, maar de 1e keer deed ze eerst niks, maar toen ik moest gaan oversteken om naar de bak te gaan, wou ze niet, en ik kreeg haar echt niet om, toen ben ik afgestapt aan de hand overgestoken. Toen ik weer opstapte draaide ze zich om en ging in draf verder, ik had geen stuur en geen rem, dus ik maar afgestapt voor eigen veiligheid, maar knalde wel bíjna op een paaltje.

Toen ik eenmaal in de bak kwam had ik ook geen stuur en rem, voorderest doet ze alles netjes en braaf, nergens last mee, maar als we gaan rijden?

ozzieozzie

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:28

Misschien eens je zadel na laten kijken. Misschien ligt het niet lekker op haar rug en als er dan nog een gewicht in het zadel komt dat het dan meer drukt op haar rug.

Germatje

Het eerste wat in mij op kwam is een niet goed liggend zadel, of iets wat heeel vervelend drukt bij haar.
Dit is wel heel erg vervelend, en nog gevaarlijk voor jou ook!

Vonnie84

Meestal zit er dan toch iets niet lekker bij je paard. Heb je je zadel al eens na laten kijken? Omdat het pas begint als je erop zit?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:29

Inderdaad het tuig controleren en de mond.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:31

Vergat het nog te zeggen, maar controleer de rug ook eens. Wrijf er overheen met je hand (vrij hard) en kijk of je paard reageert.

Summertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:04

Misschien ligt het zadel niet meer lekker doordat ze drachtig is?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 09:28

Vonnie84 schreef:
Vergat het nog te zeggen, maar controleer de rug ook eens. Wrijf er overheen met je hand (vrij hard) en kijk of je paard reageert.

Hier reageert ze niet op.

Summertje schreef:
Misschien ligt het zadel niet meer lekker doordat ze drachtig is?

Dat zou het dan haast wel moeten zijn, want 4 weken terug vond ze het nog heerlijk, zadel ligt ook gewoon goed.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:23

Het zadel en hoofdstel controleren, de rug controleren ivm zwangerschap!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 06:43

maximee schreef:
Het zadel en hoofdstel controleren, de rug controleren ivm zwangerschap!

Zadel en hoofdstel zitten goed, wat ik ben vergeten te vertellen, dat ze doet alsof ze heel lief is als de eigenaresse erbij is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:42

[/quote]
Zadel en hoofdstel zitten goed, wat ik ben vergeten te vertellen, dat ze doet alsof ze heel lief is als de eigenaresse erbij is.[/quote]

Het is niet je eigen paard??
Hoe lang rijd je haar al??
Want het kan ook zijn dat ze je nog niet voldoende vertrouwd om zomaar met je mee te gaan,
Ik heb ook paarden en die zijn als ik er bij ben ook heel anders dan als ze alleen zijn met voor hun vreemde.
Ook kan de dracht een paard behoorlijk verandere!!
Maar je kan niet het paard de schuld geven, want die gegdraagt zich gewoon als paard.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:06

Ik geef haar ook niet de schuld, dat zeker niet, ik baal er gewoon van. Ik rijd haar nu 3 maanden ongeveer, en eerst deed ze alles wel gewoon, we hebben samen aan de hand hele wandelingen gemaakt, soms bleven we wel uren weg. Zodat we elkaar juist wat meer gingen vertrouwen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:36

probeer eens met hem om te gaan alsof je er voor het eerst mee gaat beginnen, en zadelmak moet maken, een maatje met hem worden, een beetje spelen en consequent laten luisteren en reageren.
Daarna rustig in een niet te grote ruimte gaan rijden en niet veel van haar verwachten (met luisteren en zijn reacties).
En laat iemand haar vast houden aan een longeerlijn zodat jij niet iets hoef te dwingen dat hij moet luisteren.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:01

Weet ke zeker Dat je tuig goed is?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:06

Ik denk dat ze je nu na 3 maanden gewoon aan het uitproberen is, als je tenminste zeker weet dat het tuig en haar rug en benen e.d. goed zijn. Kan ook zijn dat ze, omdat ze drachtig is, nu knorriger is met rijden en minder zin heeft, maar dat ze dat bij haar eigenaar niet laat merken, omdat die meer overwicht heeft. En jou kent ze nog maar 3 maanden, dus jou kan ze nu lekker uitproberen.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:53

Dan zou ik ook weer hele wandelingen met het paard gaan maken zoals in het begin Lachen.
Rustig aan weer opbouwen ermee.
Is ze trouwens voor het eerst drachtig? Want misschien dat het daar ook aan kan liggen aan stemmingswisselingen.
Suc6 Vork

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:33

Ukkiee schreef:
Ik denk dat ze je nu na 3 maanden gewoon aan het uitproberen is, als je tenminste zeker weet dat het tuig en haar rug en benen e.d. goed zijn. Kan ook zijn dat ze, omdat ze drachtig is, nu knorriger is met rijden en minder zin heeft, maar dat ze dat bij haar eigenaar niet laat merken, omdat die meer overwicht heeft. En jou kent ze nog maar 3 maanden, dus jou kan ze nu lekker uitproberen.

Hier ben ik het wel mee eens, maar zelf zou ik vragen of ze het bij de eigenaar ook heeft. Want het kan volgens mij ook met de dracht te maken hebben dat ze misschien toch ergenst last van heeft. I.v.m. de dracht zou ik haar als eigenaar voor de zekerheid toch even laten nakijken bij da.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:36

Lighamelijk kan het inderdaad wat zijn, maar zoals er ook gezegt is, het kan ook zijn dat ze je nu gewoon aan het uitproberen is.

Misschien een keertje iets anders met haar doen dan rijden, b.v grondwerk? zo leert zij jou beter kennen en jij haar, het bouwd een vertrouwingsband op.

misschien dat dat wat opleverd Lachen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:18

Jeetje wat veel reacties haha! Aan een longeerlijn kan ik wel proberen, maar meestal doe ik dat toch samen met de eigenaresse en als die erbij is is ze wel braaf, even iemand opzoeken die dat ook voor me kan doen!

Mijn tuig is goed, dat is zeker.

Uitproberen, dat zou het zeker kunnen zijn, maar dat heeft ze aan het begin ookal gedaan, maar dan in veel mindere maten, toen was het gewoon grappig, maar nu is het gewoon gevaarlijk.

Ik wandel nog steeds wekelijks met haar! Soms wel meerdere keren per week. Ze is voor de 3e keer drachtig.

Bij de eigenaresse is er werkelijkwaar niks aan de hand.

Ik doe de laatste tijd voornamelijk veel dingen aan de hand, en rijd wat minder (mede door dit probleem). Vooral aan de hand veel oefenen met luisteren, en als ik stil sta, dat zij dan ook stil staat e.d. Soms kom ik alleen even langs om te poetsen, anders laat ze zich namelijk niet meer vangen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:06

dessie schreef:
Jeetje wat veel reacties haha! Aan een longeerlijn kan ik wel proberen, maar meestal doe ik dat toch samen met de eigenaresse en als die erbij is is ze wel braaf, even iemand opzoeken die dat ook voor me kan doen!

Uitproberen, dat zou het zeker kunnen zijn, maar dat heeft ze aan het begin ookal gedaan, maar dan in veel mindere maten, toen was het gewoon grappig, maar nu is het gewoon gevaarlijk.

Ik wandel nog steeds wekelijks met haar! Soms wel meerdere keren per week. Ze is voor de 3e keer drachtig.

Bij de eigenaresse is er werkelijkwaar niks aan de hand.

Ik doe de laatste tijd voornamelijk veel dingen aan de hand, en rijd wat minder (mede door dit probleem). Vooral aan de hand veel oefenen met luisteren, en als ik stil sta, dat zij dan ook stil staat e.d. Soms kom ik alleen even langs om te poetsen, anders laat ze zich namelijk niet meer vangen.

wat je nu doet is heel goed, grondwerk is heel belangrijk, hij moet goed reageren en duidelijk luisteren naar je commando’s, en rustig gaan reageren, dan weet hij wat je bedoeld, dan gaat het rijden straks ook beter, dan begrijpt hij het vlugger wat je bedoeld als je er opzit, als je ook zegt wat je wil en bedoeld met je hulpen.
Je moet een tweede eigenaar worden, voor hem.
Uit proberen wat hij nu doet is meer dat jij je grenzen waarschijnlijk niet duidelijk stelt, zodat hij steeds een beetje meer mag.
dus grenzen stellen!!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:07

Mijn grenzen zijn heel duidelijk, ik hoop dat die ook zo duidelijk overkomen!